hey ik vertrek zelf naar peru 15 april en heb dit gekregen van een nederlander die daar woont met stand van zaken ;
Beste Peru-reizigers,
Zoals velen van jullie al wel zullen hebben gelezen, speelt er zich in Peru momenteel een natuurramp af. Twee uitzonderlijke natuurfenomenen hebben met name de kustgebieden grotendeels lam gelegd. Het laatste nieuws deze ochtend is van 75 doden en vele duizenden daklozen. Gelukkig is het momenteel weer even rustig en wordt er veel modder geruimd overal, maar de verwachtingen zijn dat de natuurfenomenen nog zullen aanhouden tot eind maart of zelfs begin april.
Ik leg jullie graag wat meer uit over de situatie en ga dan in op een vraag die jullie ook bezig zal houden: wat betekent dit voor onze reis?
Allereerst de feiten.
De grootste boosdoener is een natuurfenomeen dat “El Niño Costero” wordt genoemd: een Niño aan de kust dus. De Niño stroming zorgt voor warmer zeewater en dit zorgt weer voor hevige regenval aan de kust, waar normaalgesproken maar weinig regen valt. Met name in Piura en Tumbes (het hoge noorden van het land) heeft dit voor fikse overstromingen gezorgd. Regen uit de bergen zorgt bovendien voor overvolle rivieren en modderstromen.
Het tweede natuurfenomeen is een extra heftig regenseizoen in de bergen: er valt altijd wel veel regen maar nu is het in minder tijd nog meer regen, waardoor in de bergen landverschuivingen ontstaan (overigens tot nog toe niet meer dan in andere regenseizoenen), maar benedenstrooms rivieren buiten hun oevers treden. Dit heeft eigenlijk in vrijwel de hele kuststrook van Peru ernstige problemen opgeleverd: met name arme wijken die (te) dicht bij de rivieren zijn gebouwd zijn weggespoeld met doden tot gevolg, en ook zijn er op veel plekken wegen, bruggen en spoorwegen vernietigd door de woeste rivieren. Veel arme families zijn alles kwijt.
Enkele uren ten zuiden van Lima is er niets meer aan de hand maar daarboven hebben vrijwel alle zijrivieren die van de Andes af stromen problemen opgeleverd. De Panamerican Highway is op zestien plekken onbegaanbaar of slechts gedeeltelijk begaanbaar. In Lima zelf zijn enkele bruggen afgesloten voor het verkeer wat in de toch al veel te drukke stad, verkeersproblemen oplevert. Ook heeft met name Lima veel last van gebrek aan water en groentes, die niet over land aangevoerd kunnen worden. Het water uit de waterleidingen is op dit moment niet gefilterd (de reinigingssystemen konden het niet meer aan) en op rantsoen.
Gelukkig heeft het grootste deel van het land niet méér last van de regen dan normaal (er zijn altijd wel wat landslides hier en daar) en er zijn veel goede initiatieven om geld en goederen in te zamelen waar wij ook aan deel gaan nemen. Mijn collega’s in Cusco zoeken vandaag uit welke organisatie we kiezen. Mochten jullie ook willen helpen laat me dit dan weten, dan stuur ik jullie daar later, apart, meer informatie over.
Wat betreft jullie reis naar Peru, afhankelijk van je route, kun je misschien last ondervinden van wat er zich nu allemaal afspeelt.
Aankomst in Lima
Op het moment is het in Lima dus een beetje een chaos wat het verkeer tussen het vliegveld en Miraflores betreft. Nu is Lima altijd een chaos: maar de tijd voor een vliegveldtransfer is nu ongeveer verdubbeld. Oftewel minimaal een uur zonder verkeer, maar tot twee uur op drukke momenten. Reizen die binnen vier weken vertrekken zouden er last van kunnen hebben: ik denk dat het daarna wel weer opgelost zal zijn (time will tell…)
Ook is het mogelijk dat het water nog op rantsoen zal zijn (niet of minder douchen?) en bepaalde voedingsproducten niet voorradig kunnen zijn (minder uitgebreid ontbijt?).
