Strandhotel bij Thessaloniki (Agia Triada)

Vorig jaar juli ruim een week verbleven in Hotel Almyra (Almira) in Agia Triada, vlakbij (het vliegveld van) Thessaloniki.
Er was een Transavia aanbieding, Thessaloniki retour voor (alles bij elkaar) ca. 210 euro.
Taxi van vliegveld naar hotel heen 20, terug 25 euro (afgesproken met hotelreceptie :-), dus dat zal wel ongeveer de prijs zijn, ritje van 15 minuten.
Behoorlijk goede (1 x per uur) busverbinding met Thessaloniki, alles bij elkaar incl. lopen naar de hoofdweg Saloniki-Kassandra, ca. een uur door een onbekende streek dus dat gaat wel snel voorbij. Kosten ca. 2 euro.
Thessaloniki is een mooie oude stad met parken, bezienswaardigheden, prachtige boulevard, winkelstraten, musea, leuke mensen, pleintjes, terrasjes, alles dus. Het is duidelijk een stad met een multicultureel verleden (het is oorspronkelijk Macedonisch (Alexander de Grote), later Helleens, Romeins en zelfs een tijdje Bulgaars, in de tijd van de Spaanse Inquisitie onthaalde de sultan de uit Andalusië gevluchte rijke en geleerde Joden in Thessaloniki, in de stad tref je ook duidelijk Turks/Osmaanse sporen aan (o.a. het geboortehuis van Kemal Atatürk, jaja).
Ik weet niet of er vanuit Saloniki excursies georganiseerd worden maar als je geïnteresseerd bent in archeologie, huur een autootje en bezoek (makkelijk in 1 dag als je tijdig vertrekt):

  • Pella voor de oude agora en het nieuwe archeologisch museum met vondsten (veel gouden sieraden en grafgiften) uit de agora en verdere omgeving.
  • Vergina voor de grafheuvel van een koning van Aigai (wellicht Philippus II, de vader van Alexander) en grafkamers van andere hovelingen met bijbehorend museum waarin werkelijk perplex makende vondsten staan tentoongesteld, zoals het massief gouden kistje waarin de na verbranding overgebleven botten van de koning in het graf werden bijgezet. Het wordt je ook duidelijk wat de geschiedenis is van de “Macedonische Zon” (beeldmerk in de vlag van de Republiek Macedonië).
    Hotel Almira ca. 30 euro per dag, met ontbijt. Ik was alleen en kreeg een standaard (heel ok voor deze prijs) kamer met twijfelaar-bed. Alles goed schoon gehouden, gebouw goed onderhouden, alles werkt, wifi op de kamer (1e etage) prima.
    Ik heb er ook regelmatig gegeten en in hun strandtent geluncht, niet bijzonder maar wel smakelijk Grieks eten, ca. 10 euro voor lamskoteletjes met rijst/patat en groenten, mousaka, soufflaki e.d. nog iets goedkoper.
    Hotel Almyra ligt pal aan het strand, even de doodlopende weg oversteken en je bent er.
    De zee is prima, het strand schoon en niet super druk.
    Op het strand heeft het hotel een eigen strandbar met hele goede ligbedjes. Ik heb niet apart voor het bed betaald, misschien omdat ik hotelgast was, maar ik denk ook omdat ik wel eens een drankje bestelde en 's middags iets te eten.
    Op het strand geen wifi maar in 10 seconden zit je in de tuin van het hotel en daar heb je wel verbinding.
    Prima vakantie gehad, enig nadeel dat ik kan bedenken was dat Almyra helemaal op het einde van de (doodlopende) boulevard ligt. Verder is daar niks. Het “centrum” van Agia Triada (3 winkeltjes en wat horeca) is 10 minuten lopen.

Aanrader