Eind april ga ik met mijn kinderen voor het eerst naar Bali.
De keuze is gevallen op Tanjung Benoa,
Mijn vraag is: Hoe is het daar?
We maken een tussen landing in Dubai, Ik heb begrepen dat we het vliegtuig ook mogen verlaten, is dit zo?
Wij reizen met Garuda en moeten in Djakarta overstappen.
De overstaptijd is erg lang en ( zo’n 7 uur tussen de aankomst Djakarta en het vertrek naar Denpasar)
Wat voor tips hebben jullie voor ons?
Is het raadzaam om de stad in te gaan…mijn kinderen hebben hun roots daar liggen en het zou leuk zijn…of is dit gekkenwerk?
Wij gaan totaal maar 12 dagen , 9 nachten daar.
Het zou fijn zijn als we niet ziek worden ( het is maar zo kort)
De Indische keuken is fantastisch en we gaan niet langs de weg bij stalletjes eten! Is het beter om HP te boeken ( we zitten in een luxe hotel): om eventueel buikloop te voorkomen?
Hoe reageert de plaatselijke bevolking op puberdames v.a. 14 tm 18 jaar…behoren de dames de benen te bedekken? Hoe gaan locals om met jonge dames?
De GGD adviseert prikken : DTP en tegen Hepatitis A…er zijn mensen om mij heen die dit flauwekul vinden…hoe denken jullie hierover?
Heeft iemand ervaring met de huisartsen die aangesloten zijn bij de www.reisprik.nl ? De tarieven schijnen nogal te variëren, Zijn de kosten van de prik terug te halen op de gewone zorgverzekering?
Of je in Dubai het vliegtuig kan verlaten, hangt heel erg van de maatschappij af en de overstap tijd. Je vliegt met Garuda. Hoe lang is de stop in Dubai? Als er alleen een paar mensen in moeten stappen, dan mag je er vaak niet uit. Moet er getankt worden (wat in Dubai vrij waarschijnlijk is), dan mag je er vaak wel uit. De grens ligt bij een stop van 1-1.5 uur.
Of je in 7 uur Jakarta de stad in kan gaan, hangt heel erg af van de omstandigheden. Je komt Indonesie binnen, en zult een visum moeten regelen. Soms kan dat in een kwartiertje, maar het kan ook een uur duren. Je moet je bagage ophalen en weer afgeven (laten klaren bijk de douane omdat je het land in gaat). Dat kost ook tijd. Bovendien is het maar de vraag of je de bagage meteen kan lozen, of dat je deze naar een bagage depot moet brengen. Tot slot kost het ook tijd om te reizen tussen de internationale en de domestic terminal.
Als je JKT in wilt, dan ben je al snel een uur onderweg met de taxi. Kan ook langer duren, het is vaak druk. Je moet op tijd weer terug zijn voor je aansluitende vlucht. In veel plaatsen kun je makkelijk de stad in in 7 uur, maar bij Jakarta twijfel ik.
Mijn ervaring is dat je van eten op plekken waar de locals eten niet snel ziek wordt, omdat daar het eten zo snel verkocht worst dat het geen tijd heeft om te bederven. De enige keer in Indonesie (in een verblijf meer dan een jaar) was toen ik at bij een westers restaurant.
Vaccinaties als HepA en DTP zou ik gewoon nemen. Ze kosten niet veel, zeker niet in vergelijking met de reissom. Je verzekering betaalt vaak terug, kijk maar eens in je polis. Daar kun je ook vinden of de site die je noemt door je verzekering erkent wordt. Toch zou ik eerder naar de GG&GD stappen dan naar de huisarts: die hebben er meer verstand van.
Je dochters zullen volop mannelijke aandacht krijgen. Maar nee is nee, ook in Indonesie, dus als ze duidelijk zijn zal het niet verder gaan dan een fliterige knipoog. Uiteraard is het voor jong en oud niet echt gepast om in bikini over straat te lopen, of naar een tempel te gaan. Het zwembad van het hotel en het strand op Bali zijn echter geen probleem.
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
Omdat Indonesie voor mij de eerste keer is zit ik vol met vragen.
Daarnaast is het reizen met 3 pubers van het vrouwelijke geslacht een hele opgaaf voor een alleenstaande vrouw, ik voel me zwaar verantwoordelijk.
Wat jij over Djakarta schrijft geeft me het idee dat het beter is om op het vliegveld te verblijven.
Misschien bestaat er zoiets als een lounge ( tegen betaling) daar, of een hotel ( zoals in Maleisie) waar we ons kunnen opfrissen, even relaxen, zwemmen: Whatever.
In Dubai is inderdaad een tankstop van 1 uur…ik las in dit Forum dat mensen zelfs nog tijd hadden om tax free te shoppen: het gaat mij meer om even de geur van het land op te snuiven en de color local te bewonderen ( Tot zover dit op een vliegveld kan)
Mijn dames zijn al van klains af aan gewend om met mij door museums en kastelen te zwerven. Uit respect voor de omgeving zullen wij ons aanpassen.
Wat mag daarom zeker niet in onze reiskoffer ontbreken?
Welke tip hebben jullie ivm de muggen daar?
Wederom dank voor de reactie, step by step komt die voor ons onbekende wereld dichterbij!
Het vliegveld van Dubai is mooi en modern, als je de kans krijgt moet je echt even het vliegtuig uit. Als je niet de kans krijgt moet je je daar niet druk om maken, het is en blijft een vliegveld.
Wat veiligheid van je dochters betreft: je meiden zullen vast een keer willen stappen op Bali, en veel Balinese jonge mannen zijn beslist niet onaantrekkelijk. Het zijn soms echte charmeurs! Je kan niet voorkomen dat ze verliefd worden, maar ik zou wel aan willen raden condooms mee te nemen uit Nederland. Deze zijn van betere kwaliteit dan Balinese condooms, al zijn ze daar wel te krijgen. (Sorry dat ik het zo direct breng ;))
Wat zeker fijn is om te hebben is een luchtig shirt met lange of 3-kwart mouw. Uiteraard is dat ook ter plekken wel te koop. Ideaal voor 's avonds, of om bij een tempel snel over je gewone kloffie aan te trekken. Balinezen zullen niet snel commentaar hebben op kleding van westerlingen, maar je merkt dat ze wel waarderen als je je een beetje aanpast. Een sharong is ook nooit weg, maar ook deze is ter plekke te koop.
Tegen muggen smeer ik me in met DEET. Gewoon te koop bij het Kruitvat. Een dunne lange broek en een shirt met mouwen helpen ook.
1. Volgens mijn ticket met Garuda is het een technische stop dus tanken. Je kunt uit het vliegtuig en de tussenstop is 1.5 uur.
**2. **Na het inchecken van je bagage op Schiphol ga je met je instapkaart naar de bali van Garuda (vertrekhal 3) en na het betalen krijg je een voucher waarmee je onderweg een visum in je paspoort krijgt. Extra service van Garuda wat een heleboel tijd scheelt op de luchthaven Soekarno-Hatta. Men labelt je koffer niet door naar Denpassar dus zul je je bagage op moeten halen en als je de stad in wilt de koffers in depot geven. Kost ook allemaal tijd. Gelukkig hoef je niet naar een andere terminal. Persoonlijk vind ik Soekarno-Hatta erg saai, neem een boek of puzzel mee. Er is wel een lounge van Garuda maar die is voor executive travellers. 3. Ik zou ook Typhim 1 ml nemen en vanwege de vogelgriep in 2009 heb ik ook 2 maal H1N1 0,5 ml gehaald. Of dit nu nog nodig is kan de GG&GD vertellen.
