Strakke planning (kerstvakantie), wat is haalbaar?

Wij gaan vliegen op vrijdagavond 18 december richting Auckland. vrijdag 6 januari vliegen we terug vanaf Christchurch. We willen dus graag Noorder- en Zuider-eiland bezichtigen in 3 weken. Ik weet dat dit (te) kort is maar ik kan ivm mijn werk niet langer op reis.
We willen graag een auto (space-ship) huren waarmee we ook op campingplaatsen kunnen overnachten. Zijn er in de kerstvakantie nog wel plaatsjes ter plekke op de camping te boeken gezien het daar ook hoogseizoen is?
Kunnen we het noorden van het Noorder-eiland ook bezichtigen wat tijd betreft? Of kunnen we beter direct zuidwaarts rijden?
Onze reis kan op 18 december echt van start gaan en op 6 januari willen we de auto weer inleveren en 's avonds vliegen dus 6 januari moeten we in Christchurch zijn.

Alle tips zijn welkom.

Groetjes,
Marjolein

Hi Marjolein… Dat is inderdaad een strakke planning. Het beste is dan om direct zuidwaarts te rijden en zoveel mogelijk van het Zuideiland te gaan zien. Dan heb je nog een beetje het gevoel iets van NZ (op een relaxte maner) gezien te hebben. Onderweg kun je dan zeker nog stoppen in Taupo (overnachten) en Wellington (dagje blijven). En natuurlijk nog wat doen.

Op het Zuideiland kun je dan iets rustiger aan doen en toch nog aardig wat zien. Je zit dan inderdaad in het drukke zomerseizoen dus hostels zitten snel vol. Maar dat maakt niet uit want je reist met een Spaceship (ideaal). Blijf weg van commerciele campings en ga voor DOC camp sites. Die zijn er in de categorie ‘gratis’ tot een paar tot 10 a 15 dollar per nacht. Check Department of Conservation website voor info en locaties. En download de Campermate app voor meer campsites, tips en dingen om te doen en zen onderweg.

Voor meer tips onderweg op deze route is er nog mijn blogpost over een korte en krachtige roadtrip. En tips om je alvast voor te bereiden op autorijden in Nieuw-Zeeland.

Veel plezier met het plannen van je trip.

Groetjes,
Martijn | 123NZ

Beste Marjolein,

vertrek je vrijdag of ben je vrijdag al in Auckland, niet helemaal duidelijk. Als je vrijdag vertrekt en geluk hebt met je vluchten (geen te lange wachttijden) zal je in het beste geval zondagnamiddag aankomen in Auckland. Je zal die dag niet veel meer rijden dus eigenlijk heb je dan maar een kleine 17 dagen ter plaatse.

Hetvolgende is druk maar haalbaar en combineert toch vele highlights:

20dec: aankomst AKL
21dec: Ofwel naar Rotorua ofwel Coromandel schiereiland
22dec: Tongariro NP
23dec: Tongariro Alpine crossing
24dec: naar Wellington
25dec: Ferry Picton en mooie rit naar Motueka
26dec: Abel Tasman NP: watertaxi naar Anchorage Bay en terugwandelen
27dec: Westkust (gletsjers, viewpoints)
28dec: Westkust
29dec: Queenstown
30dec: Queenstown
31dec: Te Anau
1jan: Milford Road en terug Te Anau
2jan: Mt. Cook (Glentanner Park)
3jan: Mt. Cook wandelen
4jan: via Tekapo naar Christchurch
5jan: Christchurch

Zo, je hebt nog één dag die je ergens kan bijkleven.

Marjolein, heb je mijn pb ontvangen?

Ik zou voor Coromandel schiereiland kiezen. Hete bronnen zie ook wel bij Furnas op de Azoren en in IJsland. Er is een eiland vlak bij Auckland, Rangitoto Island, met allemaal vulkanisch gesteente, met de boot te bereiken vanuit Auckland. Ook vanuit dezelfde haven vertrekt een boot naar het mooie Waiheke Island. Leuk voor een dagtrip. Bovendien kan je vanuit Oraplu Bay op Waiheke met de boot naar Coromandel. Ik zou het Noordereiland niet even vlotjes afhandelen. Heb je nog tijd voor het oosten en/of westen, dan is dat te overwegen. In het westen heb je Mount Egmont of Taranaki. Dat is een mooie vulkaankegel. Te bereiken o.m. via de Forgotten World Highway.

Dan het Zuidereiland. 1 dag minder westkust zou wellicht kunnen. Queenstown zou ik er zeker inlaten. Leuke gezellige plaats, genoeg te beleven aldaar en in de omgeving. Te Anau vind ik minder leuk en Milford Sound is een fraaie fjord, maar wel als zovele in Noorwegen. Bovendien is deze fjord slechts kort. Misschien kan je Mount Cook en Lake Tekapo laten vallen. Een dag Stewart Island vind ik wel aanbevelenswaardig. Ook Akaroa op Banks Peninsula is de moeite waard. Akaroa kan je in 1 dag heen en terug vanuit Christchurch doen. Zie je graag naar de fraaie vlucht van albatrossen, ga dan naar Otago Peninsula,niet ver van Dunedin.