Ik ben van plan volgend jaar, na mijn middelbare school loopbaan, al enkele maanden de wereld in te trekken. Omdat ik namelijk een vooropleiding ga doen voor mijn vervolgopleiding (dit is één avond in de week, waardoor ik dus veel tijd heb om bij te verdienen om mijn reis te financieren én ik ben in maart 2010 al klaar waardoor ik ook de tijd voor een reis heb) komt het mij dan geweldig uit…
Het liefst zou ik alleen gaan, een grote uitdaging natuurlijk maar die wil ik wel aan gaan. Onderweg zal er ongetwijfeld aan gezelligheid geen gebrek zijn en op de momenten dat dat misschien wel zo is kan ik me denk ik ook wel redden (we gaan dat [hopelijk] meemaken).
Maargoed ik ben dan dus 18 jaar en ik vroeg me af of ik een van de weinige ben die dit al vrij vroeg gaat doen? De meeste mensen die ik spreek en waarover ik lees (op dit forum o.a.) zijn toch wel wat jaartjes ouder.
kan maar 1 dingen zeggen: je bent nooit te jong
nouja… 18 is prima om te beginnen met reizen… en het is - ik weet dat je het niet wil horen omdat je nu op school zit - ook een leerzame ervaring. ligt er wel een beetje aan waar je heen zou willen natuurlijk
18 is een prima leeftijd om te gaan reizen, ook omdat je nog niet te veel verantwoordelijkheden hebt aan het thuisfront! Via onze organisatie gaan vele jongeren en in Engeland is het de normaalste zaak van de wereld dat jongeren vanaf 18 jaar een ‘gap year’ nemen.Voor leuke ideen kun je eens kijken op www.xtreme-gap.nl
Succes met je planning en indien je advies nodig hebt kun je ons even mailen info@xtreme-gap.com
Haha jah precies, als ik met mijn vervolg opleiding ga beginnen, nadat ik dus al gereist heb ga ik me daar een paar jaar helemaal op storten (waar ik overigens ook veel zin in heb) en dan zal een paar maanden er tussen uit moeilijker te realiseren zijn.
Ik ben ook 18 en ik ben jaloers dat je al weg kunt, I’m stuck to school for one more year:(… maarja goed
Ik denk dat het nooit te vroeg is om weg te gaan, ik reis ‘al sinds’ 17-jarige leeftijd regelmatig alleen o.a. naar Mongolie en Ierland, al ging ik dan altijd naar vrienden. maar wat ik er wel van geleerd heb is dat ondanks dat je elkaars (eerste) taal niet spreekt het vrij eenvoudig is om te communiceren met mensen en zo gauw je wat vrienden hebt gemaakt onder de locals krijg je de mooiste toeristische plekjes te zien…
wat ik dus eigenlijk wil zeggen is, 18 is niet te vroeg, zorg alleen dat je op de plaats van bestemming vrienden maakt onder locals dat maakt de boel super easy
Je kunt niet zomaar in het algemeen zeggen wat een geschikte leeftijd is voor een wereldreis. Heeft meer te maken met je persoonlijkheid dan met je leeftijd. Op mijn 18e moest ik er niet aan denken om op wereldreis te gaan, nu ben ik 10 jaar ouder (en wijzer…) en ik vertrek over 2 maanden
Er zijn genoeg 18-jarigen die op reis gaan hoor! Misschien niet veel Nederlanders maar voor Engelsen en Zweden is het bijvoorbeeld heel normaal om tussen middelbare school en vervolgstudie, een jaartje te reizen.
Hoi! 18 is geen prbleem, ik was ook 18 toen ik voor 7 maanden in mijn eentje op reis ging. Ik ben wel naar veilige landen gegaan als Australie en Nieuw Zeeland, dat was een voorwaarde van mijn ouders; dat het vooral veilig was. Maar goed, 18 is inderdaad jong. Ik ben eigenlijk vooral mensen tegen gekomen vanaf 21/22 jaar. Het ligt aan jezelf; als jij vind dat je er klaar voor bent dan is het ok. Ik heb het er niet moeilijk mee gehad… Ik ben er sterk van geworden en onafhankelijk. It’s up to you!!
Ik zou ook inderdaad niet meteen naar landen als Brazlië, Bolivia, Myanmar gaan. Maar Nieuw-Zeeland, Australië, Hong Kong, Singapore en de USA zijn prima veilige (en engelstalige) bestemmingen om te combineren tijdens je wereldreis.
Kijk ook eens bij Backpacken Wereldreizen Verre Reizen | KILROY voor de route Amsterdam - Hong Kong - Nieuw-Zeeland - Fiji - USA - Amsterdam of de speciale wereldtickets voor jongeren en studenten! >>>
ik vind je zeker niet te jong! ik zelf wil volgend jaar ook voor een half jaar of een jaar naar het buitenland toe, ook ik ben dan 18 jaar. Het is toch heerlijk om er op dat moment even tussen uit te gaan en veel meer te zien van de wereld?