Terugreis vanuit cambodja

Half december ben ik van plan voor 3 weken door vietnam te reizen te beginnen in Hanoi. Vanuit het zuiden van vietnam willen we 1 week naar cambodja ( via een tour over de melong delta?)
Ik ben echter in dubio hoe en van waar ik het beste kan terugvliegen? hebben jullie tips voor mij?

Houd rekening met fris en grijs weer in Hanoi in de winter. Verder naar het zuiden van Vietnam en Cambodja zal heet zijn.

Je kunt vanuit Saigon (Ho Chi Minh City) met een bus naar Phnom Penh. Mooier is via een nachtje Can Tho (drijvende markten) en Chau Doc (opstapplek voor boot naar Phnom Penh).
Van Phnom Penh naar Siem Riep kun je per boot, maar ik zou de voorkeur geven aan een bus: $5 a $6 met een grote bus, $10 met een VIP busje. Dat kan je hostel/hotel voor je regelen inclusief pick-up.

Heb je een retourvlucht Bangkok of Kuala Lumpur?

Vliegen vanuit Siem Reap is iets duurder dan vanuit Phnom Penh, maar dan zou je weer terug moeten naar PP. Vanuit Siem Reap gaat een ochtendvucht van AirAsia naar Kuala Lumpur. Vanuit KUL kom je overal. Jetstar vliegt via PP naar Singapore. Of met Bangkok Airways voor een onredelijk hoge prijs naar Bangkok.
Voor Jetstar en AirAsia geldt dat je moet opletten wanneer ze aanbiedingen hebben en stoelkeuze, verzekering en dergelijke moet je expliciet uitvinken/annuleren (een smerige manier om aan je te verdienen).

Johan

tnx voor de tips!

als we naar ankor wat gaan zijn we in siem reap toch? dan moeten we idd terug met de bus naar pp maar is wel voordeliger dan dat we vanaf siem reap terug vliegen…
dan is nog de vraag… terugvliegen vanuit pp of bangkok?
het lijkt me dat het in tijd makkelijker reizen is van siem reap naar pp dan van siem reap naar bangkok? en je hebt geen gedoe bij de grens?

een dilemma…
we oud en nieuw willen we in saigon zijn.
Vervolgens via de melong delta naar cambodja ( killing fields en ankor wat)
ik ben druk bezig met het zoeken naar een ticket maar ik vind het lastig in te schatten hoeveel tijd wel nodig hebben voor de melong delta en cambodja.

is de melong delta altijd een drie daagse tour? en je ‘eindigt’ in phnon penh toch?

2 jan start melong delta
4 jan aankomst phnon pehn?
5 jan richting ankor wat?
5-6-7 jan ankor wat?
8 jan terug phnon pehn vlucht om 19.30 uur

wat vinden jullie van dit schema? is dit net te krap?
heb namelijk twee tickets in gedachten.

1e is terug op 8 januari
2e is terug op 11 januari, eerste ticket is 100 euro p.p. goedkoper

Ik weet niet precies wat die Mekong Delta tour inhoudt. Ik zou zelf vanaf Phnom Penh per bus naar Siem Reap reizen. Ongeveer 5 uur met een VIP-busje en 6 uur met een grote bus. Je hotel/gueshouse kan dat regelen.

Zo te zien 19.30 vanuit Phnom Penh met SAS, dat houdt in dat je in Bangkok en Kopenhagen moet overstappen. Is Malaysia Airlines niet goedkoper? Wanneer het net zo gaat als vorig jaar, dan verwacht ik eind augustus nog ticketaanbiedingen naar Azië.

Je kunt vanuit Siem Reap een dagtour van sunrise tot sunset met een tuk tuk doen. Dan heb je al een aardige indruk de Angkor tempels. Ik raad aan: Sunrise Angkor Wat, Bayon tempel, door het bos naar Elephant Terrace en Leper King, Ta Phrom tempel, lunch, nog een temple in die buurt of eventueel Banteay Srey (extra kosten voor de tuk tuk omdat dit verder weg is), Angkor Wat, en sunset op 1 van de hogere tempels (kan erg druk zijn) of Angkor Wat.

Hoe langer Cambodja, des te mooier. Vooral in januari, met wat koelere nachten en nagenoeg gegarandeerd droog weer.

Johan
(Ik arriveer 9 januari in Phnom Penh voor 3 maanden ZO-Azië en heb een paar weken geleden een retourtje Singapore voor iets meer dan 500 bij Lufthansa gescoord).