De regering van Ecuador heeft besloten om de door buitenlandse toeristen betaalde BTW(IVA) te vergoeden.Dit gaat gebeuren vanaf 3 januari 2011.
De teruggave dient groter dan 50 $ te zijn.Op de airports van Guayaquil/Quito
komt een box te staan.Hierin deponeer je het betreffende formulier,kopie van de rekening en kopie paspoort.Dus als je rekeningen krijg,let erop dat de IVA is
gespecificeerd.
Inmiddels is er wat meer duidelijkheid.Bijv.de administratieve kosten zijn $3.De factuur moet groter zijn dan $50.De detreffende deelnemer heeft het tax-free
logo opgeplakt.Je moet je melden bij de desk van de SRI op het vliegveld van Guayaquil en/of Quito.Daar krijg je ook het formulier uitgereikt.De teruggave wordt uitsluitend geregeld via je creditcard.De naam op de factuur,paspoort en creditcard dient identiek te zijn.Nu kan teruggave nog alleen gedaan worden met een creditcard van VISA en Matercard.
Effective January 3, 2011, Ecuador began a program to reimburse tourists for IVA
(Impuesto al Valor Agregado) during their visit if they purchased national
products or for hotel bills. This was implemented by the GoE as an incentive to
promote tourism and the purchase of Ecuadorian products. The reimbursement is
based on Article 30 of the Tourism Law and Article 182 of the rules of the
Tourism Law, that establishes the right of foreigners to be reimbursed IVA for
purchase of national products and/or hotel accommodation provided that the
receipt (factura) has a value no less than $50.00.
How does the program work? Purchases made at businesses displaying the `tax
free logo’ (attached) and properly documented on the receipt (factura) for
amounts paid for national goods or hotel stays $50.00 and above can be
reimbursed. The purchaser presents the goods and receipts to the SRI desk
personnel located after immigration control in Quito airport or at the
international pre-boarding lobby in the GYQ airport. SRI personnel will assist
tourists and provide them the refund application form (English version attached)
to fill out to request reimbursement. The tourist fills out the form, attach
the receipt(s) and a copy of their passport and put these documents in an
envelope and deposit in the IVA mailbox at the desk. Reimbursements will be
credited to the tourist’s credit card only. At this time, SRI is only accepting
reimbursement requests to Visa and Master Card. The credit card must be in the
name of the tourist and the same name reflected on the receipt(s) (factura).
Please note that tourists may pay for goods/services reimbursable under this
program by cash or credit card, however, IVA reimbursement will be made only to
the credit cards aforementioned. SRI will deduct administrative costs from the
IVA reimbursement. According to our contact at SRI, at this time they will
deduct $3.00 per receipt (factura). They are looking at ways to potentially
lower the administrative fee later on. Tourists may check SRI’s website at
www.sri.gob.ec to verify their refund status by entering their passport number.
Reimbursements should be processed within 120 days. More information in both
English and Spanish can be found at http://www.sri.gob.ec/web/10138/356.
http://www.sri.gob.ec/web/guest/devolucion-de-iva-a-turistas-extranjeros
Het betreffende programma wordt langzaam over het land uitgerold en meer en meer bedrijven doen er aan mee.Hier de link voor Cuenca,met de bedrijven die er daar aan mee doen.
Dit was de link van de SRI.Je ziet de verschillende steden erop staan.Let op:je ziet dat deze lijst nog niet is bijgewerkt voor bijv.Cuenca