Ik heb in nederland een eenmanszaak (iets met internet) en loop met de gedachte om enige tijd (6-12 mnd) m’n werkzaamheden vanuit Thailand uit te gaan voeren. Die werkzaamheden bestaan uit computeren en wat bellen, wat plaats kan vinden vanuit m’n onderkomen.
Het verkijgen van visa is geen probleem, ik vraag me alleen af of ik voor bovenstaande een work permit moet hebben (wat iets lastiger gaat worden) en hoe groot de kans is om problemen te krijgen als ik deze permit niet heb…
Je hebt geen workpermit nodig. Ik neem aan dat je belastingen in Nederland blijft afdragen?
Dan heeft de Thaise overheid er niets mee te maken en ben jij op vakantie voor hun in Thailand.
Wij reizen al 1.5 jaar rond en mijn man werkt ook als zelfstandige in de ICT.
Hij heeft een klant in Nederland en heeft op reis alleen maar internet en een laptop nodig.
Het is leuk geld verdienen en leven in Azie kun je daardoor erg luxe wat natuurlijk erg fijn is.
Als je nog meer vragen hebt dan zou je ons prive kunnen mailen door op mijn naam te klikken.
Niet helemaal juist. Of je nu in Nederland belastingen afdraagt, in Thailand of nog ergens anders, als je in Thailand werkzaamheden verricht heb je officieel een werkvergunning nodig.
Maar: als je niet mensen tegen je in het harnas jaagt die je het leven moeilijk kunnen maken (zoals officials of bijvoorbeeld je buren) is de kans dat er controle plaats vindt op het hebben van een werkvergunning erg klein.
Mijn man werkt over de hele wereld voor Nederland en wij hebben dat altijd gedaan met een vakantievergunning. Als ze dan vragen wat je komt doen dan zeggen wij vakantie vieren en rondreizen. Mijn man werkt 20 uur per week.
Dit doen we al 1.5 jaar en we hebben nog nooit problemen gehad in geen enkel land in Azie.
We zijn van die 1.5 jaar zo’n 6 maanden in Thailand geweest steeds 2 maanden.
Nog een aanvulling zoals wij werken niet voor Thailand en werken dus niet in Thailand in feite. We doen ook geen zaken in Thailand en alleen in Nederland.
Het is eigenlijk wel lastig want je werkt voor Nederland betaald geen belastingen in Thailand je hebt geen inkomsten in Thailand dus waarom een werkvergunning.
Je hebt alleen met Nederland te maken en kun je 1 jaar vergunning krijgen om daar te verblijven en te wonen.
Stel als je het wel nodig zou hebben dan is er in principe geen kans op controle want de thaise overheid gaat volgens mij echt niet huis aan huis controleren of iemand aan het werk is. Ik denk wel dat als je het probeert aan te vragen en het word afgewezen dat ze extra controleren als jij verblijft in Thailand.
Als ik het persoonlijk zou doen dan zou ik een visum voor 1 jaar aanvragen voor vakantie als die te krijgen is.
Het is eigenlijk wel lastig want je werkt voor Nederland betaald geen belastingen in Thailand je hebt geen inkomsten in Thailand dus waarom een werkvergunning.
Je hebt alleen met Nederland te maken en kun je 1 jaar vergunning krijgen om daar te verblijven en te wonen.
Stel als je het wel nodig zou hebben dan is er in principe geen kans op controle want de thaise overheid gaat volgens mij echt niet huis aan huis controleren of iemand aan het werk is. Ik denk wel dat als je het probeert aan te vragen en het word afgewezen dat ze extra controleren als jij verblijft in Thailand.
Omdat je in Thailand werkt. Waar je inkomsten vandaan komen is niet van belang.
Ben het met je eens dat de kans op controle klein is, behalve als de buren of iemand anders aangifte doen, dan is er potentieel wel een groot probleem.
Nou ik denk dat een thais niet zo snel aangifte gaat doen die heeft het veel te druk met zijn eigen hoofd boven water houden. Verder denk ik dat als je ruzie heb met iemand daar dat het problemen zou kunnen opleveren om je te pesten.
Ik zou persoonlijk gewoon voor de vergunning vakantie gaan en niet moeilijk gaan doen om een werkvergunning proberen te krijgen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Wij hebben er al 6 maanden gezeten en er was niets aan het handje. De overheid heeft het eerder druk met het oppakken van illigale uit Birma.
Moira en Stevenl, bedankt voor de reacties.
