Thai bedrijf starten

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen jaren in Thailand gewoond en ben van plan om een bedrijf op te zetten. Het gaat zich hier om een bedrijf dat volledig via internet opereert en enkel in de Nederlandse taal.

Ik heb allerlei slechte verhalen gehoord dat het verplicht is om voor iedere buitenlander 4 Thai in dienst te nemen. Of dat een buitenlander slechts recht heeft op 49% van de aandelen van zijn “eigen” bedrijf.

Dit is eigenlijk meteen het grootste probleem, ik heb geen Thaise venoot en zou ook absoluut niet weten waarvoor ik 4 Thai in dienst zou kunnen nemen? 4 poetsvrouwen voor een klein kantoortje lijkt me wat overdreven :P.

Heeft er misschien iemand ervaring met deze situatie?

Zijn er in Thailand ook KVK’s, ik wil het eigenlijk gewoon op een normale manier regelen; met een advocaat en een duur kantoor lijkt me allemaal enorm overdreven?

Voor in de toekomst, wat zouden de mogelijkheden zijn om nog andere Nederlanders in dienst te nemen, hoe zit het met het verkrijgen van een werkvergunning?

Bedankt!

Is er geen mogelijkheid om je zaak (als het toch volledig via het net opereert) in Nederland te starten en dan gewoon in Thailand te wonen?

En de Belgen vallen weer uit de boot, zeker? lol2

Dit schijnt niet legaal te zijn. Buitenlanders mogen niet werken in Thailand.

Haha, in deze situatie maakt het niet veel uit, zolang ze de Nederlandse taal maar beheeren ;-).

Max. 49% van de aandelen in buitenlandse handen is correct. Officieel moet je 2 miljoen investeren en 4 buitenlanders in dienst hebben om voor een werkvergunning in aanmerking te komen. Onder die 2 miljoen is uit te komen, officieel zal het wel een 2 miljoen baht bedrijf zijn, maar die 4 werknemers zijn verplicht. Ze hoeven niet te werken, als jij maar sociale lasten voor ze betaalt.

Je zult dus werknemers moeten vinden en iemand die een gedeelte van de aandelen heeft. Hou er rekening mee dat er 5 aandeelhouders moeten zijn. Jij kunt 49% hebben, de rest moet dan Thais zijn maar die hoeven elkaar niet te kennen. Gewoon verdelen, zodat jij altijd meer aandelen hebt dan de rest individueel. Er bestaan ook constructies waarbij je ejzelf benoemt tot general manager, zodat je altijd de touwtjes van het bedrijf in handen houdt.

Duur kantoor en advocaat is niet nodig, maar er is geen KvK.

Andere buitenklanders in dienst is geen probleem: enige vereisten per werkvergunning zijn 2 miljoen Baht meer geinvesteerd kapitaal en 4 werknemers extra.

1 like

Opereer je alleen, adverteer je niet in Thaise media, doe je zaken met het buitenland, rijdt je niet rond in een auto vol met reclame…en werk je thuis?

Gewoon niks registreren. Mogelijke toekomstige betalingen (voor je diensten) via HSBC off-shore account laten lopen. Zolang je fysiek geen goederen in de hand hebt, heb je ook geen in- of uitvoer-vergunningen nodig.

Verblijfsstatus? Met een non-immigrant ‘B’ of ‘O’ visum.

Als je alles volgens de regel van de wet gaat doen, dan ben je minimaal THB 200,000 per jaar kwijt aan belastingen, sociale lasten en inkomstenbelasting voor je 4 “werknemers”, inkomsten belasting voor jezelf (4-6% van minimaal THB 600,000 per jaar) en natuurlijk de kosten voor de accountant, work permit, etc.

Kortom: Zolang je bedrijf/activiteit buiten de officiele kanalen blijft is er niets aan de hand.

ja idd 4 thai in dienst nemen

jaarlijks belasting afdrage?

nog kort een heel gesprek over gehad.

wat wil je gaan doen dan? als het via internet is??

snap niet zo goed het probleem ook!!!

mail e en we babelen ff verder dan

groet

frank

de 49-51% regel impliceert overigens niet dat je ‘de zaak’ uit handen geeft.
Preferente aandelen. Daarnaast kan je de rest beschermen met machtigingen te beperken e.d.

Er is zelfs een Dutch Thai Chamber of Commerce, pluchen bedrijf…

Voor belasting e.d. maakt het uit waar je meer dan 50% van het kalender jaar doorbrengt in dagen, daar ben je belastingplichtig dus daar zou je het bedrijf moeten oprichten.

Het gaat een beetje om de details en die geef je begrijpelijk niet bloot op een openbaar forum, maar daar ligt ook het antwoord op je vraag. Althans voor iemand die je moet adviseren.