Thailand/laos combi

Komende zomer 2018 (helaas ivm werk gebonden aan zomervakantie) staat Thailand en Laos op programma

Ik kies maar een deel van Thailand ivm periode en mijn reis naar laos.

Mijn eerste “draft” qua route is

1 nacht is vliegtuig (ams-bkk, nog geen ticket dus kan ook nog duss of bruss worden)
3 nachten bangkok (ben er al eerder geweest maar ga met iemand die er nog niet is geweest)
2 nachten sukhothai
4 nachten chiang mai (ben ik ook al eerder geweest, maar zie bangkok), dit keer ook iets ethisch veranwoord doen met olifanten ??

Dan door naar Laos, vlieg terug naar BKK en dan met nachttrein etc. naar Nhong Kai en daar grens over.
naar Vientiane Indien het lukt in 1 x door (binnenlandse vlucht) naar Luang Prabang anders 1 nacht vientiane, ik twijfel over een 2e (tuben?)

In luang prabang blijf ik 4 nachten

Dan met de slowboat van luang prabang naar huay xai
2 dagen op de boat, 1 nacht in pak beng, 1 nacht huay xai en door naar Gibbon Experience
3 dagen, 2 nachten
Dan eindig ik met 3 nachten chiang Rai en ga daarna naar Bangkok , eventueel nog 1 nacht om weer naar Amsterdam te vliegen.

Concrete vragen

Ge-heen-en-weer

Ik zit een beetje met het ge-heen en weer naar BKK met … Ergens zit het niet logisch maar ik kom ook niet tot een logischere route, behalve als ik zou starten in Chiang mai en vanuit daar naar BKK reis (dus alles omgekeerd doen. Is dat te doen vanuit Nederland ? Dat zou het een stuk logischer maken iig

Juiste keuze qua land mbt regenseizoen

Gezien het regenseizoen twijfel ik wel wat over Laos. Ben nog niet eerder in regenseizoen in Azie geweest.

Is laos wel een goede keuze voor juli/augustus ?

Tickets

Vanaf wanneer vind ik de betaalbare tickets, ik reisde voorheen in laag seizoen dus hele andere prijzen.

Ik hoef niet persé rechtstreeks, tussenlanding mag mits niet hele dag op luchthaven. Voorkeur luchthavens ams, duss of bruss.
Voorkeur maatschappijen… Ik vlieg graag met Emirates, hoor goede verhalen over Eva en Ethiad. Ga niet met Russiche maatschappijen. Ik ben bijna 1.90 (ja ja lange vrouw) dus beetje beenruime is wel zo plezierig. Tips ?

Ben heel benieuwd naar de op- en aanmerkingen.

Hallo,

Ook wij willen zomer(schoolvakantie) 2018 naar Thailand. In 2010 en 2016 ook geweest met de kinderen. Die willen nu niet meer mee… En in 1994 ben ik met mijn toenmalige vriendin ook in Thailand geweest.

Je reist met iemand die nog niet eerder in Thailand is geweest. Misschien wel heftig om dan meteen Laos erbij te plakken. Maar ieder zijn keuze.

In 2010/16 waren wij ook in de zomervakantie (=regenseizoen) in Thailand. Bijna iedere dag wel een of meerdere buien. Maar het is en blijft warm en tussen de buien door scheen regelmatig de zon. Je moet een beetje geluk hebben.

Waarom vanaf Chiang Mai terug naar Bangkok, dan naar Laos en opnieuw vanaf Chiang Rai naar Bangkok? Dan blijf je heen en weer aan het reizen. Ga vanaf Chiang Mai in een dag of 3 naar Chiang Rai (via Fang, Tha Ton, Mae Salong, Golden Triangle) en steek bij Chiang Khong de grens over naar Laos (Huay Xai) en doe je Laos programma in omgekeerde volgorde.

Je gaat in het (Europese) hoogseizoen naar Thailand. Echt goedkope tickets zijn er dan niet. Wil je toch enigszins betaalbaar (650-750) boek dan je tickets vanaf 11 maanden voor de terugvlucht. Dus volgend jaar terug op 12 augustus dan dit jaar vanaf ongeveer 12 september boeken. Emirates/Etihad/Qatar zitten dan al boven genoemde prijs. Maar met Jordanian/Turkish/Austrian of Finnair moet het wel lukken voor die prijs. Let op met de goedkoopste tickets, vaak zit daar een zeer lange tussenstop bij in…

Succes met de voorbereidingen