Hallo allemaal, Ik heb besloten dat ik na bijna 10 jaar afwezigheid in de schoolbanken weer terug naar school wil en dat ik een bachelor wil gaan halen. Nu doe ik dat het liefst in het buitenland en dan wel in Zuid-Korea, Japan, Hong Kong of Taiwan. Ik ben al ruim 2,5 jaar aan het reizen en ben nu als leraar aan het werk in China. Het liefst ga ik in Korea studeren, ik heb een Koreaanse vriendin (al bijna 2 jaar).
Ik heb al gevonden dat ik misschien zelfs studiefinanciering kan krijgen vanuit NL. Ik heb ook redelijk wat gespaard, maar ben toch bang dat het enorm veel geld kan gaan kosten. Ook heb ik mijn VWO destijds niet afgerond en ben na mijn 4de jaar gaan werken. Als ik erachter zou komen dat het niet gaat lukken om in het buitenland te kunnen studeren, dan zal ik terug naar Nederland gaan om daar te studeren, maar ik hoop dat dat niet hoeft.
Ik hoop dat iemand me een beetje op weg kan helpen met wat tips, misschien ook wat instanties of websites waar ik meer informatie kan vinden over wat ik wil.
Hey! Leuk dat je in Korea wilt gaan studeren! Ik wil dat ook gaan doen, dus misschien dat we wat info uit kunnen wisselen? Mijn situatie is wel heel anders dan die van jou (ik wil over 1,5 jaar, dan ben ik 18 en gymnasium afgestudeerd als het goed is ernaartoe), maar misschien kunnen we elkaar toch helpen!
site met allemaal info over studeren in Zuid-Korea: http://www.studyinkorea.go.kr/en/main.do;jsessionid=3ahRB0Z0YXpJasX+IwpKIA__.node_10
Heb jij misschien enig idee wat betreft studiefinanciering?
Als je uiteindelijk in NL terechtkomt wat betreft studeren, als je geïnteresseerd bent in Korea, is Koreastudies in Leiden misschien iets!
Dat is mijn optie als het me echt niet lukt om naar Zuid-Korea te gaan.
Dat is ook wel interessant! Korea studies, maar ik vraag me dan af wat ik daar dan voor een baan mee kan gaan vinden als ik afgestudeerd ben. Klinkt wel echt als iets wat ik graag zou willen doen!
Ik ben naar de voorlichtingsdag geweest, en eigenlijk kun je er nog alle kanten mee op, zolang het maar met Korea te maken heeft.
Je kan in het onderwijs, de politiek, de economie, echt vanalles was er naderhand nog mogelijk! Wel prettig dat het erg breed is, vindt ik.
Aangezien ik al 27 ben als ik hieraan start is er mij wel veel aan gelegen dat ik hiermee mijn doel kan bereiken, maar het lijkt me inderdaad wel een zeer interessante opleiding en het spreekt me ook erg aan.
Voorlopig ben ik nog aan het puzzelen. Het gaat me zeer waarschijnlijk niet lukken om in het buitenland te studeren, dus is mijn plan om rond de kerst terug te zijn in Nederland en ik heb nu al en aantal studies op het oog die ik zou willen doen. Korea studies is denk ik iets te eenzijdig, maar ik zal me is goed in laten lichten in de eerste maanden van het komende jaar en dan zal ik in september 2015 waarschijnlijk aan een studie in NL beginnen.
Mocht je toch nog in het buitenland willen studeren, dan kun je terecht op de komende voorlichtingsdag in Amsterdam. Zie www.wereldwijzer.nl/ssramsterdam