Studio kopen Pattaya

Ik heb wat advies nodig en misschien kunnen jullie me dit wel geven? Of misschien heeft iemand op dit forum wel ervaring met het kopen van vastgoed in Thailand. Ik wil graag een studio kopen in Pattaya (Jomtien Beach) en deze kost 1,2 miljoen THB inclusief kosten (100.000 THB) voor het op naam zetten van deze studio. Ik heb een meisje ontmoet in Bangkok die deze studio wil verkopen, maar waar moet ik precies op letten als ik deze studio van haar wil overnemen? Hoe moet de verkoop gaan etc. Ik heb geen enkele ervaring nog met het kopen van vastgoed in Thailand is dit veilig om te doen als buitenlander? Bedoel eerder wil zeker van zijn dan niet opgelicht wordt, want ik heb erg hard gespaard voor mijn kapitaal.

:chin:Wendy zorg er eerst voor dat je zeker bent dat het zeker van haar is vraag een officeel papier is waarschijnlijk in het Thais op gesteld laat het bij een erkend vertaler vertalen.
kom er ook achter wie er eigennaar is van de rest van het pand en grond
is dit allemaal in orde dan kan je de over een komst verder op stellen.
maar wees op je hoede zorg er voor dat alles duidelijk is wat er op papierstaat
bij twijfel doe het niet.Juridiese weg is lang om je gelijk te krijgen en kost heel veel geld.
Ps waarom ga je gewoon niet huren?
Sterkte:THAILAND::cambodia:
voor dat bedrag wat je te besteden hebt zal ik zeker niet zo iets kopen veelste riskant maar dat is mijn mening.

zou ook alles met een advocaat doen die jij zelf hebt uitgezocht en niet eentje van de verkoopster.

vraag ook eens advies bij het forum thaivisa.com (engelstalig).

Je moet inderdaad goed opletten met het eigenaarschap van een condo.
Een condo KAN 100% op jouw naam komen, maar er zijn voor wat betreft het totale complex bepaalde regels voor wat betreft de verdeling van de condo’s op naam van buiitenlanders.
Ook hier is de verdeling 49/51, dus als er in er een complex 100 condo’s zijn, dan moeten 51 condo’s op naam van Thais staan. Uiteraard hebben de creatieve Thai hier altijd een oplossing voor, maar oppassen is het devies.

Houd verder rekening met service kosten (een x-bedrag per m2 per maand), afrekening electra en water (direct of via management), bouwplannen in de directe omgeving (uitzicht), staat van algmeen onderhoud (niet dat je op korte termijn een rekening krijgt voor het vernieuwen van de liften).

Als het trouwens een condo in 1 van de View Talay projecten is, houdt er dan rekening mee, dat er heel veel in de verhuur staat.
Wil je dit condootje kopen voor toekomstige verhuur, dan wordt dat een redelijk moeilijk verhaal.

Er staan duizenden studio’s te koop in Pattaya, en er zijn er nog meer in aanbouw. Als ik jou was, zou ik me goed orienteren, contact opnemen met een makelaar in Pattaya, en eerst ter plekke een aantal studio’s gaan bekijken. De onroerend goed markt is flink in elkaar gezakt, het is dus een kopers markt. Betaal in ieder geval nooit meer dan 70-80% van de vraagprijs.

informeer eens bij deze persoon,is een nederlander die een makelaarskantoor heeft in Jomtien.

[EMAIL=“jan@pattayaprestigeproperties.com”]jan@pattayaprestigeproperties.com

ik zou niks kopen als ik jou was
van dat geld kun je heel lang iets huren
zonder rompslomp
wij hebben ook een huis gekocht op samui
3 jaar geleden nou je raakt het aan de straatstenen niet kwijt
zelfs niet ver onder wat het waard is
ga huren voor dat geld kunnen je jaren huren
en hebt verder geen kosten
wens je veel wijsheid toe

Da’s inderdaad het advies wat nogal wat ervarings-deskundigen geven.

hallo Wendy,

Je kunt geen studio kopen die op naam van een thai staat !!

