Ik ben bezig met mijn master Interculturele Communicatie en ben op zoek naar een stage vanaf februari/maart voor 3 a 4 maanden in Costa Rica. Ik wil dit graag zonder bemiddelingsbureau doen aangezien hier nogal wat kosten aan verbonden zitten. Ik kan huis-tuin en keukenspaans maar ben bereid dit te verbeteren. Heeft iemand tips over bedrijven, organisaties waar ik het zou kunnen proberen?
Het gaat om een stage van 40 uur in de week voor minimaal 10 weken waarbinnen ik een eigen onderzoek moet uitvoeren met betrekking tot communicatie. Dit onderzoek mag in opdracht van de organisatie zijn maar ik kan ook mijn eigen inbreng geven.
Mijn ervaring is dat als je een betrouwbare stage wilt op niveau, je toch echt het beste een bemiddelingsbureau kan inschakelen. Maak juist gebruik van hun contacten, want zelf via internet zul je veel minder bedrijven vinden. Bij de grotere/bekende bedrijven kom je vaak alleen binnen via contacten, dus bijv. contact via je Universiteit of via een bemiddelingsbureau. Ook zul je zelf alle initiatief moeten nemen (met een compleet stage voorstel komen en niet wat kan ik doen, dan zullen ze veelal niet reageren) en heel veel geduld moeten hebben met de communicatie (reageren vaak langzaam, als ze al reageren). Daarnaast kunnen bedrijven je van alles beloven, maar sta niet raar te kijken als je daar eenmaal bent dat je niet de afgesproken opdracht mag doen, maar de simpele klusjes mag opknappen wat bijv. elke middelbare scholier nog kan doen. De kans is dan groot dat je je stage niet haalt. Als je zelf je stage regelt, verwacht dan geen of minimale stage begeleiding vanuit het bedrijf. Ook kun je tijdens je stage makkelijk tegen cultuurverschillen en/of taalbarrière oplopen en wat doe je dan? Je zult in ieder geval geen leuke stage tijd hebben.
Ik heb zelf goede ervaring met On-Stage Latijns Amerika.
Vergeleken met andere bemiddelingsbureaus zijn zij redelijk goedkoop. Natuurlijk ben je duurder uit dan zonder hun hulp, maarja het zoeken/vinden van geschikte bedrijven, onderhouden van goede contacten met deze bedrijven, afspraken maken over stagiairs, etc. kost eenmaal veel tijd en geld. Maar als je weet dat je daardoor een goede stage op niveau met goede begeleiding, etc. krijgt en andere services vanuit het bemiddelingsbureau om je stage zo goed en leuk mogelijk te laten verlopen, dan is het het geld wel echt waard!
Ik zou zeker zonder stage bemiddelings bureau werken, die je onzekerheid uitbuiten. Een stage kun je makkelijk zelf regelen, heb je moeite met Costa Ricanen dan regel je het met Nederlanders. De Nederlandse ambassade zoekt bijvoorbeeld een stagiair:
Deze kaart is gemaakt door Mario Montenegro en laat alle hotels zien waarvan de eigenaren de Nederlandse taal spreken.
Met een beetje Googlen vind je de e-mail adressen en kun je de mogelijkheden nagaan voor een stage.