Studeren Istanbul

Hallo allemaal,

In Februari gaat het dan eindelijk gebeuren na heel vaak op vakantie te zijn geweest in TR… we gaan een halfjaar studeren in Istanbul!!!
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en tips voor ons hebben?
Hoe zit het bijvoorbeeld met;

• Visa?
  • Beter op een campus gaan wonen of zelf iets huren?
    -Evt. andere dingen die geregeld moeten worden?
  • Bijbaan?

En heeft iemand ervaring met wonen in Istanbul?

Ik ben erg benieuwd!

Groetjes,

Sam

Hi Sam,

Wat leuk en spannend dat je de stap gaat wagen.
Je zegt ‘wij’, ga je met iemand samen… of…?

We hebben een forum-member, Kelebek die in Istanbul bijna 5 mnd stage gelopen heeft. Ze is helaas niet meer elke dag hier te vinden, maar hopelijk komt ze gauw eens langs om het een en ander van haar ervaringen te delen.

In ieder geval veel succes met voorbereidingen en veel plezier wanneer je gaat!!

Hallo Sam!

Ik heb in Istanbul stage gelopen, 7 maanden daar gewoond. En ik kan vast wel wat vragen voor je beantwoorden.
Ik liep stage, dus ik had geen bijbaan, maar veel studenten geven Engelse les. Hier weet ik verder niet zo heel veel van. Wel is het als je een baan zoekt handig om je in te schrijven bij het Nederlands consulaat, daar geven ze elke maand of zoiets een bussinescocktail, waar alle (belangrijke) Turkse en Nederlandse zakenmensen (:P) bij elkaar komen en kennis maken. Maar goed dit is misschien meer iets als je echt een baan zoekt. Hoewel ik hier ook een baanaanbieding had gekregen (ik had hem echter niet aangenomen)

Over visum. Ik had gewoon een vakantie visum. Dan moet je na 3 maanden even het land uit en dan bij terug komst gewoon weer een nieuw visum halen (ik was een weekendje naar Griekenland gegaan). Je kan ook een studentenvisum nemen, alleen in de tijd dat ik daar was, koste dat iets van 500 € en dan mocht je nog maar 3 maanden blijven…
Misschien hebben ze wat geregeld op de universiteit hiermee?

En qua verblijf, was er in eerste instantie een appartementje voor mij geregeld. Alleen voor 5 maanden, dus de laatste 2 maanden heb ik zelf iets anders gezocht. Als je bij google “rent appartement in Istanbul” of zoiets dergelijks dan vind je wel wat. Nu is het natuurlijk wel een beetje tricky om op deze manier een appartement te huren, ken je misschien iemand in Istanbul die evt. voor je zou kunnen kijken? Anders zou ik eerst op een campus zitten en evt dan zelf iets zoeken.

Als je nog meer vragen hebt, moet je me maar even een prive berichtje sturen. Dan help ik wel :slight_smile: Ik heb in ieder geval echt een super tijd gehad in Istanbul! En ben nu bijna klaar met studeren en heb weer een baanaanbieding in Istanbul gehad (en nu eentje die ik wel zou willen), dus ik zit nu te overwegen om er weer heen te gaan :slight_smile:

(bedankt Bloem, voor je pb-tje ;))

Groetjes Rieneke

u vraagt, wij draaien :wink: bedankt voor je snelle reactie Rien.

@ sam, ik hoop dat je hier wat aan hebt. misschien zijn er ook nog andere mensen met toevoegingen en tips. Ik hoop dat je zeker nog jouw ervaringen komt delen!

Super bedankt voor de reactie, zo zijn we alweer een stapje verder & erg leuk om je ervaringen te lezen! Ik ken zoiezo mensen in Istanbul, dus kunnen we daar is informeren voor accommodatie! Ik ben benieuwd of er nog meer tips komen, het voorbereiden van dit is echt alleen al super leuk:)!

Ik ga samen met een vriendin, die ook helemaal Turkije fan is… en we kunnen echt niet wachten. Ik ga jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen!

–> Kelebek :Als ik vragen voor je heb hoor je het van me! Leuk dat je zo snel reageerde!

Groetjes,

Sam