Naar aanleiding van de ervaringen van Renootje - zie haar reactie bij 'Is Mali veilig? - wil ik graag aandacht besteden aan dit onderwerp, om toekomstige Mali-reizigers beslagen ten ijs te laten komen.
Mali was eens een Franse kolonie, vanuit die historie is Frans de officiële voertaal. In de dagelijkse praktijk zul je echter merken dat de lokale talen, elke bevolkingsgroep heeft zijn eigen taal en dialecten, het meest gesproken worden.
Engels tref je alleen - en nog beperkt - aan in het toeristencircuit en bij een groep jongeren. Er is een verandering gaande. Veel Malinezen zijn ervan doordrongen dat Engels de taal ‘van de toekomst’ is. Zelf geef ik de mensen, waarmee ik samenwerk (ook de gidsen) de mogelijkheid Engels te leren en ook op scholen wordt het steeds algemener dat Engels onderdeel van de opleiding is.
Reken er echter in de dorpen niet op dat je er met Engels terecht kunt. Zelfs met Frans kun je daar niet altijd uit de voeten. Met name de oudere generatie heeft meestal geen of weinig onderwijs gevolgd en is soms niet veel verder geweest dan het eigen dorp. Frans en Engels zijn dan niet direct de eerste vereisten.
Het is dan ook aan ons om ons hieraan aan te passen. Even de taal leren zit er meestal niet in. Wil je dan toch uit de voeten kunnen in dergelijke situaties, dan verdient het aanbeveling je te laten vergezellen door een gids of begeleider, die de taal wel machtig is.
Ook een boekje als ‘point it’, met veel handige plaatjes, kan uitkomst bieden. Het is te koop bij veel buitensportwinkels.
Altijd handig om wat Frans te spreken of een Frans woordenboekje mee te nemen.
In de regel zul je ervaren dat Malinezen heel behulpzaam zijn, maar om daadwerkelijk te vinden/krijgen wat je zoekt, is communicatie vaak onontbeerlijk.