Supermarkten

Goedemiddag,

Ik ben probeer een beeld te krijgen over supermarkten en boodschappen doen in Japan. Een idee over waar ik naar op zoek ben, maar alle info is welkom!

Algemeen:

  • Zijn Japanners koopjes jagers (zoals wij)?
  • Doen Japanners grote boodschappen bijvoorbeeld één keer per week, of juist elke dag na werk?
  • Gaan mensen graag naar grote supermarkten of naar de specialist/buurtsuper
  • Doet moeder, oma of vader juist de boodschappen, of samen met het hele gezin?
  • Is het populair om een klantenkaart (zoals AH bonuskaart, Texaco pas, Kruidvat klantenkaart) te hebben
  • Kun je bij winkels sparen voor korting, prijzen, gratis producten, weekend weg etc?
  • Gaan alle sociale lagen naar de supermarkt, of haal je in bepaalde klasse alleen spullen op de markt of direct bij de boer/haven etc.

Supermarkten:

  • Zijn er voornamelijk grote supermarkten buiten de stad (zoals in Amerika vaak)
    óf Zijn er voornamelijk supermarkten of kleine winkeltjes in een winkelgebied waar ook andere ondernemingen zitten in het ‘centrum’ zeg maar
  • Wat is een ‘normale’ supermarkt (grote met vers afdelingen zoals een AH XXL, een winkel waar ze ook producten en diensten verkopen zoals Lidl etc.)

Ik kan niet echt oordelen over hoe de Japanners boodschappen doen, maar het beeld wat ik als toerist gekregen heb:
[ul]
[li]werkelijk overal kom je “konbini’s” tegen, kleine buurtsupertjes als de 7-Eleven, FamilyMart of Lawson. Deze zijn meestal 24 uur per dag open, hebben op een beperkt oppervlak een verrassend breed aanbod inclusief in beperkte mate vers. En daarnaast ook het nodige aan non-food en andere diensten (vaak middels een automaat). Deze zijn echter vooral gericht op kleine, snelle boodschappen, en meestal ook net wat duurder. Ook hebben ze over het algemeen maar weinig tot helemaal geen parkeergelegenheid.[/li][li]grotere warenhuizen (veelal ook bij de grotere stations) binenn de steden hebben meestal in de kelder een uitgebreide food-sectie. Soms echt een supermarkt, maar vaak ook wat meer op luxe producten gericht. Daar koop je dan niet een kilo appels, maar koop je twee mooi verpakte, puntgave maar ook peperdure exemplaren.[/li][li]Echte supermarkten zijn wat meer verspreid, soms kom je ze gewoon in een woonbuurt tegen, maar wat je vaak ook ziet is een grote mall (Aeon is een bekende keten) aan de rand van een stad met daarin een grote supermarkt en talloze andere winkels. Deze zijn er ook echt op berekend dat mensen met de auto komen. Dit zijn echt supermarkten zoals wij ze ook kennen, uiteraard wel met een wat afwijkend aanbod. Maar hier vind je de grote versafdelingen, budget- en eigen merk producten, 80 soorten WC-papier, niet heel anders dan bij ons, echt gericht op de grote boodschappen. Ook liggen de prijzen hier duidelijk lager dan bij de kleinere, “praktische” supermarkten.[/li][/ul]

En volgens mij is er geen winkel in Japan zonder klantenkaart :ninja:

1 like

Bedankt WizardOfOss voor je snelle reactie!

  • Zijn Japanners koopjes jagers (zoals wij)?

Niet zoals in NL denk ik. Kwaliteit is ook behoorlijk belangrijk. Dat merk je aan de prijzen voor vers fruit en groente. Maar uiteraard zijn ze niet vies van koopjes. Dagproducten zoals kant en klare gerechten, maaltijden, sahimi, sushi worden vaak in de avond afgeprijsd in de supermarkt en dan moet je er snel bij zijn. Ik las ook ergens een artikel dat er supermarkten als de aldi en lidl, producten goedkoop en in dozen uitgestald, opkwamen, maar dat veel mensen na een tijdje toch weer kozen voor de normale supermarkten vanwege de kwaliteit.

  • Doen Japanners grote boodschappen bijvoorbeeld één keer per week, of juist elke dag na werk?

Vaak bijna elke dag

  • Gaan mensen graag naar grote supermarkten of naar de specialist/buurtsuper

Op het platteland grote supermarkten, in de steden specialist/buurtsuper omdat er vaak geen grote supermarkten zijn

  • Doet moeder, oma of vader juist de boodschappen, of samen met het hele gezin?

meestal moeder

  • Is het populair om een klantenkaart (zoals AH bonuskaart, Texaco pas, Kruidvat klantenkaart) te hebben

Ze bestaan wel. Ik denk niet dat ze zo populair zijn als hier.

  • Kun je bij winkels sparen voor korting, prijzen, gratis producten, weekend weg etc?

Dit gaat vaak via de producten zelf heb ik het idee. Maar punten sparen bestaat ook.

  • Gaan alle sociale lagen naar de supermarkt, of haal je in bepaalde klasse alleen spullen op de markt of direct bij de boer/haven etc.

Markten zijn er niet veel. Wel specialistische markten in markthallen zoals vismarkten. Voor zover ik weet is er weinig onderscheid in wie waar winkelt. Behalve dat de ene supermarkt wat luxer is dan de andere.

Supermarkten:

  • Zijn er voornamelijk grote supermarkten buiten de stad (zoals in Amerika vaak)

Ja, maar niet zo groot als in US of Frankrijk. Costco is er bijvoorbeeld, een groothandel, maar iedereen kan een pasje krijgen. Formaat AH XXL kom je buiten de steden veel tegen. Middelgrote supermarkten zijn er overal en de kombini uiteraard.

óf Zijn er voornamelijk supermarkten of kleine winkeltjes in een winkelgebied waar ook andere ondernemingen zitten in het ‘centrum’ zeg maar

  • Wat is een ‘normale’ supermarkt (grote met vers afdelingen zoals een AH XXL, een winkel waar ze ook producten en diensten verkopen zoals Lidl etc.)

Normale supermarkt is inderdaad zoals de AH of Jumbo, maar volgens mij nauwelijks extra diensten. De ene heeft wel versafdelingen en de ander niet. Voor luxere producten kun je bij de warenhuizen terecht, waar meestal de hele onderste verdieping om voedsel draait.
Bij de Konbini’s kun je wel bijna alles regelen, geld opnemen via automaten, kaartjes voor optredens, toegangskaartjes en sportwedstrijden via een automaat. Rekeningen betalen voor zaken als elektriciteit en gas, water. Spullen verzenden via transportbedrijven vergelijkbaar met DHL/UPS.
Winkelstraatjes kom je vaak tegen in dichtbevolkte gebieden. Daarbuiten is het vaak met de auto van de ene naar de andere zaak rijden.

Wat je ook nog in Tokyo hebt zijn “gespecialiseerde” buurten. Kappabashi staat bekend om keukenspullen, Jimbocho voor tweedehands boeken. Sugamo is waar mensen op leeftijd shoppen. Akihabara voor elektronica.

1 like