Hi,
Het lijkt mij echt heel lukt om later te werken in het buitenland.
Ik zit nu in vwo 5 en weet echt nog niet wat ik moet studeren.
Ik dacht aan iets van culture antropologie, maar daar blijk je bijna geen baan in te vinden. Of godsdienst wetenschappen, maar heb je daar ook wel wat aan als je in het buitenland wil gaan werken?
Groetjes Carmen
Hoi Carmen,
dat hangt een beetje af van het type werk dat je wilt gaan doen in het buitenland, denk ik. Wil je het zakenleven in, of denk je meer aan cultureel werk/ontwikkelingsprojecten? (ik gok zo het laatste ;-))
Zelf ben ik gaan studeren wat ik echt leuk vond om te doen: Latijn&Grieks, ook al riepen sommigen dat je daarmee “alleen maar” het onderwijs in kan.
Ik ken veel mensen die een studie hebben gedaan die sommige mensen zien als een enkeltje werkloosheid (voornamelijk in de culturele/sociale hoek), die op de meest uiteenlopende plekken terechtgekomen zijn: bij musea en andere culturele instellingen, in het onderwijs, in de reiswereld, journalistiek, onderzoek, overheid (ministeries, maar ook lokale overheid), etc. (toegegeven, dat is in Nederland, maar velen van hen hebben wel een tijd in het buitenland gestudeerd, stage gelopen, en gereisd). Soms doen ze iets dat eigenlijk weinig met hun studie te maken heeft, maar waarbij de studie wel een handige basis/achtergrond is.
Ga de studie doen die je het leukst lijkt, dan ben je het gemotiveerdst. Volg een aantal interessante bijvakken in je keuzeruimte, al dan niet bij andere studies, zoek naast je studie een interessant (vrijwilligers)baantje waarmee je kunt laten zien waar je interesses liggen, doe een deel van je studie in het buitenland (kun je vast kijken hoe het je bevalt voor langere tijd in het buitenland, evt. vast een netwerk opbouwen. Sowieso zul je in zo’n periode kennissen van over de hele wereld opdoen, wat leuk is en handig kan zijn). Zo bouw je vast aan je cv, en aan jezelf ![]()