Tax terugvorderen op luchthaven/douane

Hoi iedereen,

wij hebben (massaal) veel kleren laten maken in Hoi An. (We konden niet aan de verleiding weerstaan :wink: ).

Morgen gaan we ze afhalen maar we krijgen bij het afrekenen een afschrift om zo de btw terug te vorderen.

Waar moet je dit in de luchthaven laten doen? Wij vertrekken vanuit HCM.

Hopelijk kunnen jullie ons hierbij wat helpen?

Bedankt!

Nog nooit van gehoord, volgens mij is het een lokkertje. Probeer de btw in de winkel eraf te krijgen!

Heb ik ook nog niet gehoord.

Ik denk niet dat dit een lokkertje is. Alle prijzen waren afgesproken en het voorschot hadden we betaald. Toen we 10 min uit de winkel waren, zijn we zelf gaan vragen of dit mogelijk was. Dus dit initiatief kwam niet van hen.

We dachten er namelijk aan dat we dit in Turkije ook ooit eens hadden gedaan.

We zullen zien als we met dit tax receipt in onze handen staan op de luchthaven…

Nou ik ben benieuwd, ik moet nog zien dat iemand jullie geld terug gaat betalen. Hou je ons wel op de hoogte hoe dit af gaat lopen? Er zijn massa’s mensen die kleren laten maken en die zijn ook geintereseerd.

Ik heb er ook niet van gehoord. Maar misschien dat dit komt omdat jullie een grote hoeveelheid aan kleren hebben laten maken (ik had maar 1 broek laten maken en wellicht dat het dan niet van toepassing is). Maar ik ben ook heel benieuwd wat eruit komt. Heel veel succes! Ik hoop voor jullie dat het gaat lukken.

En ja, ik kan me heel goed voorstellen dat jullie de verleiding niet hebben kunnen weerstaan, hihi :wink:

Groetjes, Anne

Hallo,

Kennel heeft best wel een goede vraag.

Het fenomeen bestaat namelijk overal ter wereld.
Alleen is het soms een heel gedoe en met wat moeite en geluk kan je de betaalde BTW terug krijgen.

Eerst voor Viet Nam.

Ik heb ook gebruik gemaakt van deze service ( met nadruk op service )
Tijdens bepaalde periodes hebben sommige winkelcentra een promotie en krijgen klanten hun betaalde VAT terug. Afgelopen januari was 1 van deze periodes.
Je koopt dan iets en je krijgt dan een BTW bon n een formulier. Deze vul je in en gaat dan naar een balie waar een douane beambte zit en deze tilkt wat op de computer en stempeld beide af.
Daarna ga je terug naar de kassa waar je hebt afgerekend en je krijgt de VAT terug minus 1% voor de administratiekosten.
Dit is echt periode gebonden en alleen voor winkels in dat winkelcentrum en ook niet het gehele jaar door.

Nu ben ik ook al diverse keren op Saigon airport geweest en heb de balie van Vat refund nog nooit gezien; heb er eigenlijk ook niet opgelet omdat ik deze niet nodig had.

Ik heb wel in Thailand ( 2002 ) ongeveer hetzelfde meegemaakt.
Kocht ook artikelen en kreeg een BTW bon. Heb deze netjes af laten stempelen door de douane op het vliegveld ( kreeg dus daar geen geld ) en moest de afgestempelde bon opsturen naar de verkoper ( was natuurlijk in een andere stad waar ik niet naar toe kon binnen 4 uur ) en deze moest dan het bedrag op mijn rekening storten. Dit is tot op heden nog niet gebeurd.

Ik hoop, Kennel dat het je wel lukt en dan heb je de primeur op deze site.
Maar volgens mij is het niet mogelijk, maar hoop voor jouw echt op het tegendeel.
We wachten af.

gr
Ton.

Hoi iedereen,

momenteel zijn we op de luchthaven van HCM. Hier is inderdaad geen Vat Refund balie.

Jammer, maar helaas, maar hopelijk is dit topic dan niet voor niets geweest. Ik ben er zeker van dat iedereen hier nu wel even voor gaat informeren voor hij naar een bepaald land op reis vetrekt :slywink:.

Hopelijk kunnen jullie hierdoor vroeg of laat ook nog wat besparen op aankopen in het buitenland.

Spijtig genoeg zijn we nu op weg naar huis, maar wij vonden Vietnam echt een geweldig land en nogmaals bedankt voor alle tips hier op dit forum!

Hoi Kennel,

Bedankt voor de informatie! Het is zeker nuttig!

Vietnam is echt geweldig he? :nod:

Groetjes, Anne

Vietnam is meer dan geweldig!! Wil alweer terug!! Ik ben verliefd op het land!!!