Onrust in Madagascar en werken

Hallo Wendy,
Ben momenteel in onderhandeling om tijdelijk (gedurende 6 tot 8 maanden) te worden uitgezonden naar Madagaskar. Waar is mij nog niet bekend maar het is van een beursgenoteerde Franse onderneming.
Daar ik nooit op Madagaskar ben geweest heb ik de volgende vragen:
Er is aangegeven dat de gangbare taal Frans is, maar is het engels ook gangbaar?
Hoe veilig is het om te werken?
Welke aanraders zijn er voor een beginneling op Madagaskar (waar moet je op letten, hoe en wat zijn de gebruiken etc

Hartelijk dank voor je reactie
Armand

Beste Armand,

Het Engels is geen gangbare taal, maar Malagasy en Frans. In Antananarivo zijn wel mensen die Engels spreken, maar het is meer een uitzondering. Het wordt wel langzaam populairder. Madagascar was voorheen een Franse kolonie, dus Frans is al een lange tijd de officiele taal.

Het is veilig om hier te werken. De onrustige tijden zijn hopelijk voorbij. Ik, en met mij miljoenen anderen, gaan elke dag naar hun werk.
Er zijn nog wel elke dag demonstraties op bepaalde plekken en het wordt afgeraden daar heen te gaan. De overheid is niet stabiel, maar er vindt geen groot geweld plaats. Als je naar Madagascar komt, meld je dan aan bij de Nederlandse concul en je wordt via email zeer goed op de hoogte gehouden. Ook voor leuke dingen, zoals sinterklaas en koniginnedag

Aanraders:

• Leer een paar woorden Malagasy. De mensen vinden het erg fijn om in hun eigen taal aangesproken te worden
  • Er zijn 18 verschillende stammen en zij hebben elk speciale gebruiken en veel verschillende bijgeloven. Die zijn dus verschillende per stam en ik ondek nog steeds nieuwe. Daarnaast zijn de meeste mensen christelijk of katholiek en verschillen de gebruiken niet veel van de Westerse wereld. Mensen geven elkaar een hand bij ontmoetingen en vragen hoe het gaat.

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel!

Wendy