Tamil New Year april - hoe lang duurt het? (gezien onze planning in de hooglanden)

Hoi,
Ik begreep dat het 13 of 14 april Tamil/Sinhala Nieuw Jaar is, en dat rond die tijd Sri Lankanen massaal naar de koelere hooglanden trekken waardoor stadjes als Kandy, Ella en vooral Nuwara Eliya overboekt raken (plus: de prijzen gaan sky high). Ik kan echter nergens vinden hoe lang deze feestelijkheden duren / hoe lang de locals vakantie hebben. Overal staan dingen als ‘April is a busy month… new year bla bla…’, maar wánneer dan precies, en hoe lang? Klopt het dat het gaat om ca. een week ná nieuwjaarsdag (dus 13 tot 20 april ongeveer)?

In dat geval kan ik onze reisroute daarop aanpassen, zodat we net voor of na de drukke periode de hooglanden aandoen.

Ook: weet iemand of tijdens die feestweek inderdaad ook Kandy en Ella vol raken? Of is het echt vooral alleen Nuwara Elyia? En de treinen van Kandy naar Ella, ook vol die periode?

PS nu ik toch bezig ben: wat is volgens jullie de mooiste en leukste strandplaats? (niet te massaal, ook niet té eenzaam, goede medium budget hutjes op 't strand…)

Wij kwamen vorig jaar op de 12e aan in SL, en hebben bewust gekozen om die eerste dagen aan de kust te blijven.
Toen we op de 15e vertrokken richting Dambulla bleek onze chauffeur door de gevolgen van het feest (drank en weinig slaap) niet verantwoord te kunnen rijden. is uiteindelijk allemaal helemaal goed gekomen en we waren blij met hem. Maar het is wel iets om rekening mee te houden als je een chauffeur in wil schakelen.
op de 17e stapten we in Kandy op de trein naar Ella, dat was geen probleem, maar de trein naar Colombo zat stampvol en ondanks proppen kon niet iedereen mee. Ik weet ook niet wanneer de vankantie afgelopen was, maar in ieder geval gingen toen veel mensen terug naar de stad.
Het was trouwens geen probleem om die dagen in Kandy een pension te vinden.
nog een tip, als je een thee plantage en fabriek wilt bezoeken moet je dat niet op maandag doen. omdat er op zondag niet geplukt wordt staat de productie op maandag stil.