Ik zit in het 1e jaar van mijn studie Journalistiek in Tilburg,
en ben van plan elke vakantieperiode die de komende 4 jaar komt,
te besteden aan reizen. Dit wil ik doen als voorbereiding op de wereldreis die ik na mijn opleiding wil gaan maken.
Ik wil zo veel mogelijk te weten komen over verschillende landen, praktische dingen en verhalen van andere reizigers!
Welkom op het forum! Je kunt hier ontzettend veel informatie vinden over de meest uiteenlopende bestemmingen. Heb je al enig idee welke landen je zou willen bezoeken?
Even offtopic; Hoe bevalt journalistiek? Ben vorig jaar ook begonnen in Tilburg, maar na 3 maanden afgehaakt wegens een té grote drang om te gaan reizen
ik moet zeggen dat de opleiding me redelijk bevalt, voor zover school mij kan bevallen…
de drang om te reizen is ook al een tijdje heel groot, maar ik heb tegen mezelf gezegd pas echt een wereldreis te gaan maken wanneer ik klaar ben met studeren. Wel wil ik elke vakantie vanaf nu vollop gaan benutten!
hoe heb jij dat toen geregeld, ben je gewoon gestopt en toen gaan werken? of gelijk op reis gegaan?
Geweldig dat je nu al kunt beginnen met voorbereidingen. Beste voorbereiding is natuurlijk veel lezen zodat je weet wat je wilt zien en doen. Alvast een keer alleen een reis maken is ook zeker een goed plan. Kun je alvast aan het reizen proeven en ontdekken of je het wel bevalt. (ongetwijfeld wel).
Nog een goede voorbereiding, veel sparen. Neem je nu vast voor om iedere maand een bedrag te sparen zodat je over 4 jaar een mooi budget hebt.
succes, en als je vragen hebt zit je hier op de juiste plaats!
Snap dat je elke vakantie wilt gaan benutten met reizen! Maar wat Mart81 zegt, veel sparen is echt nodig (of je moet een gulle gever hebben, of de lotto winnen). En veel lezen. Ik koop bijvoorbeeld eens in de 2/3 maanden een reisgids van een land dat ik interessant vind, en dan lees is zo af en toe eens een stukje. En hier op het forum is ontzettend veel informatie te vinden!
Wat misschien een idee zou kunnen zijn; een paar weekend alleen gaan backpacken / rondreizen in een makkelijk toegankelijk land. Thailand is daar, denk ik, erg geschikt voor. Er zijn veel backpackers, de vluchten zijn goedkoop en in zo’n 3 weken kun je toch een paar plaatsen aandoen.
Wat betreft journalistiek; Haha, long story. Maar ik had een MBO opleiding afgerond en wilde graag een HBO doen. Journalistiek paste totaal niet bij me. Ben toen werk gaan zoeken en ontzettend snel gevonden (oude stagebedrijf). Toen mijn studie stop gezet en inmiddels werk ik weer een jaar. Nu heel hard aan het sparen voor een 5 a 6 maanden backpack-reis door Azie aanstaand voorjaar!
Heb je tot dusver al veel gereisd?
Mijn voorkeur ligt zoiezo bij Azië, omdat daar zoveel verschillend culturen zijn en het daar op zo veel plekken verschrikkelijk mooi is! Landen als Thailand, Tibet, Japan en indonesië, daar moet ik gewoon heen.
En ik denk ook dat ik zoiezo alleen wil gaan reizen dus misschien is eerst een paar weken back-packen een goede voorbereiding ja
Ik ben Martin, 61 jaar, beheerder van meerdere camper websites o.a. http://www.camperlanden.nl en http://www.camperpunt.nl Ik hoop hier ook informatie te kunnen vinden en uit te wisselen. Wij reizen erg veel in Europa
Ik heb nog niet zo veel gereisd als dat ik eigenlijk zou willen… 3 jaar geleden in de zomer, ik was toen 21, heb ik mijn eerste grote reis gemaakt. Georganiseerd heb ik toen de Transsiberie Express gedaan van Moskou naar Beijing, en daarna nog een stukje door China. Toen ben ik ook echt helemaal weg geraakt van Azië. Net als wat je zegt; Het is er prachtig! Afgelopen zomer naar Thailand geweest en over 3 weken ga ik samen met mijn moeder voor een ruime week naar Beijing.
Ik heb ook nog wel wat andere landen gezien, maar ik denk dat mijn ‘liefde’ voor Azië momenteel te groot is. Vandaar dat mijn reis volgend jaar ook door Zuidoost Azië zal zijn.
Wat mart81 zegt is ook een goede tip, eerst eens alleen wat dichter bij huis gaan backpacken. Want hoe verder je weg gaat, hoe meer je het natuurlijk ook gaat kosten… Ik heb horen zeggen dat Italië ook een erg leuk land is om doorheen te reizen met het openbaar vervoer.
Ik ben pas op m´n 24ste begonnen met backpacken, veel te laat! Ik zou zeggen bewaar Azie voor je wereldreis en kies nu bestemmingen die niet zo makkelijk in een wereldreis passen.
Zoals iemand hierboven zei vlieg met een goedkope chartervlucht naar een groot land in of in de buurt van Europa en trek daar een maandje rond.
Wat me ook heel cool lijkt is met een interrail pass of een eurolines pass een maand door Europa.
En denk ook aan werkvakanties zodat je wel een nieuw land kan bezoeken, maar bijna geen geld uitgeeft.