Start met route uitstippelen

Hallo,

Wij gaan 28 januari naar Sri Lanka. We hebben totaal 20 dagen, inclusief vlucht.
Ik ben nu begonnen globaal de route uit te stippelen.
Wij willen vooral natuur zien. Uiteraard ook wel een dagje tempels, maar vooral natuur en wandelen trekt ons erg.

Dag 1 Vlucht naar Colombo 14.30 uur
Dag 2 aankomst Colombo 08.25 uur
Dag 3 Negombo
Dag 4 Anuradhapura (Wilpattu NP)
Dag 5 Anuradhapura
Dag 6 Dambulla of Sigiriya
Dag 7 Dambulla of Sigiriya
Dag 8 Kandy
Dag 9 Kandy
Dag 10 Kandy, treinreis naar Ella
Dag 11 Ella
Dag 12 Ella
Dag 13 Ella
Dag 14 Tissamaharama**
Dag 15 Tissamaharama**(Yala NP)
Dag 16 Tissamaharama**
Dag 17 Hikkaduwa of Mirissa
Dag 18 Hikkaduwa of Mirissa (walvissen spotten)
Dag 19 Hikkaduwa of Mirissa (duiken/snorkelen)
Dag 20 Vertrek vanuit Colombo

Het is nog maar een eerste grove opzet. Graag jullie tips en adviezen of dit een mooie route zou kunnen zijn. Willen een groot deel met OV doen, maar moet wel haalbaar zijn.
Ook voor tips op natuurgebied hou ik mij aanbevolen.

Alvast dank!

Gr. Jolanda

Hoi Jolanda,

Lijkt doenlijk. Colombo-A’Pura, Kandy-Ella en Mirissa-Hikka Colombo zijn trein, rest is bus of taxi of misschien past www.hoponlanka.com goed. 3 nachten Tissa is veel want meeste mensen hebben genoeg aan 1 halve dag safari in Yala, maar misschien wil je ook pelgrimsoorden in de buurt zoals Katagarama zien?

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor je snelle reactie Erik!
Super!
Nu kan ik met deze basis weer verder.
:dag:

Hallo Eric, is dit ook geen reclame?

Hoezo? Welke commercieele zaak wordt er dan aangeprezen?

Tnx,

<Erik> & [Sandya]

https://www.hoponlanka.com/travel-passes/

Het verbod geldt dingen aanprijzen waar je zelf voordeel bij hebt. Deze club noem ik zo af en toe puur op basis van goede ervaringen van anderen. Ik heb zelf geen enkel commercieel voordeel van iets in Sri Lanka en dat maakt het mogelijk; sommige andere forumdeelnemers zijn hierin, en je kent net als ik wel wat namen :-(, WEL partijdig en gaan dus wel eens de fout in :wink:

<Erik>

je bent een slechte advocaat wanneer je geen uitweg weet

Wel dan nog een 2e argument: dit is openbaar vervoer. En als jij als uitbater van privevervoer je bedreigd voelt door het publiceren van de info over openbaar vervoer dan schaar jij je onder de Srilankanen die dat ook doen.
Waar dus getegeld nieuwe buslijnen gesaboteerd worden door tuktuk mafia plus winkeliers (want door die nieuwe bus verliest de winkelstand nabij huidig busstation wat klandizie), en de toeristenbus Arugam-Colombo voor 9 maanden uit de running was omdat de jaloerse taximafia zowel de banden lekprikte als de politie omkocht zodat die niets deed.

Toch iets om je enigszins voor te schamen, lijkt me?

Sterkte,

<Erik>

Onze rondreis wordt steeds verder ingevuld.
Daarbij komen er ook wel meer inhoudelijke vragen.

Kunnen wij op één dag van Kandy naar Hatton om vervolgens door te gaan naar Nallathanniya?
Daar hebben we een overnachting geboekt om snachts Adams Peak te gaan beklimmen.
Is het dan ook nodig nog een overnachting in bv Hatton te doen, of kunnen we direct door naar Ella?

Hoor graag jullie tips, ervaringen.
Alvast dank.

Gr. Jolanda

Hoi maar weer,

Kandy-N via Hatton is uurtje of 4. Nee niet in Hatton slapen, daar is niets te zien en je kunt als je s avonds laat opstaat niet meer met bus naar N toe. Gewoon in N zelf slapen, middernacht uitchecken en baggage achterlaten bij receptie, en bij terugkomst ontbijten. Terug wederom Hatton alleen voor overstap gebruiken, trein naar Ella nemen…

<Erik> & [Sandya]

Bedankt voor je snelle reactie Erik.
Nu kan ik weer verder. :wink:

Volgende vraag. ������

Vanuit Ella willen wij 1 of 2 nachten naar Tissamaharama*om van daaruit een ochtendsafari naar Yala te maken.
Vraag 1: is het de moeite om in Tis 2 nachten te verblijven of is 1 nacht voldoende omdat er toch niets te doen is?
Vraag 2: hoe komen wij van Ella in Tis?
En van Tis willen wij naar Hikkaduwa. Dit is waarschijnlijk niet te doen op 1 dag met de bus. Want een trein rijdt daar niet.
Volgens mij hebben we dan 2 opties;

  • maar 1 nacht in Tis blijven en nog een extra stop maken op het traject Tis- Hikka, (wat is dan een goede/mooie plek?)
  • of misschien van Tis naar Hikka een chauffeur nemen?

Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Uiteraard sta ik open voor tipes/adviezen.
Alvast bedankt!

Hoi maar weer,

  1. Bus naar zuiden. Als je een Hambantota-bus vindt dan uitstappen Weerawila junction en aldaar bus 32 naar Tissa. Vind je alleen een bus voor kortere afstand in Ella, stap over in Thanamalwila voor bus naar Tissa.
    Voor alleen safari is 1 nacht genoeg, maar bijvoorbeeld Katagarama vlakbij is ook leuk voor paar uurtjes tempel-sightsee.
    2] Er gaan een vrij regelmatige directe bus 32 Tissa-Hikka-Colombo (non-AC dus non-comfort :-), maar tot aan Hikka is het wel een uurtje of 5 met dan nog 10 minuten pauze na uurtje of drie. Kijk zelf het uit te houden is.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt Erik voor de duidelijke uitleg.
Echt super!

Hallo,als ik wat over je reisschema mag zeggen:

  • sigiriya en Dambulla liggen een half uur uit elkaar. Ik zou accommodatie zoeken in sigiriya, daar de Lion rock beklimmen, de volgende dag op doorreis naar Kandy , Dambulla bezoeken. Meer is er niet te doen of te zien.
  • 3 dagen kandy lijkt me lang. Ik weet niet wat jullie daar van plan zijn maar in 1 dag heb je dat wel gezien.
  • tissamaharama is alleen handig om yala te bezoeken, dus daar hoef je niet te blijven hangen
  • misschien een idee om nog via de zuidkust naar Colombo te gaan als je dagen overhebt ogv bovenstaande… Tangalle heeft bijv mooie kust