Tel Aviv of Eilat

Ik ga in het voorjaar 8 weken door het Midden-Oosten reizen, en Israel is mijn laaste bestemming, vanuit Tel Aviv vlieg ik terug naar Nederland

Nu zit ik een beetje te dubben, want ik wil de reis graag afsluiten met een beetje relaxen aan het strand.
Grote kans dat ik in Egypte ookal aan het strand van Dahab ga liggen, wat ook aan de Rode Zee ligt, dus is Eilat dan nog wel nieuw/ leuk en de moeite waard om weer helemaal naar het zuiden te gaan?

Of is Tel Aviv toch echt de must-see strandlocatie in Israel.

Beide minpuntjes voor mij is, dat het allemaal vrij duur is…
Iemand tips? leuke ideetjes? Of andere bestemming in Israel voor een afsluitende strandvakantie?

Hoi bloem,

Heerlijk vooruitzicht zeg, acht weken rondreizen! Ik ben zelf niet zo’n strandmens (meer een woestijnratje), maar ik vind Eilat een mooie plek, vooral omdat er niet alleen strand is maar de natuur daar ook erg mooi is. Ik ben een keer in Timna geweest, een natuurpark niet ver er vandaan, en dat zal altijd m’n mooiste herinnering aan Israel blijven. En het onderwatermuseum is de moeite waard, je kan standliggen afwisselen met snorkelen of duiken. Ook 's avonds is er genoeg te doen. Hoe de prijzen nu zijn, weet ik niet zeker. Ik sliep meestal in een hostel - de “s” scheelde een hoop in de prijs. Maar als je iets dichter bij Tel Aviv wilt zijn, is Netanya ook een aardige optie. Het hangt er een beetje vanaf waar je interesses naar uitgaan en of je nog puf hebt aan het eind van je rondreis. Tel Aviv zelf is als eindstation natuurlijk wel het makkelijkst, vooral omdat je vandaar uit op elke uur makkelijk naar het vliegveld kan gaan. Jaffa is ook leuk om bijvoorbeeld 's ochtends naartoe te gaan.
Waar ga je verder nog naartoe in Israel? Drijvend de krant lezen in de Dode Zee… Masada beklimmen…?

ja zoiets ja
begin dus in egypte
cairo, aswan, luxor, dahab, waar ik waarschijnlijk ga duiken/ snorkelen/ kleurtje kweken
dan jordanie, aquaba (kort) wadi rum, petra, amman
dan syrie, damascus, palmyra, aleppo, terug naar damascus, misschien beirut en baalbek
terug naar jordanie en dan de grens over met israel
wil cker naar m,eer van tiberias, dode zee, jeruzalem off course
en de rest weet ik dus niet zo goed

of afzakken naar beneden naar Eilat, heb veel gehoord over dat onderwatermuseum daar, maar ben tegen die tijd al wel wat dagen aan de rode zee geweest, maar tel aviv klinkt weer zo massaal en grootst en ook duur, zelfs de hostels die ik online en via de LP had bekeken…

nog tips? hoe is Jaffa? en Netanya…?
iemand anders nog tips? ideeen en must see’s?

Vanuit Aqaba zou je ook een dagtrip naar Eilat kunnen maken. Ik weet niet meer wat het kost, maar volgens mij viel het qua prijs wel mee. Er staat me zelfs iets van bij dat je geen visum nodig hebt wanneer je slechts een dag naar Eilat gaat. In die dag kun je een beetje een beeld krijgen van hoe Eilat is en of het idd de moeite is om terug te reizen.

(Kom je met een stempel van Israel Syrie nog in? Dat zul je wel even moet checken!)

Groet,

Jenny

P.S. Ik wil voordat ik in Engeland ga werken nog een weekje duiken in de Rode zee, wanneer zit jij er? Mag ik langskomen? :tongue::tongue:

@ jenny, lijkt me super
ik vertrek 2 mrt, dus denk met 2 weken/ 2,5 week wel aan zee te liggen in dahab of omstreken…

maar dat is dus het probleem, het entree stempel kom ik syrie niet meer in
daarom moet israel aan het einde… anders was ik idd wel ff de grens over gewipt… en het zuiden van israel gedaan, maar dat gaat dus niet lukken :frowning:

misschien toch maar een 2e paspoort aanschaffen :frowning: pppfff

Op het moment dat je een tweede paspoort aanschaft, wordt het eerste ongeldig gemaakt… Of hoop je op heel korte termijn een dubbele nationaliteit te vergaren??? :unibrow::unibrow::unibrow:

