Ik wil graag vanuit Perth… met campervan …naar Darwin.( Zie vorige bericht) Ik heb zoveel tijd als dat ik zelf wil.
Mijn planning heb ik redelijk op een rijtje…dat wil zeggen… Ik lees veel…haal vanalles uit dit forum en ik heb nog eventjes en concentreer me voornamelijk op alles ten noorden van Perth.
Maar soms weten insiders en meer ervaren reizigers plekjes die nou niet direct in reisgidsen vermeld staan.
Is er nog iets dat ik echt niet mag missen en gezien moet hebben in en ten zuiden van Perth?
Ik denk zelf aan Wave Rock en vandaaruit dan Swanvalley en naar het noorden. Of is dat al die kilometers niet waard.?
En de stad zelf?
Wie heeft er tips.
Alvast bedankt.
Hi Aceest en welkom op het forum.
Ik kan je niets vertellen over het kopen en verkopen van RV’s of CV’s helaas. Hebben dat nooit gedaan.
Met zoveel tijd zou ik zeker ook het ZW van WA willen zien. Je kan een trip maken die ongeveer 2 weken duurt via Kalgoorlie-Esperance-Albany-Pemberton-Margaret River en terug naar Perth. Esperance is een van onze favorite plaatsen en hebben er kort geleden nog 4 dagen gezeten. Prachtige stranden en National Parks. Als je de omweg via Kalgoorlie te lang vindt kan je ook van Perth naar Hyden rijden en Wave Rock bekijken. Wij vonden dat de moeite waard maar het is een lange rit. Daarna zou je naar Esperance kunnen rijden, of als je dat allemaal te veel vindt, van Hyden naar Albany. Maart is een prima tijd maar de outback (Hyden) kan nog wel heet zijn en ook veel vliegen. Wave Rock was een van de weinige plaatsen waar we onze flynets hebben gebruikt.
Je gaat een heel avontuur tegemoet. Wij hebben dit allemaal met auto/hotels gedaan dus geen info over campgrounds. Houd rekening met de paasvakantie. Na Kerst is dit de drukste periode en alhoewel de wegen nog steeds niet druk zullen zijn, kan accomodatie snel uitverkocht geraken.
Perth City zelf sluit meestal om 6pm. Kings Park is een must, zeker 's avonds. Cottesloe en Scarborough zijn lekkere locaties, Cottesloe meer voor het jonger volk. Wat je zeker niet moet missen is een dagtocht naar Rottnest Island (fietsen op het eiland)) en zeker ook een volle dag voor Fremantle.
Er is nog een lange lijst van must see op je route te geven natuurlijk.
Yeehaw
Rottnest Island en Fremantle ga ik zeker doen omdat ik waarschijnlijk toch eventjes in Perth blijf vanwege die camper.
Auto en hotels heb ik ook overwogen maar dat word voor mij alleen erg duur, denk ik.
Vandaar dat ik een camper wil kopen…in de hoop voordeliger uit te zijn dan huren.
Verder wil ik eigenlijk ook nog wel Darwin- Adelaide of Darwin- Townville
er aan vast plakken in hetzelfde tempo.
Kom ik die vliegen alleen in de outback of in het zuiden tegen.?
Zijn er nog andere “beren” op mijn weg te verwachten?
Weet je ook hoe lang die Paasvakantie duurt en of dat voor of na Pasen is?
Ik heb inderdaad over dat geweldige zuiden gelezen en overweeg het zeker nog.
T.z.t. zal ik mijn definitieve planning op het forum zetten en zou het fijn vinden als je er dan nog eens naar keek.
Keuses maken is zo moeilijk.!!
:kus:
“Je reis tzt op het forum”. Ik hoop dat je daar niet te lang mee wacht want over 2 weken vertrekken we weer voor ongeveer 3 maanden (naar de USA, we wisselen Australia en de USA af). Maar er zijn genoeg andere forumleden die je ook al veel kunnen vertellen.
