Tambopata (Research Center) geen waar voor je geld

Hallo iedereen,

Begin september 2016 hebben we 5 dagen verbleven in het Tambopata Research Center. Oorspronkelijk wilden we eerst voor Manu Nationaal Park gaan, maar omdat dit niet uitkwam met de data en je toch minstens 7 dagen in de jungle moest verblijven om in de ‘gereserveerde zone’ te zitten, kozen we toch maar voor Tambopata. Ik had verschillende reacties gelezen dat je “hier veel dieren kon zien” en op basis daarvan hebben we ons dan ook laten overtuigen om voor dit NP te kiezen. Ik moet eerlijk zeggen dat we daar nu heel veel spijt van hebben…

Tambopata Research Center is een héle dure lodge en we hebben niet het gevoel dat we in ook maar één opzicht waar voor ons geld hebben gekregen (we hebben 200 USD betaald per persoon per nacht). Gescheiden badkamers, shampoo en douchegel werd niet aangevuld (we hebben er 4 volle dagen verbleven), de eerste dag kregen we ieders twee handdoeken (voor je lichaam en voor je gezicht), de tweede dag werd de tweede handdoek plots niet meer aangevuld. De dekens werden niet één keer verschoond, terwijl je het ingedrongen zweet op den duur gewoon kon ruiken - we hebben onszelf elke dag gedoucht - , nog van voor we onze kamer in gebruik namen zaten er al kleine bloedvlekjes in de lakens, de waterkan werd niet aangevuld, de papegaai had een glas gebroken in onze kamer - dit hebben ze wel opgeruimd, ze beloofden daarna nog een glas bij te komen zetten, maar dit hebben ze niet meer gedaan - al deze zaken hebben we dan ook aangegeven, maar er werd helaas gewoon niets mee gedaan. Het eten was oké, maar voor de prijs die we voor dit arrangement betaald hebben, hadden we het eten toch ‘iets’ culinairder verwacht…

Als je kijkt naar de prijs die je voor dit arrangement hebt betaald mag je denk ik toch wel verwachten dat deze kleine, simpele dingetjes gewoon in orde zijn? De prijs staat gewoon niet in verhouding met wat je ervoor terugkrijgt.

We hebben al vaker jungles bezocht, dus we weten waarover we spreken. We hebben ooit een jungle bezocht in Indonesië die ‘half leeggeroofd’ was en zelfs daar hebben we meer dieren gezien. Aan de reacties te lezen waren veel mensen ontzettend enthousiast over deze plek. Al begrijpen we eerlijk gezegd niet goed waarom. We moeten toegeven dat de kleilik ècht prachtig was en ook zeer zeker de moeite was om hiervoor een paar dagen te verblijven, maar niet langer. We vermoeden dan ook dat de meeste mensen hier hun eerste ‘jungle-ervaring’ beleven en dan weet je misschien niet goed wat te verwachten, dan vind je elke jungle misschien geweldig en vind je al snel dat er veel dieren zitten?

We lezen telkens dezelfde dieren die terugkomen in hun opsommingen: Capibaras, Kaaimannen, apen, enkele vogels, insecten, Schildpadden, Papegaaien en hier en daar een kolibri en/of een vlinder. Sommige mensen hadden misschien het geluk om een Jaguar te zien en dat is natuurlijk ook een prachtige ervaring, maar al bij al toch geen volwaardig ‘goedmakertje’ voor deze redelijk lege jungle?

Elke middag gingen we wandelen met het gevoel “we zien niks” en dat was ook min of meer zo, op 1 à 2 dieren na. Toen we dit arrangement boekten hebben we zelfs nog een dag extra bijgeboekt om ‘op zoek te gaan naar de Tapir’ - die je natuurlijk helemaal niet ziet - je kunt met moeite een vogel vastleggen op camera, dus dat vonden we echt wel balen.

Er zitten uiteraard wel dieren, maar als je al deze dieren spreid over 5 dagen en je per dag maar 1 of 2 verschillende diersoorten hebt gezien tijdens een trail van 1 à 2 uur, dan vind ik het eerlijk gezegd maar weinig, zeker voor de Amazone - waar het jungleleven toch juist eens te meer zou moeten floreren? -

We vinden het erg jammer dat Tambopata Research Center niet eerlijk is en ‘gebruik’ maakt van de onwetendheid van mensen die misschien nog nooit of amper in een jungle zijn geweest. Ze maken iedereen wijs ‘dat je veel dieren ziet’, wat niet zo is. Op de koop toe durven ze dan ook nog eens woekerprijzen te vragen. Je gaat natuurlijk niet tegen je eigen portemonnee inpraten, dat begrijp ik ook wel, maar ze hadden eerlijk moeten zijn over het feit dat de nadruk vooral ligt op de kleilik en de Papegaaien en dat doen ze niet.