Reizen alleen naar het zuiden van Peru
Deze reizen lijken vrijwel geen last te krijgen van de gebeurtenissen, behalve dus misschien in Lima, en mogelijk de stad uit richting Paracas.
Tijdens de regenseizoenmaanden (maart, en gedeeltelijk nog april) dien je rekening te houden met de mogelijkheid op landverschuivingen in instabiele regio’s, waaronder rondom Machu Picchu en de koffieroute. In hoger gelegen gebieden kan er veel sneeuw voorkomen. Sowieso kan het in het regenseizoen soms even erg hard regenen en staan straten tijdelijk onder water. Dat gebeurt in Nederland ook nog wel eens en is dan ook niets om je zorgen over te maken. Jullie zijn altijd in goede handen.
Reizen richting de regio Huaraz
Op het moment is Huaraz over land niet goed bereikbaar, of beter gezegd, erg slecht. Op één stuk is de Panamerican Highway zodanig verwoest dat je van bus moet wisselen, en te voet van de eerste plek naar de tweede plek waar de weg kapot is, moet lopen. Dat duurt een uur als je goed doorloopt. Ik verwacht dat er een provisorische oplossing zal zijn binnen enkele weken.
Reizen naar Trujillo en Chiclayo
De aankomende maanden hebben we gelukkig nog geen reizen die kant op. Ik heb nog geen bericht over de toestand van Chan Chan (een lemen stad die eerdere jaren veel last heeft gehad van uitzonderlijke regenval: daar kan een stad van klei uiteraard niet zo goed tegen), maar deze regio heeft best flinke problemen gehad. Ik zal reizigers hierheen later nog persoonlijk informeren, zodra we meer nieuws hebben.
Mensen vast op Machu Picchu?
Sommigen van jullie berichtten ook dat er toeristen vast zouden zitten op Machu Picchu: dit is een vals bericht dat in omloop is met foto’s van 2010. Bij Machu Picchu gaat het nog allemaal goed, al zijn er elk regenseizoen wel landverschuivingen op de weg ernaartoe en soms ook op de treinrails, deze worden altijd binnen enkele uren of maximaal een dag verholpen.
Veiligheidsrisico’s MinBuZa
Misschien kan ik meteen even inspelen op een bericht op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken over “wegblokkades en sociale onlusten” in de regio Puno: ik denk serieus dat ze dat bericht gewoon zijn vergeten er af te halen: dit speelt namelijk al een hele tijd niet echt meer. Het risico op stakingen in Peru bestaat natuurlijk altijd (zoals ook in veel landen van Europa) en daar dienen reizigers naar Peru dan ook altijd rekening mee te houden. Deze stakingen worden vrijwel altijd van tevoren aangekondigd en wij zijn er meestal ook van op de hoogte, zodat we kort van tevoren in samenspraak met jullie de reis kunnen aanpassen waar nodig. Soms vergt het ook simpelweg een dagje geduld, vooral als er van tevoren wordt aangekondigd dat er risico is op confrontaties met de politie bijvoorbeeld. Ook dit is vaak van tevoren wel duidelijk en dus kunnen wij het samen managen. De WhatsApp groep en jullie Peruaanse telefoonnummer zorgen ervoor dat we jullie in dat soort situaties altijd direct op de hoogte kunnen brengen en snel kunnen coördineren.
Vragen
Als jullie nog vragen hebben over de situatie, stel ze gerust, maar houd er rekening mee dat ook Peru nog aan het bekomen is van alles, er zijn nog veel mensen in nood, dus sommige details over bepaalde gebieden zullen we wellicht pas later weten. Voor het gros van jullie zal de hele situatie gelukkig niets betekenen voor jullie reis en reiservaring.
Briefing
Zoals eerder besproken zullen we ongeveer twee à drie weken voor jullie vertrek een afspraak maken voor een Skype briefing, waar ik jullie uiteraard ook zal updaten over de situatie op jullie bestemmingen. Laten we hopen dat alles gauw weer normaal wordt en de getroffen gebieden kunnen gaan beginnen aan de wederopbouw.