van een ander. Tóch vindt de meerderheid die fraude en dat misbruik aanvaardbaar, werken er zelfs vaak aan mee! Dat geldt in het kader van visumverstrekkingen, dat geldt in het kader van financiële garanties, van werken en banen, van sociale uitkeringen, van scholing enzovoort.
Dan blijkt dat ‘zuiver zijn’ een heel subjectief begrip is. Als Ahmed Mohamed geen visum krijgt omdat hij op de ambassade staat geregistreerd, dan heet hij toch Mohamed Ahmed???
De meeste mensen hebben geen enkel probleem met zo’n handeling, want het voelt alsof het een ‘goede’ zaak is. Terwijl het toch écht fraude is…
Dat geldt overigens ook voor de zwarte tuinman of werkster hoor, er zijn legio voorbeelden van zaken die in wezen hartstikke fout zijn, maar die niet zo fout lijken. Als ik mijn vriendje naar Nederland wil halen, en hij krijgt alleen maar een visum als IK garant sta, en ik heb daar weinig trek in ( want je weet immers nooit) dan ga ik op zoek naar een manier om daar onderuit te komen. Dat doe ik, dat doet een ander ook. En juist OMDAT wij zo doen, wordt het steeds moeilijker een visum te krijgen. We dragen dus zelf bij aan de situatie. De situatie is zoals ze nu is, juist doordat we onszelf in alle bochten wringen om te krijgen wat we willen zonder te hoeven betalen als het misgaat…
Terwijl dit een maatschappij is, waar de vervuiler betaald…
Ik kan je vertellen ik heb echt alles maar dan ook alles volgens de regels gedaan. Mijn vriend ook. Dat is misschien de reden dat we alles snel voorelkaar hebben gekregen. NIKS GEEN FRAUDE!
Hartstikke goed! Maar dat bedoel ik niet. De stelling is dat een procedure ingewikkeld is geworden juist omdat er zoveel fraude gepleegd wordt.
Ja dat klopt daar zijn we ook de dupe van geweest om een toeristenvisum te krijgen.
Maar is dat niet overal ter wereld: dat de goede voor de kwade moeten boeten.
Zelfs in het gezin is dat wel eens het geval hoor.
Op school, werk etc.etc. daar hoef je niet voor naar Egypte
Ja, dat ben ik met je eens. Maar vind je het dan niet stom dat deze ‘kennis’ via openbare forums uitgewisseld wordt? Wist je dat die mensen die het beleid bepalen óók kunnen meelezen, en heel goed weten waar en hoe er wordt gesjoemeld? Soms zelfs ook door wie. Nooit gehoord van de ‘zwarte lijsten’ van de ambassades? Dat de ambassades onderling zelfs gegevens uitwisselen? Dat er mannen zijn die never nooit meer een visum krijgen, ongeacht welk Westers land er aangevraagd wordt?
Ik vind het zoooooo stom, om hier te gaan vertellen dat je het visum van je vriendje niet hebt aangevraagd als visum van je vriendje, maar je vader de uitnodiging hebt laten schrijven als zogenaamde oude vriend uit Engeland… Ten eerste kan er meegelezen worden, ten tweede belazer je de boel en vormt dat geen enkele moreel bezwaar.
Als er iets misgaat zal ieder volgende visumaanvraag van 'oude vrienden’weer onder het vergrootglas gelegd worden…