Tap Portugal heeft mijn vliegticket 1 dag naar voren geschoven, mag dit?

Ik heb aan vlucht geboekt naar Accra, Ghana. De 15e van november zou ik weg gaan en via Lissabon vliegen met de maatschappij Tap Portugal. Nu hebben ze mijn vliegticket van de 15e gewoon geannuleerd en mij naar de 14 geschoven, ook nog zonder te vragen, zonder mail te sturen. Het was dat ik er zelf door medereizigers achter kwam. Kan dit zomaar? Of wat kan ik eraan doen? Naar wie kan ik toestappen, of zijn zij bijvoorbeeld verplicht een hotel te regelen voor mij?

Graag tips, want ik vind dit heel raar, en ik weet niet goed wat mijn rechten zijn.

Heb je rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij geboekt? Dan moeten ZIJ je op de hoogte brengen van de wijzigingen. Heb je een pakketreis van het reisbureau? Dan moet het reisbureau je op de hoogte brengen.

Als een vlucht geannuleerd wordt (als het vliegtuig niet gaat) dan mag een maatschappij je omboeken naar een andere vlucht. Dit moeten ze minstens 14 dagen voor vertrekt doen, en dat is voor jou dus het geval. Je mag met die omboeking akkoord gaan, maar je mag ook de vlucht kosteloos annuleren. Als je direct bij een luchtvaartmaatschappij hebt geboekt en je gaat niet op vakantie door vluchtwijzigingen, dan ben je je hotelkosten volgens mij kwijt. De kosten voor de extra nacht kun je ook niet verhalen.

Ik vermoed dat je meer rechten hebt als je via het reisbureau geboekt hebt- maar dat weet ik niet.