Ik hoop dat dit bericht nog niet te laat voor je is.
mail me als je vragen hebt,ikzelf heb een mooie studio gekocht,het kan wel dus,mail me maar.
Ik zou zeker een makelaar in de hand nemen,ik weet wel een goeie voor je!! die alles voor je regelt,daar zijn wel wat kosten aan verbonden.

groet

frank [EMAIL=“frankmichel30@hotmail.com”]frankmichel30@hotmail.com

Je kunt een stdio kopen van een Thai, zolang die aankoop er niet voor zorgt dat een meerderheid van de appartementen in het complex in niet-Thaise handen komt.

Ik zou zelf inderdaad niet snel aanraden om onroerend goed te kopen in Thailand.

:chin:Het valt me wel op dat Wendy niet eens komt kijken naar de reacties of een extra vraag stelt
Zal het weer een fake vraag zijn?:thailand::cambodia:

Klopt wat je zegt,maar… om dat goed te onderzoeken,kost veel tijd en is en blijft altijd onzeker.

Ik zelf heb geen dag spijt van me aankoop,maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.
op de lange termijn,ik heb wel droge voetjes over 25 jaar))) kan ik van nl niet zeggen,met die crisis((angstaanjagende berichten over zeespiegelstijging etc,misselijk wordt je ervan… en de kostprijs wat het moet kosten,ik bedankt Nederland voor de moooie jaren maar ik heb het boek uit!

Komt dat zo neer rond 30.000 euro? Het is maar ff een vraag, want ik ben van plan op vakantie naar Thailand te gaan en ben me een beetje aan het “inleven”. Een oud collega heeft er wel een prachtig huis/villa gekocht, dicht aan zee, destijds voor 30.000 euro. Dat is 10 jaar geleden, maar dat dat was wel wat anders als een studio. De huizenmarkt is natuurlijk wereldwijd inelkaar gestort, maar ik zou never nooit een huis in Thailand kopen. Ja, als ik er permanent zou wonen, maar dat is een ander verhaal. Er zal niks op te verdienen vallen en hoe vaak voor je 67ste zou je er zelf kunnen zijn?

Tja, jammer dat je TS hier zelf niet meer ziet.

Hotels in Bangkok zijn er al voor zo’n 6 a a 7 euro p.p. en echt geen rotzooi. Ja, ik wil nu ook eens een keer op lowbudget, haha.

Ik hoop het van jullie te horen. Groetjes, maar ik heb dit hier gepost omdat ik hier wel redelijk tot goede antwoorden op het gestelde zag. Alvast bedankt. Svp antwoorden op catharina2011@live.nl

Ik kreeg reeds een drietal jaar terug het advies van een expat ( Frank Th ) om te huren en zeker niet te kopen !
Zal het zeker opvolgen !

Thanks Frank Th.

:chin:

Ikzelf koop niets meer in de toekomst,had tervoren een huis gekocht en aangepast(met alle perikelen nadien met mijn ex-vriendin)begin ik er niet meer aan.
Moest ik mijn oude dagen slijten in Thailand dan ben ik van plan om een appartementje of huisje te huren.(ofdat dit nu in pattaya of in Cnx is,ik heb mijn lesje geleerd)
Nu moest er eventueel problemen voorkomen in de toekomst(tijdens mijn verblijf)dan kan ik zonder problemen uitkijken naar iets anders,dat heb je niet als je vast zit aan een eigendom(zoals je huis)
Zou er goed over nadenken als ik van jou was,Wendy28!!

Ik heb me eens een dagje goed ingeleefd en een huis kopen daar betekent idd niet doen. Het zal diepe ellende op gaan leveren.

Ik heb een blog gelezen van iemand die aan de rand van het centrum van Bangkok woont en die betaalt aan huur 15000 THB. Hij is tot huren overgegaan daar, zoals hij vertelde en dat geloof ik wel, het eerste huis wat je bouwt voor je vijanden is (door de vele fouten die er worden gemaakt), het tweede voor je vrienden (zal hij wel mee bedoelen “je familie”) en dat het derde huis pas van/voor jezelf is.

