Zoals in elk land zijn er vele grote supermarkten concerns. Ik noem er maar een aantal: Safeway, Albertson’s, King Soopers.
Bij een van deze supermarkten loop je binnen, welke in het land dan ook en dan zie je twee verschillende prijzen op een artikel.
Met bv. Met (King Sooper )card zie ineens dat de prijs niet $3.00 is, maar $2.50. Mooie aanbieding dus, maar hoe krijg je die kaart??
Welnu: je vraagt deze card gewoon aan de kassa. Je krijgt dan een invulformulier erbij, maar je krijgt meteen de korting al. Soms verwijzen je naar customer service om aldaar de kortingskaart/ membership card te krijgen, maar in vele gevallen in dit niet zo. Bewaar de kaart voor een volgende zelfde naam supermarkt … Of je het formulier dan nog invult, moet je zelf weten: John Smith in Pa, werkt hoor.( geen kassiere die er naar kijkt).
Nou dit is een beetje tricky: aanbiedingen 10 for 10 1 dollar per stuk. Dit houdt niet in dat je 10 van dezelfde artikelen moet kopen, om de prijs van een dollar te krijgen. Je neemt 1 en het kost je een dollar.
Echter…soms…bv. De soda cans: 3 x 12 packs/cases for $11. Staat de gewone prijs voor 1 12 pack/case op $4.99 en haal je er dan maar 1, dan betaal je inderdaad $4.99. Bij 3 betaal je dan $11.
Mocht je nu nog bij die supermarkt kunnen tanken, dan geeft je dit vaak een paar centen korting aan de pomp, want voor het tanken: slide die kaart in de creditcard sleuf en dan krijg je meteen die korting.
Ook kun je bij Walmart, Super Target,( Target had problemen met scams, ( OKt.-Dec.2013)of deze veiligheid nu gewaarborgd is, weet ik niet) super Kmart je boodschappen halen. Hier kan je nog veel meer halen. Google het maar eens, want niet alleen de dollar staat laag, maar die prijzen ook.
Het is er allemaal:slaapzakken, camping stoves, zelfs de super kleine, camping pannen en borden, grote haringen, zaklantaarns, propaan, houtskool, zak met hout voor kampvuur, batterijen, camping tafels -en of stoelen, cool box, spullen voor je camper onderhoud, je navigatie met US-card, of een zak met ijs ( laatste is na de kassa, maar je betaalt het aan de kassa en dan pak je het).
Ga maar eens voor je vakantie on line en check de prices! Let wel…er komt voor de dagelijkse boodschapjes geen tax overheen, maar wel voor de andere spullen. Dit is gemiddeld zo’n 8 procent, maar dit verschilt per staat en per County.
Dan het bier. Je betaald gemiddeld $15-$18 case, dus 24 blikjes. ( en de blikjes zijn goedkoper, dan de flesjes)Prijzen variëren net als in Nederland. Lekker goedkoop smaakt als water. Soms betaal je een dollar meer uit de koeler.
Nu zie je dat het bier in de supermarkt goedkoper is: let wel, dit bier is hetzelfde verpakt, maar heeft een alcoholgehalte van 3.2 procent.( echt niet te adviseren).
Echte alcoholhoudende dranken mogen alleen verkocht worden in de liquor stores, vaak dus een zaak naast de supermarkt. Ik kan alleen op dit moment over Colorado spreken: de liquor stores zijn open op zondag, echter in vele staten is dit niet het geval.check it out!
Dan Utah: de staat van Mormonen en Mormonen mogen geen alcohol nuttigen. Hoewel ze liquor stores hebben, kan het zijn dat je dit met wat meer moeilijkheden kan kopen, misschien ook de prijs( kan ik weinig over zeggen, ben er al een tijdje niet geweest). Ook een biertje in een bar. Soms moet je eerst lid worden van een “club”. Houdt gewoon in: je betaalt $5 of $10 en dan drink je zoveel je wil. Houdt het makkelijk: zorg dat je voldoende hebt uit een andere staat. Ijs kan je overal krijgen.
Let wel: er zijn campgrounds waar alleen 3.2 bier wordt toegestaan. Of je weet van niets of je doet er even een cosy omheen( een bierhoudertje om je bier koel te houden.) alcoholische dranken mogen bijna in alle staten niet op of aan de openbare weg gedronken worden. Per staat is het drinken van alcohol beneden de leeftijd van 21 of 18 verboden. Mocht je een jonge leeftijd hebben, dan wordt er gevraagd voor legitimatie: in een bar, dan wel in een liquor store. Men is daar heel strikt op. Mocht je je kinderen onder die leeftijd op een camping wel laten drinken, dan neem je een groot risico. Indien “gepakt” zijn de ouders verantwoordelijk en kunnen aangehouden worden voor child abuse. (Ik wil je niet waarschuwen, ik weet alleen wat de consequenties kunnen zijn). Ik hoop, dat je hier wat aan hebt.