stel dat: heimwee

shallo allemaal

sinds kort ben ik me aan het oriënteren op het gebied van het hele aupair gebeuren.Nu weet ik van mijzelf dat ik dit al is eerder heb geprobeerd toen ik 16 jaar was. Na 3 weken in Engeland ben ik huilend terug naar huis gegaan… Nu 12 jaar verder wil ik een nieuwe uitdaging en zou ik best voor een jaar naar Curaçao willen. Stel nou dat ik weer ontzettende heimwee zou krijgen? Wat zouden jullie doen? Ermee leren omgaan of kijken of je naar huis kan? En zou dat een probleem zijn voor de organisatie/het gezin of qua kosten?

Wie weet raad/advies??

liefs van Rieneke

Hallo Rieneke,

Als ik heimwee zou krijgen, zou ik het proberen te negeren. Ik wil zelf ook als au pair werken in Engeland, en ik denk dat je vooral in je eerste maand veel last krijgt van heimwee.
Ga eerst eens na wat je zo miste aan thuis toen je zestien was. Waren het de mensen om je heen die je miste? Misschien het eten? Of zat het echt in je hoofd? Ik snap dat het niet makkelijk wordt om heimwee te negeren.

• Maar wat misschien kan helpen is om hierover te praten met je gastgezin. Ik denk dat deze mensen je vast begrijpen dat je het af en toe mist en dat je moet wennen aan de omgeving. Misschien helpt het dat je de omgeving gaan ontdekken?
  • Als je gehecht bent aan sommige voorwerpen neem dan dingen mee van thuis als dat helpt.
  • Wie weet mis je wel het voedsel van thuis, (bijvoorbeeld hagelslag). Dit kan je ook meenemen naar je gastgezin (kunnen zij ook de lekkernijen van Nederland proeven :eten:)
  • Skypen met dierbaren uit Nederland kan je ook helpen met heimwee.
  • Sta open om andere mensen te ontmoeten. Ga op ze af en spreek ze aan. Wanneer jij je bij je nieuwe, tijdelijke thuis veilig en op je gemak voelt, zal de heimwee ook vast sneller over gaan. Trek erop uit (met andere au pairs) zodat je afgeleid wordt.

Ik vind het een lastige keuze voor je, omdat je natuurlijk niet zeker weet of je wel of geen heimwee krijgt. Maar dat is voor niemand zeker. Ik denk dat de meeste mensen (ook ik) daarmee te maken gaan krijgen, maar ik geloof ook dat als je eenmaal gewend bent en je vrienden hebt gemaakt, dat het een stuk makkelijker zal zijn. Probeer vooral te genieten, erover te praten en open te staan voor de ervaring. Je weet waarvoor je het doet en wat je doel is. Hou dat voor ogen en probeer eroverheen te komen. Als het allemaal niet helpt kan je altijd nog praten met de organisatie, misschien weten zij dan een oplossing voor je, ze zullen vast meer van dit soort situaties tegenkomen.

Ik zou alleen niet weten of het een probleem zou zijn. Daarvoor moet je bij de organisatie zijn denk ik. Ik wens je veel succes en ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Alissa :slight_smile: