Stage In Canada

Hoi,
Ik zou graag stage willen gaan lopen in Canada, Edmonton.
Maar ik weet dus niet echt (of beter gezegd echt niet)
hoe ik dat moet aanpakken. :unsure:
Mijn stage is nog best ‘ver’ weg (juni 2005)
Maar ik zou graag nu al wat handige tips en/of informatie
willen zodat ik me er rustig op kan orienteren en alles uitzoeken.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Groetjes, Nathalie

ps…ik weet niet of dit van belang is, maar ik doe een MBO opleiding Horeca (Soort van Middelbare Hotelschool)

Bel of schrijf eens met de Canadese Ambasade in Berlijn.
er zijn speciale vergunningen die je kan aanvragen om een jaar als werkstudent in Canada te verblijven.

Zij kunnen je er vast alles over vertellen

Astro

Hoi Nathalie,

Ik zit ook op het MBO en heb toevallig vandaag eeen stagevoorlichting gehad. Er waren op mijn school 4 stageplaatsen in Canada. Het is dan de bedoeling dat we bij de 3 verschillende bedrijven gaan stage lopen in totaal 11 maanden. Deze bedrijven liggen verspreid over Canada, een hele ervaring dus. Je moet wel rekening houden met hoge kosten. Je moet zorgen dat je een werkvergunning krijgt. Dat moet je vanaf hier regelen en dat gaat allemaal via Berlijn. Volgens mijn lerares is dat een heel gedoe om die werkvergunning te krijgen. Zelfs de envelop moet een bepaalde maat hebben en zelfs zijn er duitse postzegels nodig. Het zelf regelen van de werkvergunning kost je ongeveer €100,-. Als je het teveel werk vind dan kan je het ook door een bedrijf laten doen en dat kost je €600,-. Ook moet je rekening houden met een verzekering in Canada sluit je dit per dag af en voor 11 maanden kost dan ongeveer €1000,=. Dat is dus €100,= per maand. Ook heb je een veklaring van goed gedrag nodig, wat verkijgbaar is bij het gemeentehuis. Oja als je de werkvergunning eenmaal hebt dan kan je niet terug naar Nederland, want dan geld die vergunning niet meer en is het moeilijk weer een nieuwe werkvergunning te krijgen. Vooral de kosten lopen heel erg op. Ik zou ook goed informeren of het hotel een woningruimte voor je zoekt en of ze wel een officiel stagebedrijf zijn.

Ik weet dat het niet makkelijk is om zomaar stage te gaan lopen in Canada, je kan namelijk niet zo het vliegtuig instappen. Er valt zoveel te regelen. Ik zou ten eerste bij jou op school vragen of het wel mogelijk is om stage te lopen in Canada. Mij lijkt het een hele leuke ervaring en ik hoop dat ik alles rond krijg ,vooral met het geld, want het kost je verschrikkelijk veel geld, daar kan de studiefinanciering en je stagevergoeding niet tegenop. Het zal echt een hele belevenis zijn.

Oja, en je bent helemaal niet zo vroeg. je kan dit beter snel geregeld hebben. Hier heb je veel tijd voor nodig!!

Groetjes Julia

wilweg.nl heeft veel info over stages in het buitenland