Eenmaal thuis hebben we meer informatie opgezocht over Tambopata en hebben we gelezen dat met der tijd de jungle door menselijke bejaging vooral steeds leger en leger is geraakt, ons gevoel werd dus helaas bij deze bevestigd. Desondanks we helaas een beetje met een ‘leeg gevoel’ onze prachtige rondreis Peru hebben afgesloten, proberen we toch maar vast te houden aan de Papegaaien kleilik, wat ons gelukkig wel een prachtige ervaring heeft opgeleverd!

Vraag:

We willen graag ooit nog een keer het noorden van Peru doen en er dan (hopelijk) wel ‘de juiste jungle’ aan vastplakken: nl.: Manu Nationaal Park. Maar vooraleer we er weer een hele smak geld tegenaan gooien zouden we graag eerst willen weten of het ècht de moeite is? Is er iemand die in beide parken is geweest (zowel Tambopata als Manu) en die mij de verschillen kan uitleggen? Zie je in Manu Nationaal Park effectief meer dieren als in Tambopata of is het qua aantal ongeveer hetzelfde? Is er iemand die ook toevallig in Tambopata en Iquitos is geweest en mij daarover meer kan vertellen? Heb je een redelijke kans om de roze dolfijn te zien (of heb je toch meer kans in Ecuador) en zie je naast de roze dolfijnen ook nog (veel) andere dieren of niet?

Ik hoop dat jullie me met al jullie ervaringen zullen kunnen helpen om een zo ‘juist’/objectief mogelijk beeld te krijgen van de andere jungles (Manu en Iquitos), zodat ik volgende keer wel de ‘juiste’ jungle zal kiezen.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Isabelle

Hoi Isabelle,

Ik ben zelf zowel naar Manu al Tambopata geweest en was erg onder de indruk van Tambopata.
Wij hebben daar, in tegenstelling tot jouw ervaring, wel redelijk wat dieren gezien. En dit hoor ik ook van heel wat van onze klanten.
In tegenstelling tot Manu, waar ik enkel een capibara gezien heb in de vlugte - dus kon je ook geen foto van nemen -.

Er zijn mensen die slechts 1 of 2 dagen naar de Amazone gaan en alle dieren zien, zelfs een jaguar.
Je hebt mensen die een week naar de Amazone gaan, en veel minder of zelfs helemaal niets zien.
Het is een stukje geluk hebben…

Ik vond alleszins Manu niet “beter” dan Tambopata, maar gewoon anders.
Tambopata is in mijn ogen beter georganiseerd en wat toeristischer/commerciëler. Manu vond ik primitiever, wat ook wel weer zijn charme had.
Mijn ervaring gaat wel over 5 jaar terug.

Roze dolfijnen zie je vaker in Rurrenabaque, de Amazone langs de kant van La Paz. Misschien is dit meer een bezoekje waard dan voor jou?

Succes alvast!

Wat ontzettend jammer dat je deze ervaring heb gehad in Tambopata research center! Hoe laat gingen jullie proberen dieren te spotten?

Zelf sliep ik in Maloka sandoval lodge. Deze ligt vlak aan het meer Sandoval. De 2 daagse tour had ik geregeld via Louvre expeditiones wat ik een prima organisatie vond. Samen met mijn broertje waren we de enige die deze tour maakten. De gids nam ons 2 of 3 keer per dag mee om dieren te gaan spotten. Dit was aan het einde van de dag of heel vroeg in de morgen (we moesten om 5 uur opstaan). Daardoor hebben we best veel dieren kunnen zien. Denk aan apen (meerderen soorten), papegaaien, vleermuizen, kikkers, vogels, kaaimannen, schildpadden en tot onze grote verrassing een anaconda! Deze laatste was wel heel uitzonderlijk en ik heb gewoon ontzettend veel geluk gehad!
Jammer genoeg geen grote otters, waar dit gebied bekend om staat. Maar toch vond ik het ruim voldoende en heb ik echt genoten van de omgeving.
Capibara’s leven volgens mij niet in dit gebied voor zover ik weet.

IK kan helaas geen mening geven over Manu, ik ben daar niet geweest. Maar ik denk dat het ook een kwestie van geluk is en kennis van de gids. Ook de grootte van de groep is van belang. Hoe meer mensen, hoe meer herrie, hoe minder dieren je zult zien.

Veel succes in je zoektocht!

Hieronder het hele verhaal!