Taal in Madagascar
De twee officiële talen van Madagascar zijn **Frans en **Madagassisch
Met Engels kun je in Madagascar maar zeer zelden terecht. In de grote steden en in hotels wordt er steeds meer Engels gesproken.
Madagassisch
Er zijn 21 letters in het Madagassische alfabet. Alle letters zijn gelijk aan onze 26 letters, behalve c, q, u, w en x, want die worden niet gebruikt.
Een paar woorden:
Manaona = hallo
Salama= hallo of gezondheid
Veloma = dag
Azafady = sorry / alsjeblieft
Misaotra = dankjewel
Uitspraak
de i en de y worden uitgepsroken als ie
voorbeeld 1: tanden = nify, spreek uit als: niefie
voorbeeld 2: dier = biby, spreek uit als biebie
de o wordt uitgesproeken als oe
voorbeeld 1: vlinder = lolo, spreek uit als: loeloe
voorbeeld 2: melk = ronono, spreek uit als: roenoenoe
de a wordt uitgesproken als aa
voorbeeld 1: kat = saka, spreek uit als saakaa
voorbeeld 2: bezem = kifafa, spreek uit als kiefaafaa
de e wordt uitgesproken als ee
voorbeeld 1: rood = mena, spreek uit als meenaa
voorbeeld 2: glas = vera, spreek uit als veeraa
Wendy
Gaaf, dit had ik vorig jaar wel willen weten, maar ik ben best ver gekomen met mijn gebrekkige Frans :D.
Klopt het dat ze de laaste stukjes van woorden ook wel ‘inslikken’? Met name dan plaatsnamen. Zoals bv. Manakara als Manakaar, Fianarantsoa als Fianaar, Toliara als Toliaar.
Een ander woordje dat wel leuk is om te leren, zo wordt je overal genoemd, vooral door de kinderen die achter je aanrennen
:
Vazaha = buitenlander
Dat inslikken van laatste letters van een woord klopt en geldt voor veel woorden. Veel woorden worden ook aan elkaar geplakt. Je kan dat inslikken goed horen in de plaatsnamen, omdat deze bekend voor je zijn, maar het is een algemeen verschijnsel.
manaona, wordt manahoon
Dan hangt de uitspraak van woorden natuurlijk ook nog af van de regio waar je bent (dialecten), maar dat is in Nederland net zo. Als ik bij de familie van mijn man ben in Manakara lijkt het wel of ze een andere taal spreken.
Wendy
Echt leuk om te weten
ik heb wel iets met talen, vind het gewoon heel interessant allemaal.
Dank je Wendy, hier was ik naar op zoek. Ik heb wel een mooie Engels Mallagasische woorden lijst gevonden maar er staat niet bij hoe je het uit moet spreken. Nu kan ik oefenen.
Groetjes Eva
Nog 2 maandjes en dan kan ik het hopelijk ook in de praktijk brengen.