Temperatuur Oktober - Zon?

Hallo,

Wij zijn informatie aan het zoeken voor een vakantie in oktober.
We kunnen vanaf 8 oktober vertrekken en willen ongeveer twee weken gaan. Nu zaten we aan Turkije te denken, maar vroegen ons af of de temperatuur in Turkije in oktober nog wel goed genoeg is om lekker op het strand of aan het zwembad in de zon te kunnen liggen??

Info is van harte welkom.

Groetjes

http://www.zoover.nl/turkije/turkije/alanya/weer?scr=1

ik ben vorig jaar in de laatste week van september geweest en kon nog heerlijk aan het strand liggen…mijn ouders zijn de laatste week van oktober 1ste week november geweest en konden ook nog gewoon zwemmen.Alleen savonds koelt het dan wat meer af

Hoi Marieke,

Naar welke plaats in Turkije ben jij vorig jaar geweest?
En jouw ouders?

Bedankt voor je reactie!

Grt. Loes

Hoii,

Ik zelf ben naar gumbet(bodrum geweest)en mijn ouders naar Kas(kalkan).

Ik ben er zelfs ook met kerstmis geweest en was het lekker weer.Natuurlijk niet echt om te zwemmen maar wel om met korte mouwen te lopen.

Denk dat je gewoon geluk moet hebben met het weer in oktober. Wij zijn in 2005, 2006 en 2007 in oktober naar Turkije geweest. In 2005 hebben we 1 dag wat minder weer gehad, de rest van de week was het nog heerlijk in de zon. In 2006 hebben we 2 dagen noodweer gehad en de rest van de dagen nog tegen de 30 graden. En in 2007 heeft het zowat de hele week 's morgens geregend, 's middags was het dan wel weer mooi.

Twee keer in oktober geweest. Eerste keer prima weer, zo’n 30 graden en tweede keer was het koud, graadje of 20 en regelmatig regen en onweer. Vorig jaar eind september en prima weer gehad. Was alle 3 de keren in omgeving bodrum.

Ik ook vorig jaar eind September en ook in de omgeving van Bodrum. Gumbet om precies te zijn en we hadden de hele week, net als Toos, (goh, waren jullie er toen ook?) fantastisch weer gehad. Tussen de 30 en 35 graden zelfs.

hey toen was ik er ook!!ook in gumbet!maar weer was prachtig…elke dag naar het strand geweest!

Oktober is wisselvallig, ik zou dan in ieder geval zuidelijk gaan zitten
Dus aanvlieghaven Antalya(Alanya/Side/Belek ed)

Maar het blijft dat je het moet treffen dan. Je kan het heerlijkste weer hebben, maar ook regen en onweer en ‘koud’ in ieder geval kouder dan je zou willen!
Ook zijn niet alle accomodaties meer open, omdat het seizoen ten einde loopt. De mensen in de centrums zijn ook iets minder enthousiast, die hebben dan 6-7 maanden vriendelijk staan te lachen en willen ook rust.
's Avonds gaan ook vaak de winkels al vroeger dicht

Succes met zoeken en beslissen

Kerst en Oud en Nieuw 2006 en 2007 in Bodrum gevierd bij 20 C om 14.00 uur met lekker wijntje op het strand van klein hotelletje MIDDEN in centrum met buik op het strand.
Hotel stelt niet zoveel voor, maar locatie kan gewoonweg niet beter!!

Eten en drinken hoef je niet in hotel te doen, maar gewoon in stad zelf, de voordeur van het hotel uit en je bent er al.
Tevens zeer goedkoop in de winter en mensen NOG vriendelijker.

Adres hotel:
Kumsal Baraz Hotel 0252-3161857
Cumhuriyet Cad. 70

Greetz,

Flyboy

Vorig jaar Marmaris eind laatste week september met gemiddeld 30/35 graden.
Daar is de gevoels temperatuur ook anders/warmer dan bij ons 30/35 graden. Ook daar moet je rekening mee houden.

Ik was vorig jaar van 21 september tot 10 oktober in Kemer. De temperatuur was eind september tot begin oktober gemiddeld 35+. Ik ben in die periode ook nog een dag naar Antalya geweest. De temperatuur was op die dag 37+graden. Dit was een uitzondering. De laatste week van ons verblijf werd het iets kouder en we vertrokken met regen naar huis.

Zoals eerder is aangegeven. Oktober kan wisselvallig zijn. Je kunt het beste iets zuidelijker gaan zitten. Dus Turkse Riviera: Antalya, Lara, Kemer, Kiris, Side, Alanya, Incekum, Belek en dergelijke.

Ik ga in oktober naar Alanya en ga er gewoon vanuit dat het nog lekker weer is. Familie van me gaat ieder jaar in oktober en zij liggen gewoon nog iedere dag aan het strand. :wink:

Wij gingen elk jaar eind oktober-begin november naar het Zuiden Antalya-Side-Alanya. De eerste jaren hebben we schitterend weer gehad, tot 30° overdag en 's nachts lekker koel. In 2005 hadden we echter twee dagen rotslecht regenweer in Side en het jaar daarop niet minder dan 6 dagen regen, storm en kou in Lara. Dat was letterlijk de druppel…het weer is onberekenbaar in die periode en wij riskeren het niet meer. Jammer.

Heb 3 jaar geleden eind mei in Marmaris ook pokkeweer gehad van de 15 dagen maar 5 mooie dagen althans dat het niet regende en toen was er ook nog een harde koude wind…ik vind trouwens toch dat richting Marmaris het altijd waait.

wij gaan eind september en de eerste week van oktober naar bodrum, hoe is da temperaturen overdag en s avonds. Wil nog een weekje lekker gaan genieten>>>

Kan nog prima, al zullen de avonden wel wat frisser zijn!

1 like

De temperatuur van het (zee)water is in oktober op zijn warmst omdat de zon er de hele zomer op heeft geschenen. En het zwembadwater word sowieso elke dag verfrist en ververst als het een goede accomodatie is, dus is dat ook zo’n beetje dezelfde temperatuur als in de zomermaanden! Misschien ietsje minder omdat de temperatuur in oktober gemiddeld 3 graden lager ligt dan in juli, augustus, september en omdat er minder zon uren zijn per dag (gemiddeld 8 uur).
Ik ga ook in Oktober weer (ben ook afgelopen juli geweest :))
Wens jullie in ieder geval een hele fijne vakantie toe, wat jullie keuze ook moge worden!