De stad Petra in Jordanië is 1 van de zeven wereldwonderen. Ik heb het zelf mogen bezoeken en was zeer onder de indruk. Toen ik de Siq (de kloof) inliep, had ik het idee dat ik in een eeuwenoud sprookje terecht was gekomen. Het idee dat het hier om een verborgen stad ging gaf het allemaal een extra dimensie. De prachtige, uit de rotsen gehakte bouwwerken doen je terugdenken aan de tijd van de Nabateeërs en in de grotten hebben heel wat mensen gewoond, voordat zij moesten verhuizen naar de (lelijke) huizen buiten de stad. De mooie rozerode kleur van de steen/rotsen is typisch voor de stad Petra. Voor wie niet in de gelegenheid is om naar deze wondermooie plaats af te reizen, kan nu de tentoonstelling bezoeken in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Er zijn enorme foto’s te bewonderen van Petra en er is zelfs een 3-D installatie die de stad doet herrijzen. Er zijn zo’n 150 architectonische en archeologische voorwerpen te bewonderen.
Algemene informatie : Tijdens de looptijd van de tentoonstelling (t/m 23 maart 2014) geldt voor bezoekers vanaf 18 jaar een toeslag van €2,50 op de reguliere toegangsprijs van het museum. De toeslag geldt niet bij herhalingsbezoek tijdens de looptijd van de tentoonstelling, dus bewaar uw toeslagkaartje.
Combi-voordeelticket: Met het Petra-Mekka combi-ticket bezoekt u voor slechts €18 twee tentoonstellingen: Petra. Wonder in de woestijn in het Rijksmuseum van Oudheden en Verlangen naar Mekka – De reis van de pelgrim in Rijksmuseum Volkenkunde. Te koop aan de kassa van beide musea.