(origineel bericht op be-more.nl)
Tarantula-jacht
Dinsdag 13 nov 2012
Heerlijk geslapen! Grappig dat het blijkbaar toch heel verschil maakt als je een goed matras hebt - geen haan die ons nog wat maakt ;-)Vorige week wezen we trouwens oma nog aan als initiator van het nachtelijk hanegekraai, maar wat wij aanhoorden voor slaan op de vloer is waarschijnlijk eerder gefladder met de veren van het beest zelf. Sorry oma voor deze valse beschuldiging; we hebben hier gewoon te maken met een krankzinnige haan…
Na ontbijt met koffie gingen we onderweg naar school. Dit weekend hebben we leerboekjes gekocht waarin het Engels geven volgens een bepaalde structuur gaat. We gaan proberen deze structuur wat meer aan te houden. Wat het lesgeven lastig maakt is dat we geen enkele referntie hebben ten aanzien van wat de kinderen al hebben geleerd. Bovendien verdwijnt er veel uit het korte termijn geheugen dus een dag later is het behandelde al weer weg ;-( veel herhalen is dus erg belangrijk!
De gehanteerde, lokale leermethoden helpen ook niet echt: zo heeft Thai de neiging de kinderen Engelse woordjes te laten herhalen, en dan wel zo hard mogelijk - en dat komt dan de uitspraak niet ten goede. Dan heeft hij ook nog de gewoonten om kinderen permissie te geven om bijv water te gaan drinken terwijl wij net de les gaan afronden, zonder met ons te overleggen. Gevolg: geen kind meer in de klas terwijl we binnen 5 minuten klaar waren geweest. Op uiterst correcte wijze en op Aziatische manier (dus zonder uitwendig over te koken
hebben we hem verteld dat dat toch niet de bedoeling was.
In de ochtendpauze werd ik meteen meegetrommeld om met de bal en later met zo’n veerachtig ding te spelen. Na een minuutje of 5 was ik al doorweekt en rijp voor een douche - helaas vond dat laatste pas 's avonds plaats!
Het zeil tegen de zon is vanochtend ook bevestigd. Nog ietwat provisorisch, maar het beschermt zeker tegen de zon.Omdat het nog niet zo goed vastzit moeten we het wel iedere dag weer los halen en meenemen. Onion is nl bang dat het anders wordt gestolen: het doek is een prima ondergrond om pepertjes, rijst of mais op te drogen. En omdat het 's nachts nog wat regent is het een prima afdekzeil voor onze Landrover met open, kapotte ramen ![]()
De middag stond in het teken van bomen kappen voor het dak van de schoolkeuken en tarantula’s vangen. Er hadden zich al weer een aantal kids verzameld en gewapend met bijlen en schoppen togen we de wildernis in. Dat is zeker een van de charmes om in Arai te werken: er is niet veel ‘civilizatie’, eetbare zaken komen hier niet vanuit de winkel maar vind je gewoon in het bos: van vruchten tot, dus, tarantula’s. Die zitten in een holletje diep onder de grond en moet je dus eerst uitgraven (vandaar de schoppen). Vervolgens por je dan met een stokje in het uitgegraven holletje en voila, daar is ie dan! Het zijn natuurlijk enge beesten en giftig bovendien; gelukkig zijn de kinderen gewend om deze engerds te vangen en ze weten dus precies hoe je ze vasthoudt en de angels verwijdert. En dan maak ik de foto’s wel
Al redelijk snel hadden we een hele zak vol - dat wordt smullen vanavond…?!
En natuurlijk moesten er ook nog bomen gekapt worden. Moet je vooral aan de professionals overlaten, anders lijden die bomen nodeloos. Bovendien was ik inmiddels behangen onder de bloemenkronen die de kinderen, tussen het vangen van de tarantula’s door, hadden gemaakt.Vervolgens met bomen op de schouders terug naar school, zak met gevangen tarantula’s in de hand. Bij een hutje nog wat rijstwijn gekocht en ineens stonden we midden in een hanengevecht! Het is hier niet de bedoeling dat ze elkaar doodbijten - al ging het wel hard aan toe.
Tijd voor avondeten, met tarantula’s en rijstwijn. De tarantula’s waren gefrituurd en uiteraard heb ik er 2 geprobeerd. Kan niet zeggen dat het mijn lievelingsmaal wordt, zeker wel bijzonder om te eten.Na de koffie vond oma het tijd voor een dansje: het liedje ging van tierietie-tierietie, Thirith pakte er een leeg watervat bij om de maat te slaan en daar gingen we helemaal los. Oma was helemaal gelukkig, zei ze!En dat Irma later nog van de trap viel (en voor de goede orde: dit lag niet aan de rijstwijn) mocht de pret niet drukken!
PS ik heb geprobeerd foto’s te uploaden - dat lukt niet helemaal dus deze volgen later!