Tax refund

Ik heb de afgelopen tijd veel gewinkeld en elke keer belasting betaald

Weet iemand of je als toerist je belasting terug kan krijgen op het vliegveld van salvador?

Een interessante vraag, het gaat denkelijk om de Braziliaanse versie van BTW, en die staat (vaak) op de kassabonnen, maar of er een regeling is dat je die terug zou kunnen krijgen als toerist, en zo ja, hoe, weet ik niet.
Ik heb er in ieder geval nooit van gehoord, maar dat zegt niet alles.

Misschien is het een idee deze vraag te stellen in een forum met wat meer gebruikers, ik denk aan FaceBook en met name aan zoiets als gringoes.com.

Als Belgisch of Nederlands BTW-plichtige kan je idd taxen terugvorderen, tenminste als je daarvoor over de nodige dokumenten (in het Portugees, vertaald door een beëdigd vertaler) beschikt, maar er is een minimum-bedrag per aankoop (ik herinner me niet meer hoeveel)
Zou je moeten navragen op de douane-dienst zelf.

Korte versie: vergeet het!

Langere versie:

• Je moet kopen bij een winkel met een tax free sticker voor een bepaald bedag. Deze vullen een fomulier voor je in (winkels zonder dit formulier kan in theorie wel maar in praktijk is het een no go).
  • Vervolgens moet je ongeveer 2 uur eerder dan normaal op de luchthaven zijn.
  • Dan moet je bij de belastingdienst eerst een stempel halen dat je de producten uitvoerd.
  • Dan moet in de tweede rij gaan staan om alle documenten af te stempelen en een speciale envelop te halen
  • Dan moet je de juiste plek vinden om de documenten af te geven.
  • Dan na een maand of wat word het bedrag terug gestort op je creditcard (als dit al gebeurd).

Tweede methode is om alles af te laten stempelen, vervolgens naar een belastingkantoor te gaan om het bedrag op je BR rekening gestort te krijgen.
Heb beide methoden geprobeerd. Nooit wat terug gezien.

Een van de redenen dat het zo moeilijk is dat is de bureaucratie maar het tweede is dat er geen eenzijdig BTW bedrag is als in Nederland. Elk product wat je koopt heeft potentieel een verschillend percentage en je betaald belasting naar verschillende instanties (met verschillende tarieven), bijvoorbeeld federaal, staat, stad etc.