Hij schreef ook dat je nooit een rijtjeshuis (townhouse) moest kopen daar Thais nogal luidruchtig zijn, met huren kan je je boeltje zo weer oppakken. Ook verkopen Thai in principe geen grond aan buitenlanders, maar via omslachtige leaseplannen zou dat wel kunnen (bedrijf beginnen etc.), maar dat leaseplan zou dan 30 jaar lopen en vervolgens nog eens 30 jaar en dan is die grond nog niet van jou. Hij had het er ook over dat het kopen niet zoveel problemen gaf, maar het verkopen wel. Ook komt het huis meestal, bij buitenlandse mannen op naam van de vrouw te staan, wat natuurlijk betekent als het fout loopt dat je alles kwijt bent. Nu heb ik zelf mijn bedenkingen bij de “liefde” tussen een buitenlander (farang= westerse buitenlander) en een Thaise vrouw. Rijke Thaise vrouwen trouwen never nooit met een doorsnee buitenlander. Dat is niet alleen zo in Thailand/Azie, maar ik ga hier even niet verder op in. Off topic.

Hij woont nu zelf in een villa op een park met 100 andere woningen en een wachtpost. Appartementen schijnen daar duurder te zijn dan een villa (onbewaakt) i.v.m. de veiligheid.

Ik kan zelf van een Nederlander/makelaar? (telefoonnummer Amsterdam en een Thais telefoonnummer) een villa huren in Cha-Am met zwembad. De prijs was 975 euro p/m en was geschikt voor 4 personen. Eerst dacht ik nog “wat een prikkie is dat”, maar na eens wat rondgekeken/gelezen te hebben op internet is het hartstikke duur. Nu begrijp ik ook, hij heeft meerdere huizen te huur staan, die voor 400 tot 700 euro werden aangeboden en die waren wel bepaalde periodes verhuurd. Dit huis niet. Tja, het is goed opletten geblazen.

HOIHOI,

Ik denk eerder dat een reisbureau je meer info kan geven dan hier als je enkel maar op akntie wil,meeste forums gaa over mensen hier die willen weten wat t e doen als ze hier willen gaan wonen,is het niet nu ,dan laterzz.

groet

frank

:wink:

Nou, als je mijn berichtje daarna had gelezen, dan had je dat al geweten. HUREN DUS en NIET KOPEN!

Ik zal je nog wat vertellen. Die 1,2 miljoen THB dat lijkt weinig, maar je zal ze daar wel a contant moeten kunnen overleggen, dus niks hypotheek. Een Nederlandse overwaarde op een huis kan daar ook niet (meer) voor worden gebruikt. Nederlandse banken geven hier zeker geen hypotheek op dus ik denk dat het voor Wendy dan sowieso niet haalbaar is en voor velen niet als je hier je dagelijkse beslommeringen hebt. Het enige wat je dan zou kunnen doen is middels een doorlopend krediet of een persoonlijke lening (die natuurlijk op dit soort bedragen ook voor velen niet zijn weggelegd) een krediet proberen af te sluiten.

Dus met andere woorden als je daar toch wat wilt kopen, dan zal je zoals dit voorbeeld (wil het je nog niet veel meer geld gaan kosten) die 30.000 euro gewoon van je spaarrekening af moeten kunnen halen.

En Frank, ik heb anno 2011 geen reisbureau meer nodig. Ik boek rechtstreeks accomodaties via internet. Misschien ook een tip voor jou? wink:wink:

Ja Hypotheken krijgen voor onr buitenland ,is nu zeker niet aan de orde als Europa aan het infuus ligt en de 17 babys liggen te gillen om hele eiurootjes))) maarja voorlopig gaat hier de belasting schijf naar beneden dus nog eerder in de 42 en nog sneller in de 52 % voor de werkende man/vrouw.
ben blij de beslissing genomen te hebben weg te gaan uit Nederland,ik heb er geen dag spijt van.
Verder af en toe een reisburootje loop ik nog wel binnen.
Gezellige dames daar why not!
verder neem de goede keuze in je leven.

groetjes frank

Frank, ik zit fout en jij hebt helemaal gelijk. Succes.

-x- Juul