Sinds vandaag nieuw op wereldwijzer en eigenlijk vooral lid geworden omdat ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven!
Ik zal me eerst even kort voorstellen:
Ik ben Cindy, 23 jaar en nu vooral bezig met het ontdekken van mooie plekjes binnen Europa.
Ik ben op zoek naar tips voor het volgende:
Ik wil van de zomer op stedentrip met 2 vriendinnen. Eén van die vriendinnen zit in een rolstoel. Zij is echt rolstoelgebonden, al laten wij ons niet zomaar uit het veld slaan en hebben we al een hoop heuvels, vervelende stoepjes en zelfs trappen overwonnen haha.
Nu zouden wij graag naar een stad in Italië gaan, maar we weten niet zo goed hoe rolstoelvriendelijk de steden zijn. Het gaat vaak namelijk alleen over de rolstoelvriendelijkheid van de hotels, maar we willen natuurlijk ook graag wat zien!
Heeft er misschien iemand ervaringen met een rolstoel in de volgende steden?
-Rome
-Napels
-Milaan
-Florence
-Venetië
Of misschien andere rolstoelvriendelijke steden? (waar het misschien ook beter te doen is in de zomer, want misschien zijn bovenstaande steden ook eigenlijk niet zo geschikt voor de zomervakantie, qua drukte en hitte…)
Ik heb ook gehoord dat Valencio (Spanje) goed te doen is met de rolstoel, dat zou misschien ook nog wel een optie zijn.
Toscane is mooi en het mooiste plekje daar is Montepulciano, het hoogst gelegen stadje in Toscane.
Ieder uur vertrekt daar vanaf het busstation op Piazza Petro Nenni in
Montepulciano (Si)
een oranje stadsbusje omhoog naar het centrum o.a. Piazza Grande , het hoogste punt. Dat ligt xxx meter hoger dan het busstation ( 200 meter ?)
In het busje is direct achter de chauffeur een altijd vrije rolstoelplaats, met veiligheidsgordels etc.
Een ticket , geldig voor 60 minuten, kost 1.10 euro, maar er zijn goedkope dag en weekkaarten.
Leuk is ook gewoon in dat busje blijven zitten en een rondritje te maken: na een half of max een uurtje uurtje ben je weer terug op het station of daar waar je instapte… met je rolstoel.
een idee voor als het regent…
De chauffeurs zijn zeer behulpzaam en als als rolstoeler kun je eigenlijk in de praktijk op hun route overal instappen…(…!)
Neem een appartementje hoog gelegen bij Piazza Grande , dan kun zonder veel moeite, namelijk rennend achter de rolstoelhoudster,… smorgens vroeg omlaag…
Die stadsbusjes rijden van 7 uur smorgen tot 19.00 uur 's avonds… (en gaan soms zelfs om de 20 minuten)
Een van die busjes heeft zelfs een rolstoellift, maar of die nu ook nog werkt ?
Op het busstation Pietro Nenni is ook een speciale invalidentoilet. Sleutel bij de bar vragen.
Op en vlakbij Piazza Grande is alles horizontaal, zijn er meerdere bars en restaurants , dus hoef je niet omlaag.en vooral niet
omhoog…!
In geval van nood is er (zwarte) Taxi Paolo…!