Groot nieuws uit Petra!

Archeologen hebben een monumentaal gebouw gevonden onder het zand in de antieke stad Petra.

Op satellietbeelden van de toeristische trekpleister in Jordanië was te zien dat onder het zand een enorm platform school van 55 bij 50 meter, met daarop een kleiner platform bedekt met tegels. Aan een van de zijdes staan pilaren en er is een enorme trap.

Uit nabij gevonden aardewerk blijkt dat het bouwwerk rond de 2150 jaar oud kan zijn. Er bestonden al decennia vermoedens dat zich onder de oppervlakte van de locatie, die ogenschijnlijk een doorsnee rotsplatform was, iets bijzonders bevond.

“Voor zover ik weet hebben we in Petra niets wat hier op lijkt”, zegt archeoloog Christopher Tuttle tegen de Britse krant The Guardian.

Petra was de hoofdstad van de Nabateeërs, een volk dat grote rijkdom vergaarde door handel met de Grieken en de Perzen. De stad is wereldberoemd door de gebouwen die uit de rotsen zijn gehouwen.

De Jordaanse stad behoort tot de bestbezochte toeristische locaties ter wereld en werd in 2001 verkozen tot een van de zeven nieuwe wereldwonderen, samen met onder meer de Taj Mahal en Macchu Picchu.

1 like

Wel heel bijzonder inderdaad. Was al een hele grote trekpleister, ben er in 2001 geweest. Veel zand en rots :-p maar wel indrukwekkend.

Ben je er zelf ook geweest, Vanessa?

Hallo,

Ja, ik ben er ook geweest, maar het bezoek was te kort, omdat we met een groepje waren en eigenlijk te laat waren aangekomen, dus ik ga zeker nog eens terug!

We zijn toen via een alternatieve route teruggelopen, ook erg leuk. Was via een soort spelonk achtig iets, waar als het regent het water doorheen stroomt.

Hoi Jeroen en andere Jordanië liefhebbers,

de route die je bedoeld is vast Wadi Muthlim. Dat is een kloof die je door kunt wandelen en deels klauteren om via een ander pad naar het centrum van Petra te gaan. Als je meerdere dagen Petra in gaat, wat zeker de moeite waard is daar Petra veel meer is dan alleen maar de Treasury en de Monastery, is dit een mooie afwisseling.
De kloof begint na een dam die zich voor de ingang van de Siq die naar de Treasury leidt, bevindt. Je gaat aan de oostkant van Al Khubta langs om uit te komen in de droge rivierbedding, Wadi Mataha. Hier ga je weer naar het westen en kom je uit bij de colonnaded street in het centrum van Petra.
Je kunt deze kloof ook nemen als je Petra weer verlaat maar dan is de ingang iets lastiger te vinden en is het handig om een gids te vragen.

Zie hierbij de beschrijving van deze wandeling in de Lonely Planet.http://www.lonelyplanet.com/jordan/the-ancient-city/activities/hiking-trekking/wadi-muthlim-royal-tombs. En dit is een foto van mij in Wadi Muthlim.

Zonnige groeten uit Wadi Musa | Petra,
Jolanda Koopman