Het leek mij altijd erg leuk om au pair te zijn en te werken in de VS. En dan bovendien het liefst voor niet zo’n lange tijd (zomervakantie). Dit is natuurlijk hartstikke lastig te vinden en bijna onmogelijk dus heb ik het eerst voor mezelf gehouden. Nu is er een heel leuk gezin geïnteresseerd in mij en dat vertelde ik mijn vader. Ik heb met deze family geemaild en heb ze op skype toegevoegd. Ik heb op skype met ze gepraat en ik vertrouw ze. Daarnaast heb ik hun vroegere au-pair ook op msn en ook zij zei dat alles ok was.
Ik heb dit aan mijn vader uitgelegd maar hij ziet het absoluut niet zitten! Hij vindt het onveilig, is bang dat ik geen eten krijg, geen dak boven m’n hoofd heb, dat ik dood ga etc. Ik probeer hem te overtuigen maar het lukt écht niet. Nu gaat de potentiële gastfamilie een brief sturen waarin alles gegarandeerd staat met een handtekening eronder maar wat moet ik in godsnaam doen als dit niet voldoet?
Ik ben negentien maar ik heb een rottige thuissituatie waarin hij nog steeds erg veel macht over mij heeft en hij ook heel erg afhankelijk van mij is. Hij is altijd al extreem bezorgd over mij geweest en hij kreeg bijna hartkloppingen van het idee dat ik voor 2 maanden naar Amerika zou vertrekken. Ik wil zo graag mijn vrijheid en ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik kan wel gewoon mijn koffers pakken en vertrekken maar dat is óók geen oplossing want hij zou gek worden van woede/verdriet.
Wat vervelend voor je dat dit zo moeilijk is. Maar wel lief dat hij bezorgd om je is.
Misschien helpt het als je jouw vader met het gezin op Skype laat praten? Of als de vorige au-pair met je vader belt om te vertellen dat alles goed was? Bellen komt toch verttrouwelijker over dan msnnen… Als dat allemaal niet helpt is het misschien een idee, als dat mogelijk is, om je vader met je mee te laten reizen voor de eerste dagen dat je daar bent. Dan kan hij zien hoe je daar zal gaan leven, en wie de mensen in het echt zijn, en kan hij daarna met een gerust hard jou daar laten.
Ga je via een organisatie? Dat zal namelijk misschien ook meer zekerheid bieden.
Mijn vader is een 61-jarige technofoob. Ik heb Skype ook aangeboden maar daar stond hij niet voor open. Hij staat eigenlijk nergens voor open. Elke keer als ik erover begin wordt hij wéér boos. Ik sta ingeschreven bij greataupair.com, ik weet niet of dat als organisatie telt.
Als ik het zo typ komt het nog onmogelijker over dan dat ik dacht dat het was haha.
Wat een toestand! Jij hebt goed uitgezocht waar je aan begint. Bovendien ga je voor 2 maanden.
Mijn eerste ingeving is GAAN! Je bent 19 jaar, wettelijk volwassen dus bevoegd je eigen beslissingen te nemen. Je vader is overbezorgd, en weerhoudt jou ervan je droom te verwezelijken.
Echter laat je ook duidelijk merken dat je je vader niet wilt kwetsen, toch?
Persoonlijk vindt ik het niet eerlijk van je vader maar ik begrijp hem wel, ik ben zelf moeder en zou het zeker ook niet makkelijk vinden mijn dochter te laten vertrekken. (NB: ik ben ook als au-pair naar de VS gegaan toen ik 20 was) Maar er komt een tijd dat jij je vleugels moet uitslaan om je eigen leven op te bouwen. Daar mag hij niet tegenin gaan.
Mijn advies; weeg tegen elkaar af jouw gevoel en zijn gevoel; vindt je het de ruzies waard? Misschien een jaartje wachten?
Je vader is duidelijk erg bezorgd, wat vaak ook wel beter is dan ouders die geen zier geven om hun kinderen.
De uitdaging is inderdaad je vader gerust te stellen, het zal averechts werken om alleen maar op ramkoers je zin proberen door te drijven (maar ik lees tussen de regels door dat dat niet je bedoeling is).
