terug naar nederland of niet

Woon nu 13 jaar in amerika. Getrouwd en een dochter van twee. Zit er al een tijd over te denken terug te keren naar nederland. Ben erg ongelukkig hier en mis mijn cultuur en familie. Ook denk ik dat mijn dochter een beter leven zal hebben als in amerika. Het is niets voor mijn man dus dat zou betekenen dat ik alleen terug ga. Maak me druk over huizing en werk. Zal ik hulp krijgen van de regering? Wie kan mij advies geven?

Voor sociale huurwoningen is een wachttijd. Deze tijd hangt af van de stad waar je wilt wonen. Om je in te schrijven voor een sociale huurwoning moet je binding hebben met de regio, maar dat heb jij waarschijnlijk niet omdat je al 13 jaar in een ander land woont. Particulier huren kan altijd, maar is duurder.

Je zult geen recht hebben op een WW uitkering omdat je al lang niet meer gewerkt hebt. Misschien kun je een bijstandsuitkering krijgen, maar dat hangt af van de hoeveelheid spaargeld wat je hebt en van de hoeveelheid geld die je man verdient. Of ga je scheiden?

Werk zul je echt zelf moeten vinden. Het UWV kan je wel advies geven, maar in de praktijk stellen die adviezen niet zo heel veel voor en moet je het echt zelf doen.

De regering doet weinig voor remigranten. Grof gezegd: je bent voor hen de zoveelste alleenstaande moeder zonder werk… (Het sociale vangnet in Nederland wordt steeds slechter.)

Als je naar Nederland vertrekt, kan je dochter haar vader minder vaak zien. Wil je dat?

Hoi daar,

Net wat jenny zegt: voor sociale huurwoningen (wat tegenwoordig meer asociaal is) is een grote wachttijd. Je zult je dan ook moeten inschrijven als woningzoekende bij wooncorporaties.

Als je een woning zoekt in de regio Apeldoorn, Brummen, Deventer, Lochem, Voorst, Zutphen etc, dan heb ik hier een link voor je: www.woonkeus-stedendriehoek.nl. Ik geloof dat het inschrijf geld iets van €25 is, en dit is eenmalig. Hier wordt gewerkt met een puntensysteem. Je krijgt 1 punt per maand dat je bent ingeschreven. De gene met de meeste punten wordt uiteraard uitgekozen.

Tevens is het wel zo dat deze woningcorporatie werkt met urgenties. Het biedt ook een loterij aan waarbij het niet uitmaakt hoeveel punten je hebt.

Succes.

Hi jenny,
het zal niet makkelijk zijn maar ongelukkig zijn vind ik ook geen optie meer. Scheiden is nog niet besproken en wil kijken hoe ikmhetmkan redden in Nederland. Het knaagt erg aan me dat ze haar vader dan niet meer zal zien maar als ik nie5 gelukkit ben is zij het ook niet. Ze heeft mensen in nederland die zoveel van haar houden. Heb me in december in laten schrijven voor een woning.Er is een wachlijst. Zou eerst een tijdje bij mijn moeder moeten wonen en meteen een baan vinden…wat het dan ook is. Je kan wel om urgentie vragen. Vraag me af of je kinderbijslag of wat dan ook kan krijgen alsmje nog getroiwd bent maar je partner woont nogmin amerika. Bedankt voor je reactie

Ik ben nu een nederlands paspoort aan het aanvragen voor mijn dochter en zodra je die heeft zouden we kunnen gaan. Wat ik me ook afvraag is of mijn dochter dan ook gewoon in nederland mag wonen?

Als je dochter een Nederlands paspoort heeft mag ze hier wonen.

Volgens mij heeft iedereen recht op kinderbijslag ongeacht je inkomen, maar dat zal je zelf moeten googlen.

Ja zal dit nog even uitzoeken.