Ik begrijp dat als ik me low profile houd er niet zoveel kan gebeuren. En ruziemaken met de locals zit sowieso niet in m’n planning…
Hier wat tips van mijn man mbt internet en computers
Internet is redelijk en vaak gratis en goedkoop maar dat de actieviteiten met veel data zoals zware ftp of aplicaties met veel interactie zoals skype, remote desktop kunnen
traag zijn. Waarschijnlijk zul je even moeten wennen aan aziatisch internet.
Spullen om aan te raden mee te nemen.
koop bij de hema een stekkerblok van ongeveer 5 ingangen neem een tangetje en schroevendraaier mee zodat je in ieder land waar je komt
de stekker van het stroomblok kan vervangen en zo heb je altijd 5 nederlandse stroomingangen.
computerapparatuur is wel te vinden maar onderdelen is een stuk lastiger neem in ieder geval externe disks mee en een goed synchronisatie
programma dat je data makkelijk naar disk backupt.
Na een tijd kreeg ik last van mijn rug en nek door te lang voorover gebogen achter een laptop te zitten ik heb later een
logitech alto gekocht die je laptop wat hoger zet en waarbij je gewoon toetsebord gebruikt. Dit soort spullen zijn denk ik
niet of slecht te vinden in Thailand, denk hier dus goed over voordat je weg gaat.
Koop een kwalitief goeie koptelefoon met microfoon.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt als je nog meer vragen heb dan horen we het graag. We hebben al aardig wat gedoe gehad in Azie met laptops dus veel ervaring hier ook mee.
Bedankt voor de tips, erg nuttig!
Aangezien ik wel degelijk veel met FTP e.d. moet werken is een goede internetverbinding wel noodzakelijk. Ik ben bereid hier 10.0000 - 20.0000 / maand voor te betalen… zal dus waarschijnlijk wel goed moeten opletten of de ‘standplaats’ die ik voor ogen heb een goede dekking bied.
Wat zijn jullie ervaring met de verschillende thaise internetproviders? Wie is de beste?
Als ik tzt nog meer vragen heb zal ik zeker even mailen, hardstikke bedankt tot dusver! :dag:
Wij hebben het gedaan met wat we konden krijgen. Soms dramatisch onderweg en soms perfekt. Maar snel internet zul je niet zo snel vinden in Thailand helaas. Ik weet niet of het mogelijk is als je op 1 plek blijft om internet aan te schaffen. Ik denk wel dat goed internet inderdaad wel wat zal kosten.
Wij hebben het gedaan met wat we konden krijgen. Wij zijn veel op Koh Tao te vinden en daar was het internet redelijk in de ochtend deed het het erg goed in de avond dramatisch. Dit kwam omdat je er veel mensen dan zitten te internetten.
Verder valt internet ook wel eens helemaal uit vooral als het weer niet meewerkte en of de stroom was uitgevallen wat op Koh Tao niet zo raar is. Dit komt omdat ze met agragraten werken en geen stroom van het vaste land hebben. Nog niet althans ze zijn er nu wel mee bezig.
hallo allemaal, ik ben pas op vakantie in phuket geweest, heb daar mensen ontmoet die ook vanuit thailand via internet in hun eigen land werkten,weet alleen niet precies wat. k zou dit zelf ook heel graag willen maar wat voor soort werk kan ik me hierbij voorstellen? als iemand tips of ideeen heeft hoor ik ze graag,
Wat mijn man doet is dat hij bouwt software voor een bedrijf in Nederland en dus heeft internet nodig om een deel van de software over te brengen naar NL. Maar ik denk dat het voornamelijk ICT werkzaamheden zijn die mensen doen vanuit Thailand naar een ander land.
over al die techniese dingen weet ik niet veel. kan wel beamen dat het enorm kan verschillen tussen de ene en andere plek-als er veel farang zijn valt het mest wel mee. En inderdaad-sochtens hier (nog nacht inNL) is beduidend beter als na ongeveer 15.00-als elke schoolkid gaat gamen in 1 van de miljoenen internetsjops en zelfs gewone hotmail wel 10 min soms kan duren om alleen al te openen.
Als terzijde: er schijnen veel engelse pokerplayers te zijn met een heel riant leven op Samui-op die US-internet sites. die moeten razendsnel zijn om er echt wat $$ mee te vangen. Er zijn wel proefprocessen geweest of dat onder Thais werken valt. En ruzie met buren is-ik wil je niet beangstigen-helemaal niet nodig om ze wat te laten doen-geldzucht is alhier een veel belangrijker motief.