Te voet op reis voor een jaar met beperkt budget: ervaringen?

Hey,

Op het stukje forum van wereldreizen staat heel weinig over mensen die geprobeerd hebben te voet een stuk van de wereld te zien. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Graag zou ik een aantal landen (nog te bepalen welke - de keuze is zoooo groot) te voet en met openbaar vervoer doorkruisen, gedurende ongeveer een jaar. Maximumbudget is 10.000 euro. Uiterste vertrekdatum: september 2012. Maar mijn ervaring op dit vlak is vrij beperkt. Hoe pakken jullie zoiets aan? Hoe fel stippelen jullie op voorhand een route uit? Hoe weet je wat je allemaal in een rugzak moet meenemen zonder na een dag van 20 à 30 km stappen dood neer te vallen? Is het haalbaar om bijna volledig met de tent rond te trekken?

Over het algemeen gaat mijn voorkeur uit naar Nieuw-Zeeland, Midden-Amerika, Noord-Amerika en Canada. Maar ik besef dat dit niet meteen de goedkoopste landen zijn om in rond te hossen. Alle tips zijn welkom, ook alle reisroutes van mensen die langere wandeltochten ondernomen hebben zijn welkom.

Alvast bedankt!