Je zit net rond de pasen in Dahab, qua vrije dagen prima, qua ticketprijzen iets minder. Maar ik zal eens zoeken of er iets betaalbaars is. En anders wordt het voor mij waarschijnlijk de laatste week van april, ff wachten tot Transavia die tickets in de verkoop gooit.

nee, je kunt voor veel geld een 2e paspoort aanvragen
dan blijft je huidige paspoort gewoon geldig, heb al geinformeerd…

is t dan pasen? geen idee eigenlijk hihi…
wel goed dat ik niet met pasen in israel zit… zul je altijd zien
laatste week april zit ik alweer in israel en moet ik dus weer naar huis :frowning:

‘Ons’ pasen is 23-24 maart

Koptisch pasen is 27 april

Orthodox pasen is 27-28 april

(En dan heb je 25 april nog Sinai bevrijdingsdag, maar aangezien de Sinai toen bevrijd werd van Israel, lijkt het me sterk dat dat in Israel gevierd wordt…)

@ jenny, lijkt me super
ik vertrek 2 mrt, dus denk met 2 weken/ 2,5 week wel aan zee te liggen in dahab of omstreken…

Slaap hier eerst meer eens een nachtje over, dan doe ik hetzelfde. Maar de tickets zijn betaalbaar! Hmmm…

We mailen wel :wink:

owh jee
dus ik zit gewoon voor het pasen in israel?? :eek:

mooie nieuwe avator!! en idd, we mailen, ik vind het wel een super idee… al heb ik nog nooit gedoken maar samen een beetje dahab en omgeving onveilig maken: klinkt goed
je hebt mn mailadres :wink:

't Moest er toch een keer van komen. :biggrin: En echt nieuw is-ie niet meer, want ik gebruik hem al een paar maanden op een ander forum…

(Lekker off topic!!!)

En nu weer even (iets meer) on topic:

Ik heb op verschillende plekken gelezen dat je de Israel stempel ook op een los blaadje kan laten zetten, net als je visum voor Cuba (wanneer je nog naar de States wilt). Ff navragen Bloem, want wellicht kun je dan wel gewoon een dagje naar Eilat en daarna naar Syrie.

jup dat kan
maar moet toch een exit stempel krijgen voor jordanie
en dan weten de syriers waar ik t land ben uitgegaan

trust me, heb alles bekeken, uitgezocht en uitgeplozen
israel als laatste is het beste, en zelfs dat is nog link met mn ticket naar huis vanaf ben gurion…

Ha die Bloem…

Als je een liefhebber bent van zand, zee en zon (zeg maar Zandvoort, maar dan bloedheet), is het Eilat. Als je ook nog de mogelijkheid wilt hebben iets cultureels te doen, moet je Eilat mijden als de pest! Behalve dat warme zand (schoentjes mee, want het zand doet pijn aan je voeten als de zon er een uurtje op heeft gestaan) en wat nachtclubs in de Hilton-achtige hotels is er niets, één shopping mall (Kenyon haYam) en geen oud centrum.
De natuurreizen naar het Noorden, de Negev in, zijn m.i. veel aantrekkelijker.

Uit het feit dat je een rondreis plant, maak ik op dat je een bredere belangstelling hebt dan warm zand… Dan heeft Israël veel meer te bieden, zoals o.a. in volkomen willekeurige volgorde: Jerusalem, Tel-Aviv/Jaffo, Masada, Ein Gedi, Haifa, Tveria, Bet Shean, Bet Alfa, Tsfat, Kesarea, Mitzpe Ramon, Akko, Sde Boker, Be’er Sheva,

Goede reis!
Ernst

NB1 Netanya ligt dichter bij de bewoonde wereld en heeft ook een prachtig strand.
NB2 Pesach (=“ons” Pasen) is 20 t/m 26 april. Begin de 19e 's avonds.

owh thanks!!
ga idd flink rondreizen en ben ook wel van plan enkele plekken die jij noemt te bezoeken, maar wil OOK strand, ik wil altijd alles, hihi… maar ik zie t nog wel eventjes aan, heb tenminste nog tot eind april…

STRAND is er ook in b.v. Tel-Aviv, Netanya, Ashdod, Herzlia :slight_smile: Met de mogelijkheid iets in de buurt te bezoeken. Die laatste mogelijkheid heb je in Eilat veel minder (Tel-Aviv - Eilat is vijf uur met de bus).

owhy… daar weet ik dus weer nix van
ik reis israel over land binnen, en ga er via de lucht weer uit, heb daar niets over gelezen eigenlijk…

Eilat, duiken, dolfijnen zwemmen, mooie gebieden… :slight_smile: