Stakingen Patagonie

Hallo,

Aanstaande zondag zouden wij dus naar Patagonie vliegen, Punta Arenas. Nu kreeg ik een mail van een vriendin die daar nu zit dat er echte grote problemen zijn. Heb we wat linken gekregen waar ik op kan kijken alleen is mijn Spaans daar niet goed genoeg voor. Wie kan mij vertellen hoe groot de problemen zijn en of we onze reis moeten omboeken? En wat de verwachting is hoe lang de problemen nog duren.
Ik hoop dat iemand voor ons een beetje kan vertalen.

Groetjes Wendy en Bas

1 like

In het kort:
In Magallanes, waar o.a Punta Arenas en Puerto Natales en het Nationaal Park torres del Paine liggen, wordt gas verkocht voor een veel lagere prijs dan in het rest van het land omdat het er zo verrot koud kan zijn.
Nu wil de regering van Piñera dit voordeel enigzins verminderen en dat vinden de mensen die daar wonen niet leuk :mad::mad::mad: met als resultaat: wegblokades en vluchten gecanceld van en naar Punta Arenas.
Zolang de regering en de inwoners van Magallanes er niet uit zijn kunnen de problemen nog wel even voortduren, vermoed ik. Het is een beetje koffiedik kijken wat dat aangaat. Ik zou het nieuws goed in de gaten houden voordat je vertrekt naar Punta Arenas.

Grietzen

1 like

Bovenstaand bericht klopt! 14 toeristen reisgezelschap waaronder ik dus, zitten al drie dagen vast in Punta Arenas. Vanwege wegversperinggen is verdere reis niet mogelijk, vliegveld is dicht. Er zijn twee doden gevallen, omdat een auto zich een weg door de barricades wrong. vanavond is een ronde tafel bespreking mislukt met de regering, waardoor het wachten blijft op een akkoord. er zitten veel toeristen vast, ook in Natales en Torres del paine. Check de websites van Radio polar, El mercurio, Buitenlandse zaken in Santiago. Via google kan je de spaanse berichten vertalen. AllChilenet is een forum in het engels, zoeken op strife. op site wordt iedereen dringend verzocht niet hiernaartoe te komen, autobanden worden verbrand, winkels vaak dicht uit solidariteit etc. In het park zitten duizend toeristen vast etc etc. er zou ook al iets op youtube te vinden zijn.

veel wijsheid toegewenst,
murly

1 like

Twitterfeeds (in het spaans):

http://twitter.com/search?q=%23noalalzadelgas
http://twitter.com/search?q=%23Magallanes

Beste Wendy en Bas,

Ik ben voor het Algemeen Dagblad bezig met een artikel over de situatie van Nederlandse toeristen in Patagonië. Is het mogelijk om dit weekend via jullie in contact te komen met de vriendin die daar zit, zodat ze kan vertellen hoe de situatie is? Ik hoop spoedig van jullie te horen. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Tonny van der Mee
verslaggever AD

06-11317799
t.vandermee@ad.nl

1 like

Oh, dit topic maar goed in de gaten houden , vertrekken over 3 weken naar Patagonie, ik hoop dat alles snel is opgelost.
Sterkte voor diegene die er vast zitten!

wij zitten op dit moment al zo’n 5 dagen vast in Punta Arenas en het ziet er niet naar uit dat daar snel veranderingen in gaat komen. We hebben net een klein verhaaltje + foto’s en video op een engelstalig forum gezet. Hier kan je ook heel informatie vandaan halen betreffende de staking. Ik geloof dat in nederland niet veel info wordt gegeven?

De link is: Spencer Global - Chilean Law Firm and Attorneys in Chile: Legal, Relocation, and Investment Services - Spencer Global Chile

Hier staan wat foto’s op en de video staat op:

http://siirienjoost.reismee.nl/video/10077/strike-in-punta-arenas-chile/

Toevallig zit er hier een nederlandse ambassade waar we al contact mee hebben gehad. Helaas kan de ambassade weinig voor ons doen. Wij zouden op dit moment niet adviseren om hier heen te gaan net zoals de rest van Patagonie(inclusief argentijnse deel onder tierra del fuego).

1 like

Wij vertrekken over 3 weken, via de ruta 40 naar el chalten-el calefate-torres del paine-punta arenas, maar helaas zijn de berichten niet hoopgevend.
Is el chalten en el calefate wel goed te doen? We zullen dan helaas ergens concessies moeten doen, maar dan zitten we weer met een chileense huurauto in argentinie. We zullen helaas veel aanpassingen moeten maken, we kijken het aan tot eind deze week en zullen dan met riesbureau in overleg gaan wat te doen, rechten,plichten enz…
Zucht …een heel jaar op verheugd, zo’n mooie ( dure) reis…, nu dreigt het misschien niet door te kunnen gaan, je kunt er niets tegen doen, maar als het zo is dan is het wel zuur…

Bedankt voor je verhaal, sterkte aldaar! En als je kunt hou ons op de hoogte bedankt!:dag:

Vandaag heeft de regering van Chili de “Ley de Seguridad” uitgeroepen, een soort nood-toestand, om de boel onder controle te krijgen.
Minister Golborne van Energie (sinds gisteren) is vandaag (17/01) ook aangekomen in Punta Arenas om te onderhandelen, maar lijkt niet van plan om consessies te maken. Dus een snelle oplossing van het conflict is nog niet in zicht en ik zou iedereen afraden om op dit moment naar Magallanes af te reizen als dit nog mogelijk zou zijn.

De situatie is natuurlijk erg zuur voor de vele reizigers die nu in Magallanes zijn. Ik begrijp persoonlijk ook niet dat de regering de korting op de subsidies voor gas afkondigd juist in het (korte) toeristisch hoogseizoen.

Sterkte voor iedereen die nu in Puerto Natales en Punta Arenas vastzitten en ik hoop voor hen dat het probleem snel zal zijn opgelost.

Groeten,
Grietzen

1 like

Mochten we nieuws hebben dan laten we dat weten.

Voor de plaatsen el chalten en el calafate horen wij ook geen goede verhalen. Alle toeristen willen weg uit Puerto Natales en Punta Arenas en de meeste gaan naar El Calafate en El Chalten waar mogelijk. Het vervelende is dus dat beide plaatsen helemaal vol zitten en er geen (slaap)plek meer is voor nieuwe toeristen. Ons vliegtuig vertrekt zeer binnenkort vanaf Ushuaia(argentinie) dus daar moeten we heen om die vlucht te halen. We hebben emailcontact met het hotel daar en de eigenaar geeft aan dat de situatie daar ook niet fijn is. De staking geldt namelijk voor heel Tierra del Fuego en Ushuaia is hier afhankelijk van. Op dit moment is zuid patagonie dus niet echt de beste plek om te zijn of heen te gaan.

@Esther, heb je alle hotels/hostels al gereserveerd? Jij gaat pas over 3 weken weg en wij verwachten en hopen dat het dan toch wel voorbij is. We zijn het wachten inmiddels wel beu

1 like

Groep uit Punta Arenas is inmiddels vanavond op Schiphol veilig aangekomen. Uiteindelijk mochten we met 2 busjes door alle barricades heen naar airport Punta Arenas. Daarna via Santiago en Buenos Aires, Madrid naar Schiphol.

Sterkte en succes verder, Murly

1 like

@joostenensiiri: Ja, wij hebben alles al op voorhand geboekt, op aanraden, gelukkig.Ook wij hopen natuurlijk op een snelle vreedzame oplossing.

Vandaag contact met reisorganisatie gehad, die geven aan rustig af te wachten dan een week voor vertrek nog steeds problemen in het gebied dan worden pas eventuele andere opties overwogen, nu op voorhand word geen actie ondernomen. Toch wel spannend…

Eindelijk akkoord bereikt tussen de regering en de inwoners van Magallanes.

Het toerisme in de regio heeft wel een flinke deuk opgelopen, maar ja, ze kunnen nu dus lekker doorstoken op bijna-gratis gas. Totdat het op is natuurlijk…

Ik vraag me af de isolering van de woningen daar ook niet gesubsideerd kan worden???

1 like

Zojuist is er een akkoord bereikt zag ik op het nieuws, dus in principe zouden ze moeten beginnen met het vrijmaken van de wegen nu en zou alles weer op gang moeten komen :cheer:

Artikel (in het Spaans): http://www.lanacion.cl/magallanes-gas-gobierno-y-asamblea-firmaron-acuerdo-para-deponer-paro/noticias/2011-01-18/170313.html

Oh voorzichtige hoop???

Op dit moment zijn ze feest aan het vieren in Punta Arenas vanwege het akkoord. Het leek erop dat vandaag alles weer normaal was. Transport gaat weer en je kan alle tours weer boeken. Denk dat binnen een paar dagen niemand het meer over de staking heeft;-) Wij gaan ook gewoon weer verder. Veel vakantieplezier nog in Chili!

OOh dat zou geweldig zijn!
Bedankt voor het up to date houden !
@joostensiiri: Nog een fijne rustige ontdekkingslustige reis gewenst!