Vrienden van mij zijn dit jaar in Borneo gaan backpacken. Nu gaan we misschien in 2013 naar Indonesie. Zelf houden wij meer van natuur dan cultuur. Sumatra staat hoog op mijn lijstje, maar lijkt dat niet te veel op Borneo? Wat biedt Sumatra wat Borneo niet heeft….Als dat veel verschil is, kan ik ze misschien overtuigen. Is Java echt heel veel cultuur of zijn er genoeg natuurparken?
Ik heb een boek van Indonesie maar het is zo’n groot land (en zo’n dik boek), dat ik blij ben met alle tips! Andere tips over de andere landen, ook prima!
De natuur op Sumatra, Kalimantan is ruiger dan op Java maar ook Java heeft prachtige natuurwonderen zoals Mount Bromo, Kawa Ijen en tientallen andere vulkanen ook genoeg natuurparken en prachtige stranden en eilanden vind je op Java.
Sumatra heeft natuurlijk het Toba Lake !
Ik ken Sumatra als mijn broekzak…alleen het Toba meer maakt Sumatra een bezoek waard…er is veel houtkap , veel rijstvelden en de oude cultuur is minimaal…zoals Bukittinggi. Kortom veel rijden …weinig mogelijkheden om activiteiten te doen.
Zelf moet ik nog dit jaar naar Borneo…lijkt me veel interessanter, meer natuurparken waar je trekkingen kan doen, meer snorkel mogelijkheden, meer cultuur, afstanden kleiner en goedkoop vliegen in het binnenland. Van Indonesië vond ik altijd Balie en Lombok interessant en de allerkleinste Sunda Eilanden. Verder de tempels op Java. Groet Guido
Op beide eilanden is (helaas) houtkap. Maar er zijn prachtige nationale parken en je kan mooie trekkings doen. Het Toba meer is mooi, maar ook het weinig bezochte meertje bij Takengon. Ketambe is een aanrader als startpunt voor trekkings.
Natuurlijk heeft het Gunung Leuser N.P ook geweldige natuur…ik heb heel wat trekkings en rivier tochten gedaan. Alleen denk ik dat Borneo meer wild life heeft om te zien en meer verschillende N.P en afwisseling. Iedereen beleef het op zijn eigenmanier…ik was bijvoorbeeld meer tevreden over Taman Negra waar je zonder gids met je tent de wildernis in kon…maar ook hier weinig wild life trouwens…wel veel bloedzuigers!
Veel succes wat je keuze ook mag zijn!