In 2009 was het een hype die vogelgriep. Er werd in dat jaar wat afgeprikt… :mad: Op Changi Singapore liepen tientallen witte jassen met mondkapjes. Ook stond er een opstelling waar iedereen langs moest lopen en als er twijfel was aan de lichaamstemperatuur werd men apart genomen voor een extra strenge controle. In Indonesië moest ik bij binnenkomst een verklaring van gezondheid (?) tekenen. :slapen:
Oeps Condooms…mijn dochters zijn daar helemaal nog niet mee bezig! Gaan waarschijnlijk echt niet uit daar (wel goed dat je daar aan denkt!)
Komt bij mij toch weer een ( misschien) vreemde vraag op. ( maar ben nog nooit in Azië geweest)
Kan ik gewoon geld opnemen ( met mijn maestro of master card) via een geld automaat ?, ook in Tanjung Benoa? of is het handig om Euro’s mee te nemen en deze daar om te wisselen. ( buiten het feit dat deze niet verzekerd zijn…)
Het overgrote deel van Indonesië is Islamitische, in tegenstelling tot Bali.
Wij eten geen varkensvlees…de rund wordt op Bali toch als heilig beschouwd?
Welke gerechten adviseren jullie ons ( wij eten wel Ajam…maak vaak de Bali variant
Ik hoor veel over een Balinesche bruiloft: waarschijnlijk zet men dit in scene voor toeristen…is dit echt een aanrader en wat kunnen jullie ons aanbevelen in deze regio?
Ik geef les aan meiden van de leeftijd van je dochters, en die doen heel veel dingen die ouders niet weten…
Ben je Belg of Nederlander? Nederlanders kunnen namelijk gewoon pinnen in Indonesie, maar Belgische banken willen dat je je pas tijdelijk deblokkeert (vraag dat dus even na bij de bank!). Of je in Tanjung Benoa zelf kan pinnen weet ik niet zeker, maar jullie gaan vast wel een keer een excursie maken en dan kun je de chauffeur altijd vragen ergens bij een pinautomaat te stoppen. Ik zou hooguit 200 euro cash meenemen voor noodgevallen, maar verder gewoon ter plekken pinnen (of desnoods met een creditkaart).
Runderen zijn heilig in Bali, maar ik ken heel veel Balinezen die wel rund eten. En koetjes zijn zeker in de touristische restaurants te krijgen. Verder is er vis en kip. Tofu kan ook lekker zijn. Niks om je druk over te maken! (Ik eet geen varkensvlees: saya tidak makan daging babi.)
Balinese bruiloften zijn heel bijzonder, maar meestal maken touristen maar een klein stukje mee. Gasten komen en gaan, en veel mensen blijven niet langer dan een uurtje om even wat te eten. Het bruidspaar is druk met het bezoeken van verschillende tempels en het uitvoeren van bepaalde rituelen, daar is behalve de priester en een aantal oude vrouwen uit het dorp verder niemand bij. Vaak niet eens de ouders van het bruidspaar (laat staan touristen!).
Wederom mijn hartelijke dank!
Ik heb boeken over Bali , maar de manier waarop jij schrijft, toont je liefde voor het land.
In deze paar dagen krijg ik steeds meer een gevoel- een beeld bij het geheel!
Mijn uitgangspunt was ( na het annuleren van mijn droom : een Egypte rondreis incl de mummies en de pyramide’s) mijn kinderen een stukje van hun roots te laten zien.
De vraag m.b.t. het pinnen komt voort uit "België"ervaringen, Bij een aantal geldautomaten kunnen wij - met onze Nederlandse pas- geen geld opnemen, dat zijn van die onaangename verrassingen.
Hier komt nog zo’n typische westerse vraag: Was enkele jaren geleden in Boedapest en kon via mijn Provider geen sms jes - telefoon meer ontvangen. ( Eigenlijk heb ik een hekel aan dit soort vragen: reizen is juist DE gelegenheid je -helemaal los te maken- met een eigen bedrijf gaat dit zo moeilijk)
Zijn er ervaringen ( Vodafone) …( tarieven , verbindingen etc. zoek ik wel op) Wat zijn de praktijkervaring.
Mijn excuses, ( Sandra!!! FOEI!) ben dyslect…mijn hersenen maken af en toe rare sprongetjes!
Ik heb je links bekeken, je site, foto’s verhalen…ben echt heel diep onder de indruk en ga de tijd nemen om je verhalen over Indonesië- Bali- te lezen!
Het is heel bijzonder dat je je ervaringen deelt en daarmee mensen inspireert!
Leuk om te horen! Dat geeft me energie om hier toch te posten
Wat de bankpassen betreft: op Bali zijn zo ontzettend veel pinautomaten, dat je als het bij de ene bank niet mocht lukken je zo naar de buren kan stappen. Ik heb op Bali nooit moeite gehad om aan geld te komen.
De eerste keer pinnen zou ik gewoon op het vliegveld doen, meteen na aankomst. Dan kun je daarna rustig rondkijken en in je opnemen waar de banken zitten.
Let er trouwens wel op dat in Bali eerst je geld uit de automaat komt, en dan pas je pas. (In NL is het andersom.) Je moet dus niet vergeten je pas uit de automaat te halen.
Ik heb op Bali nooit problemen gehad met roaming (KPN, T-mobile, orange), zelfs niet in het afgelegen dorp waar ik woonde. Als je geen pre-paid foon hebt kun je echt overal bellen! Mocht je twijfelen: op Bali kun je voor een paar euro een locale SIM-kaart kopen, en daar kan iedereen je sowieso op SMSen. Vergeet alleen niet om pulsa (=beltegoed) te kopen als je ook wilt kunnen antwoorden
Muggenspul kan je ook op Bali kopen. Het merk OFF is heel goed en goedkoop (supermarkt) word door alle Indonesische mensen in m’n omgeving aangeraden. Malariapillen hoeft niet op Bali.(of slik Vitamina B1 100 mg+B12 1000mg. of meer, daar gaat je bloed van stinken en dan moeten de muggen je niet)
Vogelgriep en Mexicaanse griep (nooit tegen vaccineren zelfs hier in Ned. niet) maar ja, ik ben heel kritisch tegen vaccinaties dusse…(zie website van verontrustemoeders.nl niet van mij overigens)
Garudavisum gebeurt vooraf idd. dus hoef je niet in Ned. te doen. Houd wel op de terugweg 150.000 rp. per persoon apart voor als je Indonesië uitgaat
(vraag aan de anderen: klopt dit bedrag? ben het even vergeten)
Dubai mag je even een uutje uit het vliegveld. Even de benen strekken.
pinnen idd. overal. eten: veelzijdig dus hoef je ook niet bang voor te zijn
Ik kan je wel wat ervaringen vertellen over Tanjung Benoa.
Ik heb 2 keer gezeten in Ramada Benoa (tegen over TAO restaurant). Dit is het meest noordelijkste hotel van Tanjung Benoa en daardoor ook het meest afgelegen hotel.
Het strand wordt hier veel gebruikt voor recreatie; denk aan jetski, fly-fish, banana boat, parachut dingen etc. Dus een relatief druk strand. Maar heb mij daar goed vermaakt. De meeste hotels in Benoa hebben ook gratis shuttle service naar rustigere stranden. Bijvoorbeeld geger beach in Nusa Dua.
Uiteraard zijn er veel restaurants te vinden in Tanjung Benoa die je gratis komen ophalen bij je hotel en ook weer gratis naar huis brengen (uiteraard dien je dan wel te eten in het restaurant ) Maar de afstanden zijn ook wel per voet af te leggen vind ik.
Verder is Tanjung Benoa een goede uitvalsbasis voor dagtripjes. Overigens mocht je met de boot willen vertrekken naar bijvoorbeeld lenbongan eiland vanaf Benoa. Hou dan rekening mee dat je wel om moet rijden