Tenten, safari's boeken, op de bonnefooi?

Hallo allemaal,

Volgende week vertrekken mijn vriendinnetje en ik voor een paar weken naar Kenia/Tanzania. We hebben er echt ongelofelijk veel zin in en zijn van plan om lekker backpackerig te reizen: ter plekke bedenken wat ons bevalt en wat niet, en dus ook ter plekke een safari regelen (omdat we nu nog geen idee hebben wanneer we waar zullen zijn). We hebben geen eigen vervoer. Als ik de verhalen zo lees, is dit meestal goed te doen in de grote steden.

Nu is mijn vraag: kan het ook elders? Als we bijvoorbeeld na Kakamega Forest besluiten richting Masai Mara te gaan, is dat dan daar (in de buurt) te boeken? Of kunnen we misschien zelfs al richting park en ons daar aansluiten bij een groep? En Lake Nakuru, goed (en niet megaduur) te regelen vanuit Nakuru? Of is het echt beter om het vanuit Nairobi (daar komen we aan) alles al vast te leggen?

En nog een vraag: is het verstandig om een eigen tent mee te nemen? Of kan je die op de campings huren/lenen? We willen het liefst zo ‘budget’ mogelijk, maar misschien weer niet zo budget dat we met al onze kampeerspullen sjouwen voor geen/weinig verschil in prijs. En een slaapzak? Bandas bestaan meestal alleen uit een bed, toch? (en matras?)

Ik besef me goed dat deze vraag nogal last-minute is, maar ik hoop toch dat er nog iemand is die ons wat meer kan vertellen!

Groeten,

Bas

Bij een park proberen aan te sluiten bij een groep is, zover ik weet, eigenlijk geen optie.
Je kunt wel als je aankomt in Nairobi, via een safari-aanbieder je eerste safari regelen en daarna verder trekken en eventueel via hem een volgende safari regelen. Als je een basic-safari regelt, heb je alleen een eigen slaapzak nodig of je vraagt of ze deze verhuren bij de safari-operator.
Wil je onderweg steeds camperen dan zijn er diverse campings met banda’s maar vergeet niet dat het in augustus wel hoogseizoen is.
Zou dit toch van tevoren boeken en ja dan heb je soms een eigen slaapzak nodig. Alhoewel sommige banda’s ook dekens hebben.
Je kunt in Nairobi starten in Wildebeest camp (zie website voor diverse overnachtings-mogelijkheden) en vandaar uit verder zoeken.

Een eigen slaapzak is wel gewenst.
Behalve campings zijn er veel kleine hotelletjes waar je voor een klein bedrag dnk aan 1000 ksh kan overnachten.
Verder gebruik de matatu als vervoer speciaal naar de rual area’s dan krijg je altijd wel een contactje en de info die je nodig heb. Ook nog eens goedkoop vervoer voor 400 Ksh van Nairobi naar Nyeri om een voorbeeld te geven. Veel plezier met je vakantie dit is de manier om het land te leren kennen maar wees altijd voorzichtig want de muzungo is een pak met geld denken ze. Mensen die niets hebben kunnen je van alles voorspiegelen om maar aan wat eten voor hun familie te komen.

Wildebeestcamp is me echt zwaar tegen gevallen. De eigenares heeft een baby die de hele nacht krijst en 's morgens vroeg ook. Gasten zitten tot 01:00 te zuipen op het teraas met het nodige lawaai erbij en de TV staat keiluid.

Je kan ook afzakken naar Machakos, das even lang/kort rijden met de matatu (want in Nairobi sta je heel lang vast in stinkende files en de snelweg naar Machakos wat al aan de ‘‘juiste’’ kant van het vliegveld ligt)
Uiteraard afhankelijk van de kant die je de volgende dagen op wil…

LYSAK park is goed vertoeven, Garden Hotel en T TOT hotel zijn ook leuk en nog goedkoper dan wildebeest ook (die verreweg het goedkoopst is in Nairobi)
Ze zetten een tentje voor je op en gooien er een bepiest stinkend matras in voor 1000 ksh, als je een extra deken wil kost dat 200 Ksh (das de nieuwprijs)
Midden in de nacht krijg je evt nog een gast ernaast gezet op 5 cm van je eigen tent.

.
Wij zijn ook op de bonnefooi rondgereden en hebben elke dag iets gevonden. SO don’t worry.

.