Mijn tip: ga al je voorbereidingen documenteren. De brief van de familie, hoe je van plan bent bij de familie te geraken en - ZEER BELANGRIJK - wat is je back-up plan?? Wat als de familie je ineens niet op een afgesproken plek/moment komt ophalen? Wat als ze hun beloftes voor vergoedingen en onderdak niet nakomen? Kun je in de buurt een jeugdherberg (hostel) induiken? Heb je voldoende budget om de zomer daar uit te zitten zonder op een houtje te hoeven bijten? Heb je een vliegticket die je evt. voor een relatief klein bedrag (denk aan 100€) om kan boeken naar een vroegere datum om terug te keren?
Presenteer dat aan je vader, zodat hij er in alle rust naar kan kijken en dat hij na afloop dan maar met goede redenen kan komen waarom je dan niet kan gaan (waarom het gevaarlijker zou zijn dan al die andere 19-jarigen die het hebben gedaan).
Jullie zijn echt een enorme help. Het backup plan vind ik wel een goed idee. Ik hoop dat hij in een redelijke bui is binnenkort. Hij is eigenlijk nooit in een redelijke bui, maar fingers crossed =]
meid, wat een toestand! Ik krijg toch sterk de indruk dat je helemaal klaar bent met je thuissituatie…!? Kun je jezelf financieel onderhouden of ben je wat dat betreft nog afhankelijk van je vader?
Ik kan niet namens jou spreken natuurlijk maar denk dat je wat knopen moet gaan doorhakken. Ben je gelukkig in de situatie waarin je nu verkeerd? Ik gok van niet…Je bent jong, het leven duurt te kort om te verspillen, if you catch my drift.
Al wat ik wil zeggen is, ga aan jezelf denken en begin je eigen leven! De tijd is rijp denk ik zo.
Ik denk dat ik heb besloten. Even een snel vraagje, hoe regel je de healthcare daar? Moet je het dan hier opzeggen en daar aanvragen of voldoet een reisverzekering?
Neem contact op met je verzekering en leg je situatie uit. Volgens mij voldoet wereldekking bij een doorlopende reisverzekering, omdat je voor korte tijd naar de VS gaat.
Zorgverzekeraars houden er niet van als je gaat werken. Ze willen dan direct je verzekering opzeggen. Er is een kans dat ze het au-pair-zijn niet echt als werken zien, maar je wilt immers geen risico lopen, dus houd het erop dat je vakantie gaat vieren. Werelddekking-module is vaak de oplossing, alternatief is de zorgverzekering opzeggen (meestal lastig, totdat je begint over werken) en dan een goede backpackersverzekering afsluiten.
Dit kan niet. Zolang als je in Nederland ingeschreven staat, ben je verplicht een Nederlandse zorgverzekering te hebben. Uitschrijven uit de GBA kan alleen als je langer dan 9 maanden het land verlaat.
Een goede backpackersverzekering NAAST je zorgverzekering is slim. Ohra doorlopend is goedkoop, en bij OOM mag je werken.
Super gaaf! Gefeliciteerd Ga je ook een reisblog bijhouden? Ik ben heel benieuwd naar je avonturen daarzo! Fijn dat je nu gewoon kan gaan met toestemming van je vader. Veel plezier, geniet ervan!
Misschien een beetje laat met mijn antwoord. Maar hier is wat ik zeg.
Een open-ended ticket is de manier om te gaan. En ja je bent 19 en het is tijd om te beginnen met je leven. Aangezien uw vader is een technofoob, is het misschien een idee om de telefoonkosten hem 1 of 2 keer per week. Het is niet zo duur meer.
Maar ik heb niet gelezen precies waar in de VS die je gaat. Ik kan begrijpen als je gaat naar het centrum van Detriot, maar op veel plaatsen in de VS zijn zeer veilig.
Ik ben opgegroeid in een klein stadje en wij hadden nooit onze deuren op slot. Of had veel van de andere problemen die mensen denken.
Wat waanzinnig! Echt geweldig. Nu kun je zonder schuldgevoel vertrekken.
Ik ben echt heel blij voor je, het is zo naar als je niet gesteund wordt in je beslissingen.
Ik ga naar Houston, of nou ja, eigenlijk Pasadena en ik vertrek 13 of 14 juni. Ik ben nog niet zeker over de datum omdat op 14 juni het ticket 100 euro goedkoper is dan de 13e, weet iemand misschien waarom dit is?
Ik ben zo blijjjj. Heb ik mijn enthousiasme meteen zo’n reisstekker ding gekocht haha.