Hulp nodig bij emigratie

Hola Todos,

6 augustus vertrek ik voor minimaal 2 jaar naar Ecuador om daar samen te wonen met mijn Ecuadoriaanse vriend. Volgens hem zijn dingen allemaal makkelijk te regelen in Ecuador maar voor mij zijn toch nog een paar dingen onduidelijk. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik probeer via een studentenvisum Ecuador binnen te komen.

• kan ik daar een Ecuadoriaanse zorgverzekering afsluiten. Zo ja, wat is daar allemaal voor nodig en wat zijn de kosten?
  • hoe werkt het met mijn rijbewijs, hierover lees ik verschillende berichten. Moet ik dat in Nederland regelen of kan dat daar?
  • Kun je werken zonder werkvisum? Volgens mijn vriend wel en werken heel veel mensen zwart.
  • kun je een bankrekening daar openen? Dit ivm transactiekosten via een nederlandse bankrekeningnummer en omdat ik dan geen geld kan overboeken (geld wat ik verdien)
  • is het moeilijk om een verblijfsvergunning te krijgen? Wat moet je daar voor regelen? Wat kost een advocaat om je daar bij te helpen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen.
Muchas gracias,
Anne

-Als je weg gaat uit NL dan neem je een internationaal rijbewijs mee.Dit haal je bij de ANWB.Het is 1 jaar geldig.Officieel moet je na 30 dagen in Ecuador een rijbewijs uit Ecuador halen.Je kan een cursus doen bij de ANWB van Ecuador,dat is ANETA.Kost ca $180 en is in het spaans.Mijn advies is niet rijden in Ecuador totdat je hier de cursus gedaan hebt.Sommige regels zijn afwijkend tov NL.

http://www.aneta.org.ec/

1 like

Het openen van een bankrekening is hier een stuk moeilijker dan in Nl.In het algemeen kan je zeggen dat als je een visum hebt,of bezig bent dit te verwerven,je waarschijnlijk wel een spaarrek.kan openen.Een betaalrek.is wat lastiger.De eisen waaraan je moet voldoen staan vermeld op de site van de bank.

Wil je een rek.openen om geld uit NL op te ontvangen?In de meeste gevallen is het dan eenvoudiger om gewoon geld uit de muur te halen.Zit wel vaak een max.aan.Je kan natuurlijk in 1 keer een groter bedrag uit NL overmaken,echter dan moet je echter meer transactiekosten betalen.Meestal is ATM versus in 1 keer overboeken,lood om oud ijzer qua kosten.

Wil je een rek.openen om geld naar NL te transfereren?Dan moet je rekening houden met de 2% exit tax die je moet betalen.

Verder is het natuurlijk van belang om de ontwikkeling dollar versus euro te volgen ivm de te ontvangen/verstuurde waarde.

Je kan tot $10000 in/uitvoeren.Daarboven moet je het aanmelden bij binnenkomst/weggaan.

Grotere banken zijn:banco de Pichincha,banco de Guayaquil,banco del pacifico
Dit zijn slechts enkele banken als vb.er zijn er nog veel meer.

http://wwwp1.pichincha.com/web/index.php

http://www.bp.fin.ec/inicio.aspx

1 like

In het algemeen kan je zeggen dat Ecuador sinds de hervormingen van de 2008 grondwet een vrij open land is geworden.Er zijn verschillende mogelijkheden om hier een residentie visum te verwerven.

Het beste wat je kan doen is je in verbinding te stellen met de ambassade van Ecuador in Den Haag en hier een 12-1X visum te halen.Dit geeft je 6 maanden hier in Ecuador.Bij binnenkomst in het land start je dan meteen met het aanvragen van het residentie-visum wat je wilt verkrijgen.
Je moet het 12-1X visum ook officieel hier registreren en een censo gaan halen.Dit moet je zo snel mogelijk doen.Ze zijn momenteel bezig om alle visums onder het minesterie van binnenlandse zaken te laten vallen.

Voor elk van de genoemde visums zal je toch de nodige papieren moeten verzamelen en het nodige voetwerk gaan verrichten.In principe zou je de procedure ook zelf kunnen doen.Een redelijk begrip van de Spaanse taal is echter aan te bevelen.Een advocaat gaat je ongeveer $1000 kosten.Let op:
als jiij papieren moet overleggen welke voorzien moeten zijn van een apostille dan moet je dit al in Nl regelen.Een advocaat heeft het voordeel dat hij echt alle ins/outs goed kent van de diverse visa en vaak ook zijn kontakten heeft.
Je advokaat zal aangeven welk residentie visum voor jou zou kunnen gelden en welke papieren je moet inleveren.Je andere optie is dus zelf doen evt mbv je vriend.De eisen worden je dan duidelijk gemaakt aldaar in het kantoor.Als jij al in NL samenwoont dan is het aan te raden een uitreksel van het GBA mee te nemen met jullie gezamelijke adres.Samenwonen is een zgn union libre en waarschijnlijk kan je dan ook opteren voor een visum de amparo.

http://www.mmrree.gob.ec/servicios/req_visas.asp

http://www.ecuador.org/visas.htm#immigrant

1 like

Ja je kunt hier net zo als in NL zwart werken.Met je 12-1X visum mag je bijv.al hier werken en bepaalde commercieele aktiviteiten ontplooien.(informeer hier na bij de ambassade).

Persoonlijk zou ik niet zwart gaan werken.Je bent en blijft een gringa.Je stelt je eigen dan open voor mogelijke chantage/aangifte bij immigatie.Je advokaat kan je er meer over vertellen.Dacht wel te weten dat zwart werken,als dit in strijd is met het aan gevraagde non-resident visa of je residentie visa een reden kan zijn om je te verwijderen uit Ecuador.

1 like

Als je uit NL vertrekt(emigreert) en je dus uitschrijft bij het GBA,dan kan je niet in je zorgverzekering blijven.

Wat je kan doen(in NL) is om bv een verzekering te regelen via JOHO.Hier kun je via een offerte de meest gunstigste verzekering kiezen.

http://www.joho.nl/

-Je kan ook gaan googelen en gaan zoeken naar internationale verzekeringsbedrijven die je een coverage geven.

Hier in Ecuador heb je een aantal opties:
-Je betaalt je dokter/tandarts zelf.Valt best mee,zijn niet zo gek duur.Natuurlijk als je een operatie moet betalen dan ben jij aardig wat meer kwijt,wat je dan zelf moet ophoesten.
-je meldt je aan bij een lokale verzekeringsmaatschappij en kiest hier een pakket.Zal je bijv $75 kosten(per maand).Let op dat je geen wachttermijn hebt voordat ze operaties vergoeden.

Voor Ecuadoranen geldt dat als ze werken een deel van hun loon naar de IESS gaat voor hun ziektekosten.Ze gaan dan naar ziekenhuizen van de IESS.Voor zover ik weet geldt deze wet niet voor buitenlanders.

Vaak is er aan een bepaald ziekenhuis ook een verzekering gekoppeld.Je moet dat naar het ziekenhuis gaan en informeren of ze een verzekering hebben.Uiteraard moet je dan de behandeling in dat ziekenhuis uitvoeren.

1 like

Als je emigreert moet je je goed voorbereiden in NL.Een aantal antwoorden op je vragen kan je vinden in groepen van expats die hier al leven of naar toe gaan.Er zijn er een aantal.Zoek vooral in de archieven van deze groepen.

Veel plezier in Ecuador :vak02:

1 like

Even een kleine update over trouwen.Copy/paste van een ander forum.

Ecuadorian vice-Minister of Security, Xavier Berrezueta announced this morning, Wednesday July 20th that foreigners applying for Ecuador’s permanent visas will have to undergo criminal background checks. The vice-Minister says the new rule began today, as well as revisions of current visas. Also, Berrezueta announced foreigners marrying in Ecuador would need to stay in the country for at least 12 months and will no longer be able to marry under ‘a simple power.’ The vice-Minister added that companies who are sponsoring visas for foreign workers would have to pay a fee of $25,000.

1 like

Dit houdt in dat je ook uit NL een bewijs van goed gedrag mee moet nemen.
Je kan dit bij de gemeente aanvragen.Heet tegenwoordig,naar ik meen,verklaring omtrent gedrag.Voorzover ik weet kan je het nog niet on-line aanvragen.Zou aangewerkt worden.Kan me herinneren dat het zo’n week of 2 duurt,voordat het op de deurmat ploft.

Voor Nederlandstalige expats(to be) is er nu ook een Yahoo groep.

Yahoo | Mail, Weather, Search, Politics, News, Finance, Sports & Videos

We willen graag weten wat we moeten betalen als we naar ecuador emegeeren.
Mijn vrouw is ecadoriaan.

Niets/bijna niets.

• Indien gehuwd,dan vraag je hier direkt de Ecuadoraanse Nationaliteit aan.Je kan dan hier altijd komen en gaan wanneer jij dat wilt.Je betaalt alleen de procedure kosten.Is beperkt.Zeg iets van $200.

• Indien niet gehuwd,dan een visa de “amparo” aanvragen.Ook dan kan je hier zonder problemen wonen.Je betaalt alleen de kosten van de procedure.Zeg iets van $200.

*Als je van een pensioen geniet,dan kan je een “pensioen visa” aanvragen.Je pensioen moet dan $800 zijn,of meer.Ook dan kan je hier onbeperkt blijven.Je betaalt alleen de kosten van de procedure.Zeg iets van $200.

*Een alternatief is het “investment” visa.Dit houdt in dat je $25000 op een bank zet hier in Ecuador.Hier krijg je rente over.Als je het geld van de bank haalt,vervalt je visum.Het “investment” visa is ook van toepassing op de aankoop van een eigen huis.De door de gemeente geregistreerde waarde moet minimaal $25000 zijn.Zeg dat de kosten voor het investment visa ook zo’n $200 zijn.

Attentie.Het nu gevallen kabinet had het plan om Nederlanders met een dubbele nationaliteit,hun paspoort te ontnemen.Dit zou dan alleen voor nieuwe gevallen gelden.Mogelijk dat een nieuw kabinet dit plan in ongewijzigde vorm alsnog door de kamer jast.Dus een Ecuadoraans paspoort(indien gewenst) zien te verkrijgen voor dit evt.wetgeving wordt.

Meer weten?Ik heb een copy/paste blog met info voor expats(to be).

http://ecuador-expat.blogspot.com/ :vak02:

Hola Don José,

Geweldige info die je geeft. En vooral ook leuk dat je het doet. Daar is behoefte aan, denk ik.
Ik ben een pensionado. Was al een keer of 15 in Ecuador en denk er nu over om voor langere tijd (>180 dagen) te gaan. Het lijkt voor de hand te liggen dat ik een visum als pensionado aanvraag. Het blijft ingewikkeld voor me om langere info in het Engels of Spaans te lezen. Maar met een bezoek aan de Ambassade van Ecuador in Den Haag zal alles wel op z’n plaats vallen. Nadat ik alle info heb, ga ik alles nog eens op een rij zetten. Misschien is er dan nog een aanleiding om contact met je te zoeken. Mag ik veronderstellen dat je in Ecuador zit?

Groet,

Eric

Ja,klopt.Ik woon hier.