Subsidies, sponsoring of kosteloos vrijwilligerswerk

Hallo ik wil al enkele jaren vrijwilligerswerk gaan doen in het buitenland voor enkele maanden, met dieren of met mensen, het maakt me eigenlijk niet uit. Ik ben momenteel een opleiding verpleegkunde aan het volgen, Ik woon in België dus deze opleiding zou ik even kunnen stopzetten. Ik heb het hart op de juiste plaats want zie ontzettend graag dieren en help graag mensen. Naar het buitenland trekken om vrijwilligerswerk te gaan doen is een droom die ik nog altijd niet heb kunnen waarmaken… En vrijwilligerswerk in het buitenland kost ook heel wat geld. Nu vraag ik me af of er in België subsidies worden toegekend om dit (al was het voor een groot deel) te kunnen financieren of zijn er andere organisaties waarbij je wel betaalbaar vrijwilligerswerk kan doen of waar verblijf en event andere kosten gratis zijn… Ook heb ik al gedacht aan sponsoring, maar weet niet goed hoe dat dat in zijn werk gaat en kan dit wel? Greetz

Hallo Elleke,

Wat leuk dat je vrijwilligerswerk wilt gaan doen! Ik heb twee keer via Cambodia-Dutch (www.cambodia-dutch.org) vrijwilligerswerk op het platteland van Cambodja gedaan. Dit is echt een aanrader en een onvergetelijke ervaring!

Cambodia-Dutch Organization werkt al een aantal jaren op het Cambodjaanse platteland in twee communes waar armoede, honger, slecht/geen water en ziektes heersen. Op het platteland leef je tussen de lokale bevolking leer je het echte, pure Cambodja kennen.

Cambodia-Dutch heeft vorig jaar een medische post geopend waar vrijwilligers met een medische achtergrond voor worden gezocht. Dus mischien iets voor jou?!

Daarnaast is de organisatie op zoek naar vrijwilligers die de lokale leraren willen helpen tijdens het voorbereiden en het geven van Engelse lessen. Cambodia-Dutch stat heel erg open voor eigen initiatieven. Zo kun je bijvoorbeeld sport- en speldagen organiseren, hygiëne voorlichting geven, etc. Cambodia-Dutch Organization werkt vanuit een idealistisch oogpunt en vraagt daarom alleen een kostendekkende bijdrage en werkt alleen maar met vrijwilligers.

Mocht je geïnteresseerd zijn, neem dan contact met op via [EMAIL=“volunteers@cambodia-dutch.org”]volunteers@cambodia-dutch.org of kijk voor meer info op www.cambodia-dutch.org.

Groeten,
Maaike

1 like

Danku!! Lijkt me erg interessant! Ik ga zeker een mailtje doen… Groetjes

Hi Elleke!

Wat tof dat je naar het buitenland wilt gaan!
Ik ben zelf een half jaar naar Latijns-Amerika gegaan en vond het echt een super ervaring! Dus ik zou zeggen, als de tijd hebt; zeker gaan!

Ik ben toentertijd met de organisatie Activity International gegaan. Altijd goed contact gehad voor, tijdens en na mijn reis. Zo goed, dat ik er nu (4 jaar later) zelfs stage loop! Ik weet dat Activity Int. ondanks dat het een Nederlandse organisatie is, ook best veel Belgische deelnemers heeft. Activity kan je altijd in contact brengen met ex-vrijwilligers om even te kletsen en al je vragen aan te stellen!

Voor zover wij weten, worden er geen subsidies vrij gegeven (maar kan het altijd mis hebben!). Wel kun je inderdaad een soort stappenplan of sponsorplan opstellen voor jezelf, om geld in te zamelen. Een stichting die je daarbij kan helpen, is Stichting Muses. Op onze site staat daar ook een link naar verwezen.

Mocht je vragen hebben, dan kun je Activity Int. bereiken op het nummer 053-483 10 40 of via het e-mailadres info@activityinternational.nl. De site waar je alle programma’s terug kunt vinden en ook de link naar Stichting Muses, is www.activityinternational.nl.

Ik wens je heel veel succes met alle voorbereidingen en je plannen. En natuurlijk alvast, veel plezier gewenst in het buitenland!

Groetjes,
Yasmin