Perth-Broome-Darwin. Daarna Adelaide of Townsville. Daar zal je dan juni aankomen. Juni is prima voor Queensland. Ik neem aan dat je dan wil doorrijden naar Cairns voor oa Great Barrier Reef, Atherton, Kuranda, Port Douglas, Daintree NP etc etc. Ik zou dus eerder voor Qld dan voor SA kiezen die tijd van het jaar. Je kan natuurlijk ook eerst van Darwin naar het Red Center en dan een beslissing nemen.
Hier is een site voor public- en schoolholidays Australia, national and holiday dates, school terms - Aussie-Info.com
Vliegen horen bij Australia. In de Outback is het meestal erger maar maak je niet druk, Je hebt de “Great Australian Salute” gauw genoeg onder de knie. Wij gebruiken die flynets echt zelden. Hebben wel altijd een vliegenmepper onder handbereik Ook de winter in Australia trekt minder vliegen.
Ik zal je nog een paar roadtips geven:
Rijd nooit tussen dusk en dawn. Echt nooit, vooral niet in de outback. Als je een ongeluk met een kangaroo of een ander dier krijgt kan dat nare gevolgen hebben zowel voor jou als voor het dier.
Neem altijd water in de auto mee.
Blijf op de verharde wegen. Alleen met een 4x4 off road gaan en ik denk niet dat je CV 4x4 zal zijn. En zelfs dan, alleen op onverharde wegen gaan rijden is vragen om moeilijkheden. Als je toch ergens op een onverharde weg komt stil te staan, blijf bij de auto en doe de motorklep open. Maar maak je geen zorgen verder, de verharde wegen zijn allemaal heel goed te rijden.
Leg een briefje op het dashbord met daarop: “Stay left”. Rotondes rijden is eerst wat eng maar went snel. Vooral 's morgens bij het wegrijden wil je nog wel eens naar de rechter weghelft gaan…
Houd je aan de maximum snelheid (WA is 110 km, NT is 130 km (niet alle wegen), QLD is 110 km net als SA. Victoria en NSW zijn 100 kms. Vooral Victoria is berucht om zijn snelheidbekeuringen.
Zorg dat je tank gevuld blijft. Bij de roadhouses kan je tanken maar soms honderd of meer kms tussen de pompen.
Koop een goede kaart een goede reisgidsen. Ik kan HEMA maps (niet onze Hema…) en Lonely Planet aanbevelen.
Ga altijd eerst naar een visitor center voor info. Die weten veel meer dan in welk reisboek ook staat en zijn altijd even vriendelijk.
O ja, het is traditie dat je elkaar groet in de outback. Vinger (niet de middelvinger-lol-) opsteken is genoeg. Als je gaat zwaaien ben je een toerist…
Tet
Alweer bedankt voor je goede adviezen, Jeehaw!!
Ik zal ze zeker in acht nemen.
Hoe laat denk je dat het om die tijd van het jaar licht en donker word?
(mei /juni)
Misschien een beter idee om tot Uluru te gaan en dan af te buigen naar het oosten.
Daintree- Kurunda en Atherton Tablelands en Port Douglas en Cairns heb ik al eens gedaan. Geweldig …where the forrest meets the sea.!!!
Wat dat betreft lijken we dezelfde interesses te hebben.
Amerika en met name het westen heeft ook mijn hart gestolen.
Heel veel plezier.
Hoelang blijf je weg?
In case off…:dag:
Hi
Ik denk dat er vast wel een sunrise-sunset site is te vinden. Google maar eens. Om af te buigen naar het oosten van Uluru zal niet meevallen, je moet eerst weer naar het noorden (Tennant Creek) of naar het zuiden (Port Augusta) om naar het oosten te rijden op verharde wegen. We zijn van begin september tot eind november weg. Als je al eens in far north QLD geweest bent zou je na Uluru naar het zuiden kunnen gaan. Flinders Ranges in SA zijn prachtig. Daarna zijn er vele mogelijkheden.
Yeehaw