Goede gids in Mali? kijk hier

Hallo, ik ken een goede gids in Mali. Spreekt Frans, Engels en zelfs wat woorden Nederlands en lokale talen.

Hij heeft ons heel goed rondgeleid en heeft sinds kort een eigen website:

http://boubaguidedogon.weebly.com

Echte aanrader!!

Mariska

Hallo Nederland, ik woon nu meer dan 4 jaar in Sévaré, ik weet er iets van. Ik ken Boubakar Guindo, hij is een heel aardige jongen en zonder twijfel een goede gids. Ik wil hem zeker niet ontraden, maar, en dat moet mij van het hart, hij brengt je niet naar de mooiste plekken, zoals Sangha, Koundou en de drie Youga’s. Dat is het noordelijke gedeelte van de Dogon en minder toeristisch omdat het daar duurder is en minder toegankelijk. Als er mensen zijn die zijn geïnteresseerd, kan ik ze meer informatie geven. Trouwens, kijk eens naar de site www.dogon-lobi.ch met de meest prachtige plaatjes en indrukken!
Zie eventueel mijn eigen site: www.mopti.nl.

Nog een goede gids, voor heel Mali. Mamadou Tapily is Dogon maar woont in Bamako. Een aardige, open man die perfect Engels spreekt. Plus Spaans en natuurlijk allerlei Malinese talen. Niet opdringerig, nep-grappig of te “gidserig”. Ben zelf niet zo wild van reizen met een gids maar met hem was het meer alsof we samen op reis waren dan dat we aan het handje geleid werden.
We hebben het noordelijke stuk van de falaise gedaan met hem, idd het minst toeristische, meest pure stuk. Al vond ik de hele falaise de moeite waard.

Hij heeft ook andere dingen voor ons geregeld, alles perfect in orde zonder rubberen Afrika-tijd en zoals ik het kon zien niet te duur. Ik heb ook andere gidsen bezig gezien en gehoord van andere reizigers die het niet zo goed of ronduit slecht deden. Mijn tip is dan ook, verzamel wat namen via anderen want een gids kan je reis maken of breken.

mamadoutapily@yahoo.fr
00223-761051 / 00223-76105164

Met betrekking tot de opmerking van Paris500: ja, het noordelijke Dogon-deel is prachtig. Echter, ik zou het juist als heel toeristisch willen omschrijven; Sangha in het bijzonder.
Dat het minder toegankelijk is, zorgt er mede voor dat het duurder is en het is zwaarder qua inspanning. Ik zou het noordelijk gebied, rondom de youga’s, hoe mooi ook, zeker niet met iedereen lopend aan gaan, omdat er risicovolle stukken langs en over steile, diepe kloven in zitten!

Ik heb in mijn eentje gereisd met mijn gids een touareg die in Bamako woont en daar zijn eigen travelagency opgezet heeft. We hebben 2 maanden gereisd in een 4 x 4 en hebben ook door Burkina Faso, Benin en Togo gereisd ik heb een onvergetelijke tijd gehad en werkelijk veel gezien en geleerd. Ik ben een vrouw en ben echt niet lastig gevallen en kan iedereen deze gids aanraden zijn website is www.elkuntitravel.com zijn naam is Harber Kounta en hij spreekt goed Engels en Frans

Wbt Boubacar Guindo, mijn ervaring is anders. Hij brengt je ook naar het noorden als je dat wilt en kunt.

Mariska

iemand ervaringen met Ibrahim (Sory) Cissé uit Djenné?

Hallo,
Wij zijn van plan om in November naar Mali te gaan en zoeken nog
een goede engels sprekende gids. Wij zijn nl. de Franse taal niet zo machtig.
Maar kunnen jullie ons vertellen of de gids ook tevens als chauffeur fungeert. De meeste organisaties zeggen nee je moet een chauffeur en een gids nemen (kosten hoog).
Ik zou het op prijs stellen om een reactie van jullie te ontvangen en tevens een richtprijs per dag.
Met vriendelijke groet, L10

Hallo L10,

Gids en chauffeur zijn in Mali inderdaad twee afzonderlijke beroepen.
Je kunt kiezen voor een gids en een chauffeur of samen met je gids met het openbaar vervoer reizen.
Een en ander afhankelijk van de route, beschikbare tijd, groepsgrootte, gewenst comfortniveau en budget.

Mijn advies is om niet te bezuinigen op je gids. De gids maakt of breekt je ervaring. En goedkoop blijkt in de praktijk regelmatig duurkoop te zijn.

Een goede en betrouwbare Engels sprekende gids is bijvoorbeeld Ibrahim Kassogue.
Te bereiken via ibrahimkassoke@yahoo.fr of (+223) 76021543.

Veel plezier met de reisvoorbereidingen.

Met een warme groet uit Ségou,
Monique