Studeren in Korea... Hoe doe ik dit?

Ik wil heeeeeeeeel graag studeren in Korea als ik klaar ben met mijn gymnasium hier in Nederland.
Nu vroeg ik me af. Hoe doe ik dit?
Ik heb al geprobeerd veel informatie te vinden, maar het is allemaal best lastig.
Ik vroeg me af wat de mogelijkheden waren en hoe het leven daar is.

Ik ben waarschijnlijk 18 als ik naar Zuid-Korea wil.

Is er iemand die dit bijvoorbeeld al heeft gedaan of die meer ervaring heeft met universiteiten in Korea?

Want ik wil niet zomaar een semester, maar het liefst een hele studie daar volgen…
Is dit haalbaar?

Geen ervaring maar denk dat je voor een beurs moet gaan, tenzij je iemand kent die nogal bemiddeld is… Deze site toevallig al bekeken?

Die site is erg behulpzaam, dankjewel!
Wat betreft de beurs, is dat dan een Koreaanse beurs of een Nederlandse beurs waar ik voor zou moeten gaan?

Weet je al wat voor studie je zou willen volgen?

Vraag me af of het handig is om meteen voor een complete studie te gaan in Zuid-Korea (of waar dan ook in buitenland), tenzij je heel zeker bent van een bepaalde studierichting.

Ik had een paar klasgenoten die na de middelbare school eerst een jaar *Highschool *deden. Ze wilden weg uit Nederland en zochten extra denktijd over wat ze precies zouden willen studeren. Na dit ‘tussenjaar’ verkregen ze ook een beter beeld over wat voor studie ze zouden willen. Na de start van hun studie in NL hebben ze uiteindelijk alsnog een deel van hun studententijd op een (Vacational) University doorgebracht (Vacational University is internationaal hetzelfde als HBO in Nederland).

Daarnaast lijkt me het handig om eerst in Nederland te starten om vervolgens makkelijker voor een beurs/fonds in aanmerking te komen, vooral als je getalenteerd/gemotiveerd bent. Ik denk dat je dan ook makkelijker voor een buitenlandse beurs/fonds kunt gaan als je eenmaal hebt laten zien dat je ergens goed in bent/voor wilt gaan.

Anyway, dit zijn zo mijn eerste gedachtes, op deze site staat een mooi overzicht van Nederlandse beurzen en fondsen.

1 like

Ik ben op dit moment erg bezig met uitzoeken wat voor studie ik precies wil, zat te denken aan iets van Koreastudies, of iets met management, maar mijn school gaat me als het goed is verder helpen in die keuze maken.

Ik weet dat het waarschijnlijk niet de beste keus is om meteen voor een complete studie in Zuid-Korea te gaan, maar ik heb niet zoveel meer met Nederland de laatste 2 a 3 jaar. En het kan mijn koppigheid zijn, dat ik studeren in Nederland nu een beetje aan de kant schuif, maar ik zou het liefst na mijn gymnasiumdiploma te hebben gehaald naar Zuid-Korea gaan en daar op de universiteit gaan zitten.
Een tussenjaar is op zich geen slecht idee, maar tussenjaren zijn de laatste tijd erg duur volgens mij, vooral met al die bezuinigingen, volgens mij kreeg je er zelfs een boete voor (ik weet het niet zeker meer).

Je inzichten helpen me echt heel erg al iniedergeval, het zet me erg aan het denken.

Zou de Zuid-Koreaanse ambassade hier in Nederland me misschien wat meer informatie kunnen geven, dat jij weet?