Via Nuffic.nl kwam ik onderstaande info tegen voor mensen die stage lopen is de info correct en moet ik een speciale/studentenverblijfsvergunning daar aanvragen. En de nodige papieren (gezondheidsverklaring etc. is dat nodig?)
Voor studie of stage in Indonesië heb je een visum nodig, het zogeheten visa ‘kunjungan sosial-budaya’. Een aanvraag dien je in bij de Indonesische ambassade.
Hiervoor heb je een bewijs van toelating tot de universiteit en andere relevante documenten nodig. Check de website van de Indonesische ambassade voor de up-to-date informatie hierover: www.indonesia.nl.
Wanneer je in Indonesië aankomt, moet je je melden bij het Directorate-General of Higher Education (DGHE) voor het regelen van een verblijfsvergunning voor studie (study permit). Hiervoor heb je de volgende documenten nodig:
[ul]
[li]een kopie van je diploma met een transcript, [/li][li]een bewijs van studiefinanciering, [/li][li]je paspoort en een kopie hiervan, [/li][li]een verklaring dat je niet in Indonesië zult gaan werken, [/li][li]een pasfoto, [/li][li]een gezondheidsverklaring, [/li][li]een curriculum vitae. [/li][/ul]
Een aanvraag dien je in bij de Indonesische ambassade.
een spoedvisum aanvragen was niet mogelijk en vandaag heb ik pas de sponsor brief gekregen en moet ik nog de kopie van t paspoort hebben van de persoon die de sponsorbrief heeft geschreven.
Ik was ontzettend in de stress afgelopen dagen en heb ook nix anders gedaan dan inlezen wat mogelijk is en wat niet, rondgebeld over het hele visum gebeuren etc.
Gister heb ik het reisbureau gebeld en gelukkig kon ik het ticket nog verzetten (moest wel 250,- betalen) maar er was geen andere keus ik vertrek nu een maand later zodat ik zeker weet dat alles goed geregeld is.
Iniedergeval bedankt voor je reacties stel ik zeer op prijs
Nola , je heb 1 belangrijke punt niet genoemd , dat is dat je een bewijs heb van de school of universiteit moet hebben dat je toegelaten wordt.
Als je naar een universiteit gaat moet je via hun International Office (een speciale afdeling) aanvraag indienen.
Die gaat jou aanvraag plus jou begeleidende brief met motivatie waarom je daar wil studeren terug sturen , met een begeleidende (surat rekomendasi) van je dekaan naar betrokken faculteit of stageplaats doorsturen.
Dan komt het weer terug naar I.O , daarna krijg je pas antwoord .
Ik denk dat je pas naar de KBRI moet gaan .
Ik heb de procedure van een Indonesische Universiteit geraadpleegd toen iemand mij vroeg om informatie .
Het gaat hier om de procedure zoals men dat hanteert bij de F.K.U.I. , Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia.
In het algemeen zal de andere universiteiten ook (bijna) dezelfde procedure toepassen.
Bij de juiste inzending van de papieren kan het tussen 1 tot 2 maanden duren .
In principe zijn buitenlandse studenten welkom bij Indonersische Universiteiten .Elke Universiteit heeft op papier 10% ruimte om buitenlandse studenten aan te nemen.
Wel probeer de regering om buitenlandse " dropouts" te weren.
Voordat men de aanvraag bij de ambassade (KBRI) indient moet men eerst een plaats krijgen.
KBRI zal ook de juiste visum verstrekken , namelijk de studievisum .
Of men met een SosBud visum kan is nog een vraag .
Dit zijn de vereiste papieren zoals in de site staat .
DOKUMEN YANG DIPERLUKAN[ol]
[li]Surat permohonan calon mahasiswa yang berisi alasan dan motivasi untuk belajar di Universitas Indonesia. = motivatiebrief , waarom je bij U.I(Universiteit naar keuze) wil studeren/stage lopen[/li][li]Curriculum Vitae[/li][li]Foto kopi sertifikat sekolah menengah atas untuk mendaftar Program BIPA (minimum) dan Program S1, atau sertifikat S1 untuk mendaftar Program Magister, atau sertifikat Magister untuk mendaftar Program Doktor[/li][li]Foto kopi transkrip nilai dari institusi asal calon mahasiswa. cijferlijst[/li][li]Foto kopi paspor yang masih berlaku[/li][li]Foto berwarna ukuran 4X6, 3X4, 2X3; masing-masing 4 (empat) buah= diverse kleurenfoto’s 4stuks met 3 verschillende maten[/li][li]Surat pernyataan jaminan finansial (disertai dengan pernyataan dari bank) = bank garantie[/li][li]Surat pernyataan dari sponsor Indonesia =sponsorsbrief[/li][li]Surat pernyataan bahwa calon mahasiswa tidak akan bekerja selama tinggal di Indonesia. = verklaring niet te werken tijdens je studie[/li][li]Surat pernyataan bahwa calon mahasiswa akan mematuhi segala peraturan dan Undang-Undang yang berlaku di Indonesia selama tinggal di Indonesia. = Verklaring de Indon.wetten te volgen[/li][li]Sertifikat kesehatan =gezondheidsverklaring[/li][li]Surat rekomendasi dari kedutaan besar Indonesia yang dikeluarkan di Negara asal calon mahasiswa. =Recomendatie van KBRI Den Haag[/li][/ol]Punt 3 : Fotocopie van je VWO diploma en andere papieren als je een Post Graduate opleiding wil volgen.
Heb je alle papieren in orde , de toelating van de Uni en sponsorsbrief etc , neem ik aan dat je daarna gaat indienen bij de KBRI (no 12) .
Heeft all1one ook contacten in Indonesia ?
Zijn er tevreden klanten die als referenties opgegeven kunnen worden ?
Alle informatie , mbt benodigde papieren en de eisen kan men gewoon rechtstreeks aanvragen bij de betrokken school of universiteit .
Wat is de toegevoegde waarde die all1one kan bieden ?
Wat de huisvesting betreft kan men altijd beroep doen bij de Dekaan van de universiteit , of netwerken bij de al aanwezige buitenlandse studenten .
Sommige universiteiten hebben ook eigen campus men kan ook netwerken.
Ik mag toch aannemen dat je ruim van tevoren weet op welke universiteit / stage bedrijf je wil komen.
Dat rekening houdende kan men ook rekening houden hoeveel tijd men nodig zal hebben.
De ervaring leert dat het tussen 2-4 maanden moet rekenen .
Dan is het een makkelijke opdracht .
Het is anders als je een stageplaats of afstudeeropdracht moet gaan regelen bij een universiteit of een bank of departement .
Daar zijn andere spelregels en eisen aan de orde.
Ik heb zelf net een visum gergeld omdat ik volgende week naar bali vlieg voor mijn stage.
ik heb daarvoor de volgende documenten in moeten leveren (voor een visum van een jaar):
paspoort
telex van de immigratiedienst op jakarta (regelt je stagebedrijf als het goed is)
uitnodigingsbrief van het bedrijf in indonesie
brief van school met de bevestiging dat ik daar inderdaad stage ga lopen (alleen voor studenten dus)
aanmeldingsformulier (www.visumdienst.nl, dit heb ik met spoed gedaan, voor 130 euro meer)
boekingsbevestiging
Als het niet bezwaarlijk is zou je mss meer achtergrondinfo kunnen geven zoals :
Je achtergrond ( Beroeps of Alg Vormend opleiding).
Ga je Hogeschool (Academie) of W.O opleiding volgen.
Hoe lang heeft het geduurd , tussen je aanmelding (bij een school-universiteit ) , de positieve antwoord , de aanvraag van de visum etc
Dit kan verhelderend zijn voor andere toekomstige stagiairs .
Mijn ervaring is dat men vaak verkeerde informatie hebben gekregen , en maanden lang moeten wachten , en uiteindelijk afgekets te worden .
Ja, alles moet wel ontzettend goed geregeld zijn. Ik ga op stage, een deel van mijn HBO opleiding. Mijn school is gekoppeld aa scholen in het buitenland, waaronder een hogeschool op Bali. Op deze manier is het makkelijk om een stagebedrijf te vinden en contacten lopen makkelijk mbt dit onderwerp. Deze school heeft mij de uitnodigingsbrief gestuurd, en dezelfde school heeft ook contact opgenomen met de immigratiedienst in Jakarta. Wanneer je contacten minder goed zijn dan in mijn geval, denk ik dat het ontzettend lastig is om een visum te krijgen.
De overige formulieren kun je natuurlijk zelf gemakkelijk regelen, waar het om gaat is dat in mijn geval een telex vereist was van de immigratiedienst indonesie.
Mocht je andere vragen hebben, de visumdienst kan hier antwoord op geven (ik weet alleen van mijn situatie af), www.visumdienst.nl
Trouwens, het kan erg lang duren om het bericht van de immigratiedienst te krijgen. Ik ben al drie maanden bezig met het regelen van deze zaken. Dit is langer dan gemiddeld, ik heb erg veel pech gehad.