stylo's, medicijnen, leesbrilletjes,...?

Binnen een paar weekjes vertrekken we voor een trip Marrakech en omgeving. We hebben een wagen gehuurd en doen 3 dagen de streek van Essaouira, 5 dagen streek Ouarzazate om dan 3 dagen te eindigen in Marrakech zelf.
We zullen dus wel wat kilometers rijden, maar zijn er van overtuigd dat we zullen genieten!

Ik heb een vraagje: Ik hoor/lees dat mensen dingen meenemen om uit te delen aan ‘bedelende’ kinderen. Trotter raad dit af, maar mijn hart smelt nogal gauw en ik kan niet zo goed neen zeggen (dat beloofd bij het afdingen ;-)).

Kunnen jullie mij een beetje advies geven hierin? Ik sta helemaal achter de visie dat deze kids beter op school zouden zitten, en dat je op die manier bepaalde zaken in stand blijft houden, maar anderzijds wil ik ook niet onmenselijk overkomen…

Hoi hoi,

Wat een mooie gedachten, kinderen zijn inderdaad heeeel erg blij met al wat heel kleins. Ik snap waarom ze het afraden; als je namelijk 1 kind iets geeft kan het zijn dat je zo een horde kinderen om je heen hebt staan. Als je inderdaad iets meeneemt kies dan inderdaad voor pennen/potloden/schriften of van die kleine snoepjes.
We waren toevallig zelf onderweg zondag van Marrakech naar Ouzoud en zijn onderweg ook een aantal keer gestopt om kinderen snoepjes te geven. Gewoon 1 per persoon en de kindjes waren helemaal blij :slight_smile:

Ik begrijp dat mensen medelijden hebben met de arme kindjes, maar ik geef Trotter hierin volledig gelijk. Ik raad het ten stelligste af om kinderen gewoon te laten worden dat toeristen hen verwennen. Diegenen die niets geven, mogen het aan den lijve voelen. Een aantal jaren geleden hebben we er zelf de gevolgen van gemerkt… we reden van Marrakech naar Oukaimden. Onderweg constant lastig gevallen door kinderen die naast ons wagen mee liepen. We konden niet stoppen of ze kwamen aangelopen. Een horde kinderen ging gewoon op straat liggen om ons te doen stoppen (wat we niet hebben gedaan, we hebben het risico genomen om gewoon verder te rijden en we hadden het geluk dat ze vanzelf opzij sprongen, maar anderen sloegen met stokken op onze wagen omdat we niet wilden stoppen… dus aan iedereen: stop aub met stylo’s of wat dan ook uit te delen!)

Op trekking in het hooggebergte, en enkel daar, delen wij zeer graag snoepjes en gadgets (inhoud kindersurprise-eitjes, haarlintjes, petjes,… uit) en we bezoeken telkens een plaatselijk schooltje waar we een hoop stylo’s achterlaten. De kindjes daar hebben helemaal niets en zijn dus zeer blij met een kleinigheid.
In de meer bewoonde streken loopt de situatie idd uit de hand. Een neefje uit Ouarzazate, waar de kindjes niet bedelen, zat mee in onze huurauto en snapte niet waarom enkele kindjes in een dorpje hem om een “bonbon” en “dirham” kwamen vragen, dat had hij nog nooit meegemaakt :lol: