Opgelet bij het nemen van een taxi aan de luchthaven Manilla.
Vorige week zelf ondervonden.
Bij het verlaten van de luchthaven stond er een taxi dame die je vraagt of je een taxi nodig hebt.
Ja zo dus eerst betalen en dan de taxi tot aan het hotel 460 peso ok zover.
Tijdens de rit zei de bestuurder mij om de sky trein te nemen zou vlugger gaan wegens het drukke verkeer.
Dat heb geweigerd daar ik reeds betaald had voor deze,oh zei hij is maar 20 peso.
Ik heb hier niet op ingegaan,het is altijd zeer druk om en bij de luchthaven.
volgens mij is dit om een nieuwe klant op te pikken en het verhaal begint opnieuw.
Enkele dagen later vertrek uit hotel naar de zelfde luchthaven prijs 300 peso
Maakt een verschil van 160 peso.
Dus opletten en zoek zelf een taxi aan de luchthaven is het goedkoopst
Is bekend verschijnsel van de luchthaven naar hotel is het altijd duurder als andersom. Het nemen van de betaalde skyway voor 20 peso kan behoorlijk tijd schelen, maar dat moet ieder voor zich beslissen, en 20 peso is minder dan 50 eurocent , dus gaat nergens over. Vooral als je richting Makati gaat kan de skyway tijd schelen. Ja en inderdaad zelf taxi opzoeken is voordeliger, maar soms heb je de kans niet , een week terug was het zo file rond terminal 3 dat geen enkel taxi de terminal kon berijken omdat alles muurvast stond. Nou dan ben je dus de sigaar , want de weinige taxis die toen nog op de luchthaven waren weigerden allen hun meter te gebruiken, en alleen tegen een extreem hoog bedrag te rijden. Als ik alleen was geweest, had ik welpaar uur gewacht, maar met paar kids in de hitte wachten is andere koek.
tja iedereen moet zelf die afweging maken maar ik adviseer toch om de officiele coupon taxi te nemen, kost welliswaar 500-800 peso maar de ellende die die je er mee uitspaart is met geen pen te beschrijven ik noem een aantal:
je hoeft niet/geen
-90 min tot 3 uur te wachten in de verzengende hitte in de rij.
alsnog afgezet te worden, taxi’s genoeg die midden op de edsa zeggen, i changed mind, no meter!, geen meter en niet meer verder willen rijden als je toch geen 1000 peso betaalt, money down sir, now ! now? Tja wat doe je dan? midden in de stomende regen kilometers door modder en straatvuil je koffers sjouwen en onderwijl worden aangevallen door bedelaars, zwervers, zwerfhonden etc.
je hebt de pech in in busttaxi gestapt te zij een zgn cabbie/taxi van de manillieese maffia, tja wat er dan gebeurt, hard bidden! Meestal worden toeristen slechts tijdelijk ontvoerd en losgelaten (meestal in de middle of nowhere) na hun hele bankrekening (en evt. die van familieleden) te hebben gegeven aan de misdadigers; of je hebt pech en treft een geflipt exemplaar die je alsnog doodschiet na betaling. aan het ‘‘fantastische’’ ph rechtssysteem zullen ze zich niets gelegen laten liggen aangezien dergelijke moorden nooit worden opgelost!
Anders dan in andere Aziatische landen is er geen openbaar vervoer bij de luchthaven en hebben de taxi’s absolute macht en die gebruiken ze ook!
Na 1 week in Makati te hebben verbleven is de taxi maffia mij meegevallen. moet ik er wel bijzeggen , ik was steeds in gezelscap van een filippijnse, en dat scheeld.
Enkele keer werd de rit geweigerd, wegens teveel traffic. Heb ik geen probleem me als men maar tevoren aangeeft en niet halverwege de rit
sommigen vragen 50 peso extra bovenop de meterprijs, als het traffic is . heb ik ook geen probleem me mits tevoren aan gegeven Maar als buitenlander alleen word je volop in de maling genomen.
Is mij in 2015 opgevallen tijdens mijn bezoek aldaar dat aan NAIA de TAXI een ramp was… meer dan 1h30 staan wachten in de rij (natuurlijk was het rond 22h00 toen we landen) voor een officieele taxi (schijnbaar Mogen andere niet binnen). De officiele prijs voor geacriditeerde TAXI met hun zones hangt uit aan de vertrek strip. Natuurlijk heb je er ook fixers rondlopen die meestal ook officieelen van TAXI begeleiding zijn (???) die je voor een meerprijs wat verder in een taxi duwen. Mijn principe niet toegeven. Natuurlijk kan je ook al je baggage onder da arm nemen en wat meters wandelen tot buiten de airport zone en daar een andere TAXI nemen met meter. De prijs voor een taxi van Metro Manila naar vertrek zone NAIA kost beduidend minder maar ik neem altijd de shuttle van het hotel waar ik verblijf dat bied meer zekerheid tegen een vast tarrief. momenteel zijn er werken aan de skyway zodat er onnoemelijke omleidingen zijn die tot gevolg geven dat de traffic bijna vast zit…met frustraties… denk er aan dit is een zeer die je er maar bijneemt als je van de mooie Filippijnse lekkernijen wilt genieten. “Its more fun in the Philippines”
Ben in maart en april van 2015 2 x vanuit Mindanao naar Manilla gevlogen en heb heel veel verschillende taxi’s genomen naar Pensione Natividad en de Ned. Ambassade en naar de Immigration (mijn hele tas met inhoud was gestolen door mijn eigen onoplettendheid). Heb steeds vooraf gezegd dat ik op de meter wilde rijden en dat was altijd goed. Heb idd ook 20 peso voor de Sky way betaald, is toch geen probleem? In Ned. rijdt ik nooit in de taxi, is veel te duur. De trycicles zijn extreem duur vergeleken met Mindanao, maar daarvoor ben je dan ook in Manilla (gevaarlijkste stad ter wereld??)